Gå til innhold

Årskontrakt som ikke blir fornyet pga graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Samboeren min har gjennom studietiden de siste tre årene jobbet fast/ regelmesig ved en kommunalt eid bedrift. For ett år siden fikk hun beskjed om at stillingen ville forandres til en ringevakt stilling basert på årskontrakt. Hun har etter dette ikke blitt ringt noe særlig til, men forsatt å bli satt opp annehver helg for ett halvår om gangen.

For ca en måned siden tok hun kontakt med nærmeste overordnede og fortalte henne hun var gravid med termin i januar. Hun fikk i dag beskjed at kontrakten ikke ville bli fornyet da det ikke var vits for bare noen uker i desember 2015 da permisjon ville vært over.

Noen med gode råd? Er dette på kanten lovlig? Det vil jo være lett å vise til faste vakter gjennom flere år.

Mvh

Stressa mann

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er totalt for at gravide arbeidstakere skal ha rettigheter, men her forstår jeg arbeidsgiver siden de må få i vikar til fruen din med en gang.

• Liker 4
Skrevet

Hvis hun har en fast stilling, og ikke er vikar, så tror jeg ikke det er lovlig?

Sjekk arbeidsmiljøloven.

Og ikke tror jeg det er lov å ikke fornye kontrakt fordi noen er gravid.

Skrevet

Jeg er totalt for at gravide arbeidstakere skal ha rettigheter, men her forstår jeg arbeidsgiver siden de må få i vikar til fruen din med en gang.

Vikar er det på hånden. dette er ikke kjempekomplisert arbeidsoppgaver. Det er også relativt lenge til hun går i permisjon (Januar).

Skrevet

Vikar er det på hånden. dette er ikke kjempekomplisert arbeidsoppgaver. Det er også relativt lenge til hun går i permisjon (Januar).

Vel, men i det kommende året så er din frue inhabil til å jobbe, ergo en annen bør få sjansen.

• Liker 4
Skrevet

Vel, men i det kommende året så er din frue inhabil til å jobbe, ergo en annen bør få sjansen.

Inhabil er vel litt å ta i. :P Men ellers er eg einig i at ein annan bør få sjansen. Hadde dama her hatt fast stilling hadde eg nok landa på ein annan konklusjon. Forstår det slik at ho er tilkallingsvikar 2 helger i månaden.

• Liker 1
Skrevet

Årskontrakter for ringevikariater trenger ikke å fornyes nei, og selv om hun klarer å klage til seg en kontrakt så trenger de jo ikke sette henne opp på vakt all den tid hun bare er ringevikar. Det er ikke ulovlig, og hun må nok bare innse at det ikke blir mer jobb etter at kontrakten går ut. Så får hun heller søke om nye jobb eller fortsatt jobb når hun er ferdig med permisjonen.

Anonymous poster hash: ec59b...4a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...