Gjest Devil's Spawn Skrevet 9. juli 2004 #1 Skrevet 9. juli 2004 http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/09/402667.html Utdrag:"Kvinner er ikke bare hyppigere brukere av mobilen sin - de benytter den i langt større grad til å føre en dialog, enn de mer primitive mennene gjør." Skal jeg sende mail til likestillingsombudet? Hva fadern har bruk av mobil med om man er primitiv eller ikke primitiv å gjøre, forresten? :klø: Et lite utdrag til om at menn bruker WAP i større grad enn kvinner: "- Typisk menn. Denne tjenesten er et bortimot reint nyhetsmedium: Menn bruker den til å ta inn informasjon. Mens kvinner vil ha dialog når de bruker mobilen, sier forsker Dokk Holm." Ta inn informasjon var visst mer primitivt enn å plapre på mobilen..jaja, sant nok.
Gjest Meg Skrevet 9. juli 2004 #2 Skrevet 9. juli 2004 Hva folk orker å bruke tid og krefter på å finne ut av??
LilleBille Skrevet 9. juli 2004 #3 Skrevet 9. juli 2004 ... forskerne skal leve de også... - virker det nesten som...
Gjest tusjen Skrevet 9. juli 2004 #4 Skrevet 9. juli 2004 Hva folk orker å bruke tid og krefter på å finne ut av?? tusjen
Suzy Skrevet 9. juli 2004 #5 Skrevet 9. juli 2004 Hvis du leser lenger ned i artikkelen utdypes ordbruken: "Kvinner er også langt mer sofistikerte og kommuniserende enn menn. Ifølge Rich Ling i Telenor Forskning og Utvikling skriver jentene mer komplette SMS-er: - Menn nøyer seg ofte med «nei» «ja» eller «ok». Jentene er langt mer ekspressive, omsorgsfulle og empatiske på SMS. Mange skriver fullstendige setninger med korrekt grammatikk, sa Ling på seminaret." (uthevingene er mine)
Gjest Devil's Spawn Skrevet 9. juli 2004 #6 Skrevet 9. juli 2004 Jeg leste faktisk hele siden om du ikke trodde det. Men du var akkurat like overbevisende som den forskeren. Jeg mener fortsatt at ikke rettskrivning og plapring på SMS gjør deg mer sofistikert. Nyhetslesning var visst ikke så sofistikert. Men det hadde vel vært det, om det hadde vært kvinner som hadde lest mer nyheter enn menn. Tror du ikke?
Suzy Skrevet 9. juli 2004 #7 Skrevet 9. juli 2004 Jeg sa ikke at jeg var enig i det som sto i artikkelen... Jeg syns nok at ordbruken var litt klossete. Det journalisten mener er selvfølgelig at menn kommuniserer enklere (mer primitivt) enn kvinner og også ikke så godt som kvinner. Det er jo iokke akkurat noen nyhet - slik er det jo IRL også. Hjernene våre er jo bygd sånn....
Gjest Eir Skrevet 9. juli 2004 #8 Skrevet 9. juli 2004 Skal jeg sende mail til likestillingsombudet? Det synes jeg du skal gjøre. Vi kan jo tenke oss reaksjonene dersom kvinner hadde blitt omtalt på samme måte...
LilleBille Skrevet 9. juli 2004 #9 Skrevet 9. juli 2004 Skal jeg sende mail til likestillingsombudet? Synes du bør sende SMS jeg...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 9. juli 2004 #10 Skrevet 9. juli 2004 Jeg syns nok at ordbruken var litt klossete. Det journalisten mener er selvfølgelig at menn kommuniserer enklere (mer primitivt) enn kvinner og også ikke så godt som kvinner. Så kan man diskutere, hva er enkel kommunikasjon. Det måles ihvertfall ikke etter antall ord i minuttet . Har vel så god kommunikasjon med de som bruker få ord, enn de som må bable hele tida om dill og dall. Men forskeren var jo mann da selvfølgelig..hehe Agurktid og Dagbladet er dårlig kombinasjon tydligvis
Suzy Skrevet 9. juli 2004 #11 Skrevet 9. juli 2004 Så kan man diskutere, hva er enkel kommunikasjon. Det måles ihvertfall ikke etter antall ord i minuttet . Har vel så god kommunikasjon med de som bruker få ord, enn de som må bable hele tida om dill og dall. Men forskeren var jo mann da selvfølgelig..hehe Agurktid og Dagbladet er dårlig kombinasjon tydligvis Ja det er klart man kan diskutere det - og det er jo ikke slik at alle menn er håpløse på kommunikasjon og alle kvinner er supre. Like lite som at alle menn er stille og alle kvinner skravler støtt... MEN det ER forskjell på hjernene våre og kvinner har et mer velutviklet språksenter (jenter lærer å snakke og beherker flere ord tidligere enn gutter osv..) og det kan vel hende at det har noe med saken å gjøre. Uansett er det temmelig dust å kalle det primitivt når det sannsynligvis er helt naturlig - og kanskje like effektivt
Gjest Devil's Spawn Skrevet 9. juli 2004 #12 Skrevet 9. juli 2004 "Kvinner bruker mobilen mer og på andre måter enn menn, fordi de generelt kommuniserer annerledes enn menn." Sånn tenker jeg det burde ha stått..hehe.
Gjest TomKrus Skrevet 9. juli 2004 #13 Skrevet 9. juli 2004 - Menn nøyer seg ofte med «nei» «ja» eller «ok». Jentene er langt mer ekspressive' date= omsorgsfulle og empatiske på SMS. Mange skriver fullstendige setninger med korrekt grammatikk, sa Ling på seminaret." (uthevingene er mine) Merkelig. De eneste som benytter sms-språk i meldingene jeg får er jenter. Men ellers bruker vi gutta som oftest slike media til avtaler, ja. Jeg føler at jeg har hatt skikkelig lange telefonsamtaler etter 40 sekunder
Suzy Skrevet 9. juli 2004 #14 Skrevet 9. juli 2004 "Kvinner bruker mobilen mer og på andre måter enn menn' date=' fordi de generelt kommuniserer [b']annerledes enn menn." Sånn tenker jeg det burde ha stått..hehe. Det hadde jo vært like sant og mye bedre formulert, ikke sant?
Gjest pace Skrevet 14. juli 2004 #15 Skrevet 14. juli 2004 MEN det ER forskjell på hjernene våre og kvinner har et mer velutviklet språksenter (jenter lærer å snakke og beherker flere ord tidligere enn gutter osv..) og det kan vel hende at det har noe med saken å gjøre. Ja, det tror jeg er helt riktig. Men jeg tror det er et mye mere resultat av kultur og oppfostring, enn hvordan vi er skapt. Jenter har bedre språk forståelse. Gutter bedre matte forståelse. En av kusinene mine sa en gang at gutter tenker utifra et punkt eller sak, og utbygger fra det. Imens jentene heller griper tak i alle tingene i saken på en gang og ender opp i ett punkt. Jenter har en bedre bred forståelse, og gutter en bedre dyp forståelse. Sånt som når man ofte sier at en fyr forsto dybden i en sak. Men så kan han jo glemme å se hele bildet, altså alle faktaene. Vi gutta tror jo ofte vi har kommet til en bra sannhet ved å rasjonalisere KJEMPE bra.... på bare et par faktaer. Ergo; hvorfor jenter alltid klager på oss gutta at vi er så trangsynte, og ser etter noen 'open-minded' Så langt har jeg kommet i forståelsen av det ivaffal :-) Nå... 'Did I see the whole picture now... '
Gjest agurk Skrevet 14. juli 2004 #16 Skrevet 14. juli 2004 13 prosent av kvinnene sier de har avsluttet et forhold per SMS, mens tallet for menn er 9 prosent. Og det var jentene som var sofistikerte??
Gjest Anonymous Skrevet 14. juli 2004 #18 Skrevet 14. juli 2004 Jeg ser aviser og media blir "raidet" av feminister igjen, som er ute etter å opphøyde det "overlegne hunnkjønnet" (mener de selv da). Dette var særlig populært fra midten av 90-tallet og til ca 2001. Nå får vi akkurat de samme leksene opp IGJEN (ingentingen av det er nytt), med styrte forskningsresultater, feminazisme, ensidig fremstilling og pur bullshit!
Gjest TomKrus Skrevet 14. juli 2004 #19 Skrevet 14. juli 2004 Ja, det tror jeg er helt riktig. Men jeg tror det er et mye mere resultat av kultur og oppfostring, enn hvordan vi er skapt. Det er biologiske forskjeller. Generelt har kvinner et mindre sentrert språksenter, og det virker som om det det er spredd utover begge hjernehalvdeler. Mannen har som oftest språksenteret i en halvdel (som regel den høyre). Synes det hører rart ut at jenter skal bli oppdratt til å være flinkere i språk.
Gjest GreenSky Skrevet 14. juli 2004 #20 Skrevet 14. juli 2004 Skal jeg sende mail til likestillingsombudet? Vet du hva, det synes jeg faktisk du skulle gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå