Gå til innhold

huskjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi kjøpte oss hus for litt siden, der det stod I prospekt at det var et nytt kjøkken (fra en dyr leverandør). Nå viser det seg at kjøkken er kjøpt brukt og er alt fra 7-10 åt gammelt.

Hvor mye har jeg egentlig betalt ekstra for dette i en takst?

Og hva skjer hvis jeg klager det inn?

Anonymous poster hash: 51787...fb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipper at du har en ganske dårlig sak her. Megleren kan få litt kjeft på kontoret, men jeg tviler på at du komme noe særlig lengre. Hvis du har vært på visning, har du selv sett kjøkkenet som du har bydd på. Men det er jo bare å prøve!

Kanskje selger har dårlig samvittighet og vil gi dere en kompensasjon.

Skrevet

Har de byttet kjøkken etter visning? Er kjøkkenet avbildet i prospektet?

Anonymous poster hash: 814bc...b26

Skrevet

Så lenge det var sånn på visning, er det nok ikke mye å hente.

Skrevet

Dette skulle du spurt om på visningen.

Boligen er vel "solgt som den er"?

Selger har vel og forsikring på salget? Da blir alt oversendt forsikringsselskapet og du møter profesjonelle fra første klage. Dette kan bli en langdryg og vanskelig prosess. Om du får noen kompensasjon er heller tvilsomt.

Anonymous poster hash: 43d83...997

Skrevet

Jeg tipper at du har en ganske dårlig sak her. Megleren kan få litt kjeft på kontoret, men jeg tviler på at du komme noe særlig lengre. Hvis du har vært på visning, har du selv sett kjøkkenet som du har bydd på. Men det er jo bare å prøve!

Kanskje selger har dårlig samvittighet og vil gi dere en kompensasjon.

Ts her. Det er avbildet i prospektet og det står at det er et type kjøkken og nytt det året.

Jeg har aldri sett et lignende kjøkken før og gikk da utfra at dette er det det er ettersom det står i prospekt.

Det er jo ikke snakk om at man må undersøke sånne ting på forhånd fordi det ofte er løgn på merke og alder på kjøkken?

Har aldri hørt om noen som betviler det som står I et prospekt og undersøker dette, særlig ikke da man har den halvtimen til å se på huset og man tenker at kjøkkenet er nytt så da behøver ikke det å undersøkes. ..

Skrevet

Selger har vel og forsikring på salget? Da blir alt oversendt forsikringsselskapet og du møter profesjonelle fra første klage. Dette kan bli en langdryg og vanskelig prosess. Om du får noen kompensasjon er heller tvilsomt.

Vi spurte på visning. De sa det var et sånn type kjøkken og var visst veldig dyrt fra pga merke. Jeg kan ikke si at jeg at jeg har sett alle kjøkken fra alle leverandører og kan dette i hodet.

Skrevet

Alle boliger selges som det er.

Det vil vel ikke si at det er greit å lyve på alder og merke på kjøkken? Det øker taksten betraktelig og vi har betalt for å få et såpass dyrt nytt kjøkken. Slitasjen så vi ikke før vi begynte og flytte inn ordentlig.

Skrevet

Du bør i alle fall ta dette videre så snart som mulig, og ikke diskutere her! Jeg skriver i alle fall bare ut fra egen erfaring med kjøp og salg. Du kan være heldig og gjøre andre erfaringer. Det er ingen tvil om at du har vært utsatt for villedende markedsføring, Og dette bør du ta videre til megler/meglerhuset. Men min erfaring er at man som kjøper har en dårlig sak når man har vært på visning.

(Jeg synes at argumentet ditt er godt; når det står i prospektet at kjøkkenet er nytt og at det er av et godt merke, signaliserer det at man ikke trenger å undersøke det så nøye på visning. Her har du altså blitt sterkt villedet)

Skrevet

Du bør i alle fall ta dette videre så snart som mulig, og ikke diskutere her! Jeg skriver i alle fall bare ut fra egen erfaring med kjøp og salg. Du kan være heldig og gjøre andre erfaringer. Det er ingen tvil om at du har vært utsatt for villedende markedsføring, Og dette bør du ta videre til megler/meglerhuset. Men min erfaring er at man som kjøper har en dårlig sak når man har vært på visning.

(Jeg synes at argumentet ditt er godt; når det står i prospektet at kjøkkenet er nytt og at det er av et godt merke, signaliserer det at man ikke trenger å undersøke det så nøye på visning. Her har du altså blitt sterkt villedet)

Ja, man undersøker da gjerne alt det andre som man rekker å gjøre på den kort e tiden visning er.

Og vi kjøpte hus med tanke på at både bad og kjøkken skulle være nytt, da dette er dyre ting og pusse opp. Det at det var er dyrere kjøkken fikk oss til å tro at dette er noe vi slipper å tenke på de neste 10-20 årene. Men nå ser vi at dette er noe som begynner å bli såpass slitt at det bør byttes innen få år. Altså, hvis du ikke ønsker et kjøkken der ring henger og slenger og lister henger og slenger. Og dette var nettopp det vi IKKE ønsket.

Skrevet

Ja, man undersøker da gjerne alt det andre som man rekker å gjøre på den kort e tiden visning er.

Og vi kjøpte hus med tanke på at både bad og kjøkken skulle være nytt, da dette er dyre ting og pusse opp. Det at det var er dyrere kjøkken fikk oss til å tro at dette er noe vi slipper å tenke på de neste 10-20 årene. Men nå ser vi at dette er noe som begynner å bli såpass slitt at det bør byttes innen få år. Altså, hvis du ikke ønsker et kjøkken der ring henger og slenger og lister henger og slenger. Og dette var nettopp det vi IKKE ønsket.

Men det er noe dere faktisk burde sett på visning, hvis kjøkkenet er så slitt at det bør byttes innen få år. :sjenert:

Jeg er ganske sikker på at summen dere har "tapt" på dette er såpass liten at det ikke er sjans for at dere får noe igjen for dette av selger. Et kjøkken taper seg ikke så fryktelig mye i verdi på 7 år at det regnes som en betydelig mangel, dessverre.

Jeg har faktisk opplevd akkurat det samme. Megler sa at kjøkkenet var fra 2005, mens det sto i prospektet at det var fra 2001. Derfor spurte jeg en gang ekstra og fikk 2001 til svar. Jeg var skeptisk til dette siden kjøkkenet var både slitt og umoderne, men kjøpte leiligheten og valgte å bytte kjøkken med en gang. Da vi dro ut underskapene var leveringsbekreftelsen festet til det ene - og kjøkkenet var fra 1983! Tipper det f.eks ble byttet fronter eller benkeplate i 2001, og så har det bare blitt tatt for god fisk av de som har eid leiligheten i årene etter det.

Skrevet

Men det er noe dere faktisk burde sett på visning, hvis kjøkkenet er så slitt at det bør byttes innen få år. :sjenert:

Jeg er ganske sikker på at summen dere har "tapt" på dette er såpass liten at det ikke er sjans for at dere får noe igjen for dette av selger. Et kjøkken taper seg ikke så fryktelig mye i verdi på 7 år at det regnes som en betydelig mangel, dessverre.

Jeg har faktisk opplevd akkurat det samme. Megler sa at kjøkkenet var fra 2005, mens det sto i prospektet at det var fra 2001. Derfor spurte jeg en gang ekstra og fikk 2001 til svar. Jeg var skeptisk til dette siden kjøkkenet var både slitt og umoderne, men kjøpte leiligheten og valgte å bytte kjøkken med en gang. Da vi dro ut underskapene var leveringsbekreftelsen festet til det ene - og kjøkkenet var fra 1983! Tipper det f.eks ble byttet fronter eller benkeplate i 2001, og så har det bare blitt tatt for god fisk av de som har eid leiligheten i årene etter det.

Vi så ikke noe nærmere på kjøkkenet da huset er ganske stort og vi da prioriterte å se på sånne ting som feks kjeller.

Vi flyttet jo inn flere måneder etter kjøp, og vi merket det selvfølgelig med en gang at kjøkkenet var for slitt til å være nytt med en gang vi brukte det.

Nå er det ganske mange tusen forskjell på et nytt kvalitetskjøkken og et gammelt kjøkken fra ikea.

Og det er stor forskjell på kvalitet også.

De som solgte huset har da kjøpt dette kjøkkenet brukt, og det er også ganske drøyt å kjøpe et gammel kjøkken og dette inn, for så å påstå at det er et nytt kvalitetskjøkken.

Jeg har sett på finn.no og de selger gamle ikea kjøkken på den str til 5-10 000 kr. Og et nytt kvalitetskjøkken koster kanskje 100 000 kr for samme str.

Men det er uansett mange av dere som har tatt feil, da jeg har snakket med både en megler og en takstmann jeg kjenner i dag og fått vite at dette er en sak jeg bør kjøre videre.

Da jeg ringte til advokat da, så fikk jeg beskjed om at hun hadde hatt en lignende sak for ikke så lenge siden.

Så dette er stor sannsynlighet for at vi får igjen noe på..

Skrevet

Fortell hvordan det går da! Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...