Gå til innhold

Vanlig ukelønn for en 6 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig å gi i ukelønn til en 6 åring? Vår får 20 kr i uka. Men h*n argumenterer for at det er altfor lite, og at venner og klassekameratene får mer. Hva gir dere?

Anonymous poster hash: c4959...a75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er vanlig å gi i ukelønn til en 6 åring? Vår får 20 kr i uka. Men h*n argumenterer for at det er altfor lite, og at venner og klassekameratene får mer. Hva gir dere?

Kan skjønne han synes det er lite, får jo ikke en dritt for 20 kr i dag - så videt ei flaske brus. Min datter på 3,5 får 50 kr i uka om hun er flink til å sette skoene sine på plass, rydde opp lekene på rommet (trenger litt hjelp iblant), si takk for maten, henge opp jakka si (hun har en egen knagg i hennes høyde), og litt andre småting. Som regel blir de 50 kr putta på sparegrisen, andre ganger bruker hun noe av det på en is/tyggis o.l Jeg mener at det er aldri for tidlig å lære dem om ukepenger/gjøremål osv. Her i hus vil det aldri bli gitt ukepenger uten at de er jobba for - slik som små plikter i huset. Disse må varieres etter hva slags alder barnet er.

• Liker 8
Skrevet

30kr + et ukeblad.

Skrevet

LØNN til en 6-åring?

• Liker 17
Skrevet

ikke at jeg har unger, men ville sagt at 50kr skulle være greit... gjerne 60?... hvis ungen er flink til det h*n gjør

• Liker 1
Skrevet

LØNN til en 6-åring?

ukepenger da hvis det høres bedre ut for deg - hvordan tror du barn lærer om å få lønn for å gjøre ting...

Anonymous poster hash: 497dd...68e

• Liker 4
Skrevet

Har ei på 5 år og hun får ikke ukelønn. Ser heller ikke for meg at hun vil få det på mange år. Her i huset forventes det at alle som bor her bidrar uten å få penger for det.

Anonymous poster hash: 375fb...21c
  • Liker 20
Skrevet

Min førsteklassing for 50 kroner hver lørdag hvor hun kan velge å enten kjøpe noe (godteri eller annet) eller spare pengene. :) 20 kroner får man såvidt noe for, syns utvalget til og med er lite med en 50-lapp.

• Liker 1
Skrevet

Min 7-åring får ikke noe fast. Han har plikter likevel.

Anonymous poster hash: 665e0...7e8

• Liker 6
Skrevet

Min 7-åring får ikke noe fast. Han har plikter likevel.

Anonymous poster hash: 665e0...7e8

Fornuftig.

• Liker 3
Skrevet

Har ei på 5 år og hun får ikke ukelønn. Ser heller ikke for meg at hun vil få det på mange år. Her i huset forventes det at alle som bor her bidrar uten å få penger for det.

Nettopp. På den måten gir vi barna anerkjennelse ved å la dem forstå at også deres bidrag er viktig for familietrivselen :).

• Liker 4
Skrevet

Nettopp. På den måten gir vi barna anerkjennelse ved å la dem forstå at også deres bidrag er viktig for familietrivselen :).

Til alle dere bedreviterne, har dere tenkt på at det kanskje er en mellomting? alt trenger ikke være så himla svart/hvitt som dere skal ha det til. Viktig å lære barna om forståelsen og verdien av penger. Det er utrolig stas for et barn å få 20-30 kr han/hun kan bruke helt selv. Samtidig er det viktig at dem lærer at det er plikter man må gjøre i hjemmet skal familien fungere, i tillegg til at det er noe man må gjøre skal man få ukepenger. Jeg hadde plikter hjemme da jeg var liten, både de jeg måtte gjøre uavhengig av ukepenger og de jeg gjorde for å få ukepenger. Hadde venner som bare fikk ukepenger uten å måtte gjøre noe - de har en del økonomiske problemer i dag. Hadde også venner som aldri fikk ukepenger men måtte gjøre masse plikter - endte med at de ikke gadd å gjøre noe til slutt og har ikke lært seg verdien av penger .

• Liker 10
Skrevet

Det tenker jeg også. En dag skal hun flytte for seg selv og da er det ingen som betaler henne for å rydde og vaske i eget hus.

Hun skal få ukelønn etterhvert, når hun blir større, men det blir lønn for tilleggsoppgaver hun kan påta seg. De vanlige pliktene lønner jeg ikke. Alle skal bidra til et rent og ryddig hus.

• Liker 3
Skrevet

Det tenker jeg også. En dag skal hun flytte for seg selv og da er det ingen som betaler henne for å rydde og vaske i eget hus.

Hun skal få ukelønn etterhvert, når hun blir større, men det blir lønn for tilleggsoppgaver hun kan påta seg. De vanlige pliktene lønner jeg ikke. Alle skal bidra til et rent og ryddig hus.

Det var godt de perfekte foreldrene med de perfekte barna kunne komme her og skrive om hvor perfekte de er og hvor perfekt de gjør alt :kvalm:

• Liker 6
Skrevet

H*n får de 20 kronene ukentlig, men jeg kjøper inn felles godteri og snop til helgen. 20 kr er hvis han skal ha noe ekstra i tillegg til det han får. Han må re opp sengen sin i helgene for å "fortjene" de 20 kr. Jeg synes det er greit, vet at man ikke får mye i godteri for den summen i dag, men jeg kjøper inn felles.

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig! Her i huset er det oppdragelse å lære at barnet på fem skal lære husregler og bidra med det hun kan ut fra alder. Setter inn penger på en egen konto til henne i måneden, slik at hun kan få et utbytte av dette år hun blir 18 og skal flytte hjemmefra/studere. Utover det vil hun få penger når hun trenger det. :)

Anonymous poster hash: 23519...a1a

Skrevet

I min familie..
Når jeg var 10 fikk jeg ukepenger.
Men det var snakk om 2kr for å ta ut søpla- 2kr: støvsuge gangen. 2kr-for å sette på vaskemaskinen.
-5kr ta ut av vaskemaskingen og 10kr for å holde rommet ryddig og pent hele uken.

Så vi hadde en fin liten type tavle og kritt som jeg kunne krysse av hva som ble gjort. Og moren min visste jo såklart hva jeg gjorde. Og kan nevnes jeg gjorde ikke ALT..
Så jeg fikk vel rundt 50kr hvor jeg kunne velge -Bruke alt, eller sette halvparten på sparebøsse :P

Når jeg og broren min ble eldre så gikk den tavla bort og jo bedre karakterer vi fikk på skolen jo mer penger fikk vi..
Vi hadde faktisk- 500kr for en 6'er..Jeg fikk 6'er på skolen EN gang..ellers bare 3-4'ere og karakter prisen var 1-0, 2-0, 3-20,4-40,5,100 :P (og broren min fikk så og si lappen betalt for,for han fikk bare 6'ere men brukte kanskje 10 ganger mer på skolearbeid enn det jeg gjorde :fnise:

Gjest white tiger
Skrevet

Verken min 7-åring eller 3,5-åring får ukelønn. De kommer nok til å få det når de blir eldre og har mer behov for penger, men jeg synes det er for tidlig å gi dem det nå. De har plikter her hjemme likevel.

Jeg og søstrene mine vokste opp uten å ha ukelønn. Det var forventet at vi hjalp til hjemme og holdt rommene våre i orden, og foreldrene våre ga oss penger ved behov. Vi fikk derimot penger av besteforeldrene våre hvis vi hjalp dem med noe (typisk å luke i hagen eller lignende). Vi har blitt veldig ordentlige og ryddige alle tre selv om vi ikke fikk noe som helst for å bidra hjemme, så jeg tror neppe det er sånn at du uten ukelønn blir uryddige idivider uten økonomisk sans (jeg jobber faktisk med økonomi..)

Hver familie må finne ut hva som funker for dem, det er vel ingen fasit på hva som er riktig eller ikke.

Skrevet

Det var godt de perfekte foreldrene med de perfekte barna kunne komme her og skrive om hvor perfekte de er og hvor perfekt de gjør alt :kvalm:

Oj, mindreverdighetskomplekser fordi at du ikke har klart å lære dine barn å bidra til fellesskapet uten å få betalt for det...

Anonymous poster hash: fe4a9...80c

• Liker 4
Skrevet

Hvis dere som foreldre mener det er greit med 20 kr så er det greit. At alle andre får sånn og sånn kommer du å få høre mange ganger om mye. Det er en del av livet, noen får slik og andre får sånn.

Jeg har en gutt på 12 år, og har enda ikke fått til det med ukepenger. En uke trenger han ikke noe, en annen uke skal han på kino, fotballkamp og bowling.

Jeg kjøper lørdagsgodt til alle på lørdagene. Da bestemmer jeg litt hva de får i seg også ;)

Anonymous poster hash: 2dc02...71d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...