AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #1 Skrevet 13. september 2014 Jeg har alltid trent styrke, enste kondisjonen har vært oppvarming før det igjen, har vært i utrolig god form, helt til jeg ble syk, mistet alt jeg hadde av muskler, og nå føler jeg at jeg må begynne helt på nytt .. Kommer meg ikke på senteret, jeg er medlem, men null motivasjon, det ligger et stykke unna, kjøreturen er et ork. Så tenkte å melde meg ut og begynne å jogge isteden. Bestilt meg tights og treningsjakke. Er Nike Shox greie sko å jogge i? Kjøpte de i forbindelse med dårlig rygg og de funker mot det til hverdags, men er de greie å jogge i? Og vil jeg få muskler? Vil jeg få større lår, legger og rumpe? Jeg vil for all del ikke bli mindre andre steder enn litt smalere midje.. Dette pleier å gå veldig fort hos meg vanligvis.. Har et ok kosthold Jeg går tur et par dager i uka, turen er på 40-60min, går vanligvis rundt 7km, tenkte å jogge denne runden også, men hvordan starter jeg? Burde jeg starte med mindre runde? Og gjør det noe "skade" om jeg jogger og er ned med hælen først? Jeg klarer ikke å unngå det ... Anonymous poster hash: ce1a6...a20
Antoinette Skrevet 13. september 2014 #2 Skrevet 13. september 2014 Det er en grunn til at færre og færre jenter jogger ute alene i høstmørket og den grunnen kalles voldtekt. Løp heller på mølla på et trygt treningssenter. Mannen min nekter meg å jobbe ute i mørket men det er fordi vi har hatt overfallsvoldtekter her i området. Skjønner han godt!! Jeg jogger bare ute når det er lyst.
Gjest Silverstream Skrevet 13. september 2014 #3 Skrevet 13. september 2014 Det er en grunn til at færre og færre jenter jogger ute alene i høstmørket og den grunnen kalles voldtekt. Løp heller på mølla på et trygt treningssenter. Mannen min nekter meg å jobbe ute i mørket men det er fordi vi har hatt overfallsvoldtekter her i området. Skjønner han godt!! Jeg jogger bare ute når det er lyst. Ja værsegod, lenk deg til frykten om at noe kanskje kan skje.
grrwaffmjau Skrevet 13. september 2014 #4 Skrevet 13. september 2014 Nikesko er generelt gode løpesko, men sliter du med ryggen ville jeg tatt meg en tur til en sportsbutikk hvor de finner sko som er spesielt egnet, så du ikke gjør galt verre. Elsker å jogge ute selv, har ikke sjangs til å løpe på en tredemølle og konstant glane på panelet som teller tid og vei. Så å løpe ute er en veldig god ide:) Du blir nok ikke så muskuløs av å løpe, men du vil bli strammere såfremt kostholdet er bra. Når jeg begynte med jogging startet jeg med intervaller, lastet ned en app på tlfen som varsla når jeg skulle gå og når jeg skulle løpe. Var i elendig form når jeg startet, så jeg gikk 2min og løp 1min på en runde på 5km. Men det var veldig effektivt, og jeg løp runden sammenhengende etter 1mnd du er jo riktignok i bedre form enn jeg var, så anbefaler deg å prøve deg frem og se hva du greier. Masse lykke til!
Cata Skrevet 13. september 2014 #5 Skrevet 13. september 2014 Etter det jeg har lest meg til så er Shox OK når du lander med hælen først, men mindre gode når du lander lenger fram på foten. Slik sett passer de vel bra til deg. De skomerkene som sies å ha best støtdemping hvis du løper på asfalt mener jeg er Mizuno og noen Asicsmodeller. Selv har jeg Mizuno, etter å ha kjøpt et par ubrukelige Nike som ikke fungerte på asfalt i det hele tatt. Personlig synes jeg det høres voldsomt ut å starte med 7 km. grrwaffmjau sitt opplegg virker sunnere. Det e for øvrig noe liknende jeg har brukt. Jeg startet med å jogge bare en kort distanse (500 meter) og så økte jeg med 100 meter pr trening. Løp på mølle i starten. Men jeg var i ekstremt dårlig form. Hadde jeg vært i litt bedre form så hadde jeg nok prøvd meg på intervaller som beskrevet ovenfor. En annen løsning kan være det jeg kaller "lyktestolpemetoden". Man løper i åpenrommet mellom to lyktestolper, så går man i to åpenrom, løper i et osv. Greit hvis man ikke har app på mobilen og det er lyktestolper langs ruta. Er man sprekere så løper man selvsagt mellom flere stolper før man går. Som foreslått tidligere i tråden så kan det være greit å rådføre seg med en sportsbutikk. G-sport eller Löplabbet er dem jeg oftest hører anbefalt. Muligens bør du også sjekke med legen din om løping er noe for deg.
Erazor Skrevet 13. september 2014 #6 Skrevet 13. september 2014 Om du er opptatt av å ha gode og riktige sko til jogging, ville jeg ha gått til en forretning der du kan få assistanse til å finne riktige sko til din løpestil. På Löplabbet, for eksempel, blir beina dine filmet mens du jogger på mølle, og i tillegg sjekker de fotbuen. Dermed kan de anbefale sko som er tilpasset eventuell pronasjon, og som har en oppbygning som passer din fot. Siden du har problemer med rygg er dette helt klart å anbefale. Når du ikke har løpt før, er det som noen andre har nevnt greit å bruke intervaller for å bli vant til distansen. Du kan for eksempel begynne med å jogge rolig så lenge du orker, deretter gå raskt mens du henter deg inn igjen, og så kan du jogge videre så lenge du orker. Etter hvert vil du merke at du klarer å jogge lengre enn før, og du vil også bli mer kjent med kroppen din sånn at du finner ut hvor mye du kan pushe deg selv. Sett deg gjerne delmål som er lette å nå. Det er viktig i starten at du ikke tar alt for hardt i slik at du blir demotivert og begynner å grue deg til å trene. Start heller forsiktig og forsøk å kose deg med treningen slik at det blir noe du ser frem til.
Maximillian Cohen Skrevet 13. september 2014 #7 Skrevet 13. september 2014 Er Nike Shox greie sko å jogge i? - Nei. Få deg noen skikkelige sko og lær deg riktig teknikk. Nike Shox har etter hva jeg kan se over 15mm drop, og vil være nærmest umulig å løpe skikkelig i. Du som i tillegg har problemer med ryggen burde være ekstra forsiktig. Og vil jeg få muskler? Vil jeg få større lår, legger og rumpe? - Nei, du vil ikke få større muskler av å jogge. Og gjør det noe "skade" om jeg jogger og er ned med hælen først? - Ja, det kan være skadelig. Grunnen til at du ikke klarer å unngå det er en kombinasjon av skoene dine og for lite øvelse. 1
Wolfmoon Skrevet 13. september 2014 #8 Skrevet 13. september 2014 C25K, couch to 5k, er et godt program hvis du er helt utrent, finnes også flere apper som bruker programmet. Jeg hadde valgt å bruke den på turen du alt går, så blir det en naturlig progresjon
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #9 Skrevet 13. september 2014 Det er en grunn til at færre og færre jenter jogger ute alene i høstmørket og den grunnen kalles voldtekt. Løp heller på mølla på et trygt treningssenter. Mannen min nekter meg å jobbe ute i mørket men det er fordi vi har hatt overfallsvoldtekter her i området. Skjønner han godt!! Jeg jogger bare ute når det er lyst. Anonymous poster hash: a3014...d29 3
Suss81 Skrevet 14. september 2014 #10 Skrevet 14. september 2014 Nikesko er generelt gode løpesko, men sliter du med ryggen ville jeg tatt meg en tur til en sportsbutikk hvor de finner sko som er spesielt egnet, så du ikke gjør galt verre. Elsker å jogge ute selv, har ikke sjangs til å løpe på en tredemølle og konstant glane på panelet som teller tid og vei. Så å løpe ute er en veldig god ide:) Du blir nok ikke så muskuløs av å løpe, men du vil bli strammere såfremt kostholdet er bra. Når jeg begynte med jogging startet jeg med intervaller, lastet ned en app på tlfen som varsla når jeg skulle gå og når jeg skulle løpe. Var i elendig form når jeg startet, så jeg gikk 2min og løp 1min på en runde på 5km. Men det var veldig effektivt, og jeg løp runden sammenhengende etter 1mnd du er jo riktignok i bedre form enn jeg var, så anbefaler deg å prøve deg frem og se hva du greier. Masse lykke til! Hvilken app er dette?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #11 Skrevet 14. september 2014 Det er en grunn til at færre og færre jenter jogger ute alene i høstmørket og den grunnen kalles voldtekt. Løp heller på mølla på et trygt treningssenter. Mannen min nekter meg å jobbe ute i mørket men det er fordi vi har hatt overfallsvoldtekter her i området. Skjønner han godt!! Jeg jogger bare ute når det er lyst. Det er ikke alle nordmenn som bor i Oslo.Anonymous poster hash: 1b108...db9 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2014 #12 Skrevet 14. september 2014 Det er ikke alle nordmenn som bor i Oslo.Anonymous poster hash: 1b108...db9 Og heller ikke alle osloborgere som går rundt med konstant frykt for overfallsvoldtekt. Går fint ann å jogge i Oslo på kvelden men hadde holdt meg unna de verste parkene sent på kvelden.Anonymous poster hash: 68a52...844 2
misstealover Skrevet 14. september 2014 #13 Skrevet 14. september 2014 Ja værsegod, lenk deg til frykten om at noe kanskje kan skje. Det er bare bra at man er forsiktig. For ja, ting kan faktisk skje deg! Kanskje, kanskje ikke. Men hvorfor ta sjansen? Jeg løper aldri ute på kveldstid (når det er mørkt). Det er kanskje fordi jeg ble veldig redd da jeg ble fulgt etter opptil flere ganger (uten å tenke over det). Ble til slutt fulgt etter helt hjem, og gudene vet hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde tenkt klart. Oppførte meg rolig, tok fram mobilen, skyndte meg inn døra og låste den. Men man bestemmer selv hva man gjør, selvfølgelig! Jeg er bare forsiktig av meg for tiden. -Ta det litt med ro når du jogger de første gangene, og øk intensiteten etterhvert. -Løp i riktig stilling. Pass på at du er rett i kroppen, lander bra med føttene (helst i midten av foten har jeg hørt) og at du ikke løper med beina for langt fram (de skal lande under kroppen). -Ha riktige sko. Vet ikke noe om skoene du bruker, men du kan prøve deg fram! -Det beste er å løpe på litt mykere underlag (terreng i skog, på fjell, gress, etc.), men om du løper på asfalt er det i alle fall viktig med GODE sko med god demping! -Jogging er jo kardio, så du brenner mer fett enn du bygger muskler. Det er lurt å blande jogging og styrke, f.eks. ha styrketrening en dag og jogging gangen etter. Det kan du finne ut av selv om du ønsker muskler. Det er anbefalt med i alle fall 2-3 økter styrke i uka om man vil få muskler. -Du kan trene styrke hjemme (om du har litt plass; du trenger ikke mye) og det er ikke nødvendig med utstyr eller vekter (i alle fall i starten da), men kanskje en matte/mykt underlag. Du kan finne gode videoer på YouTube f.eks. Jeg trener til FitnessBlenders styrke og HIIT-økter. Det er i hvert fall det jeg har lest og funnet fram til. Det funket perfekt for meg som likte jogging og likevel ønsket å bygge muskler.
Gjest Coolaid Skrevet 15. september 2014 #14 Skrevet 15. september 2014 Det er en grunn til at færre og færre jenter jogger ute alene i høstmørket og den grunnen kalles voldtekt. Løp heller på mølla på et trygt treningssenter. Mannen min nekter meg å jobbe ute i mørket men det er fordi vi har hatt overfallsvoldtekter her i området. Skjønner han godt!! Jeg jogger bare ute når det er lyst. Kutt nå ut. Det er ingen grunn til å gjemme seg bort inne på en mølle selv om det blir mørkt ute pga voldtektsforbryterer. Så lenge du er litt observant på omgivelsene dine så er det helt greit å jogge ute. Slutt å gi etter for frykt og redsel. Skal vi være redd for alt mulig så sitter vi hjemme hele gjengen uten livskvalitet. Jeg jogger ulike steder selv, det er null problem for både kvinner og menn.
Maximillian Cohen Skrevet 15. september 2014 #15 Skrevet 15. september 2014 (endret) Jeg ser ikke helt for meg at en voldtektsmann har særlig god utholdenhet; han holder ikke følge med en som løper regelmessig. Endret 15. september 2014 av Maximillian Cohen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå