duppeditt Skrevet 13. september 2014 #1 Skrevet 13. september 2014 Heisann! Jeg og min kjæreste, som også er samboere, er i den situasjonen at vi krangler om alkohol. Rettere sagt, jeg krangler om alkohol. Han sier som regel bare sitt og later som om det aldri har vært noe tema etterpå. Saken er at han fester og drikker kanskje 8-9 ganger i året, med eller uten meg på slep. Selv drikker jeg enda sjeldnere selv om jeg deltar på fest og liker å stille som sjåfør. Jeg har ikke noe problem med at han liker å drikke når vi er på fest, vi er tross alt forskjellige, han drikker også fornuftig nå det først skjer. Problemet oppstår når jeg spør han om han kan la være å drikke en gang vi skal på fedt, slik at han kan være den som kjører. Jeg spør han om dette uten at det dermed skal bety at jeg har bestemt meg for å drikke. Han sier da alltid nei. Begrunnelse er at han drikker så sjeldent og må da få lov til det når det førsr skjer noe, og han synes det er kjedelig å være på fest uten å drikke. Han tilbyr seg derimot å anskaffe annen skyss. Problemet i seg selv er egentlig ikke alkoholen, men det faktum at det er så fryktelig vanskelig å la den være hvis jeg spør han om det. Jeg føler at han ikke er interessert i å by på seg selv og gi slipp på alkoholen for å vise at han kan gjøre for meg det jeg gjør for han. Han unnskylder det med at han drikker jo tross alt så sjeldent, noe jeg da svarer med at det da er enda sjeldnere at får oppleve at kjæresten min gidder å være sjåfør når vi er ute på fest. Responsenblir da alltid at han byr på seg selv når det kommer til andre ting så jeg har ingenting jeg kan klage på. Det hører til i sammenhengen at jeg har en holdning til alkohol som gjør at jeg mener at det må kunne gå an å ha det artig uten det, men at det fremdeles er greit å nyte det med sunne mellomrom. Min kjære har ikke et uvettig forhold til alkohol sånn sett, han bare nekter å la anledningen gå fra seg når den først er der. Vi hadde diskusjonen i slutten av 2013 hvor han sa seg enig at han kunne by på seg selv og stille som sjåfør på eget initiativ minst en gang i året. 2014 begynner med stormskritt å nærme seg slutten og han har enda ikke bydd på seg selv i gitte situasjoner. Når jeg i senere tid har tatt det opp med han har han blitt irritert og gretten og svart med samme regla om at hn er jo på fest så sjeldent så jeg får bare leve med det. Det han lovet meg for snart ett år siden betyr liksom ingenting for ham og jeg får følelsen av at han sa det bare for å legge emnet dødt. Jeg føler det wr vanskelig å prate om dette med andre, da jeg oppfatter det som at de fleste har et forhold til alkohol som tilsier at man MÅ drikke så fort det er en fest, og at det heller nesten er sosialt påkrevd. Mange vil nok si at det er en bagatell, men for meg er dette ganske viktig. Min kjære nekter å være edru på en eneste fest i året bare så han kan ruse seg. Det er ihvertfall slik det føles. Så det jeg da lurer litt på er om det jeg føler faktisk er berettiget, eller om jeg kan stille meg i rekken sammen med de andre overdrevent kravstore "kjerringene"..
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2014 #2 Skrevet 13. september 2014 Han er ute 8-9 ganger i året og du skal ha ham til å kjøre???? Det blir for dumt for meg ja. Du er urimelig. 38
Betasuppe Skrevet 13. september 2014 #3 Skrevet 13. september 2014 Slutt å være så kontrollerende, TS! 13
Gjest Blomsterert Skrevet 13. september 2014 #4 Skrevet 13. september 2014 Vær så snill. Dette er blitt en prinsippsak for deg. Og den er jo helt meningsløs. Ikke er det for at du nødvendigvis skal drikke selv heller. Da kunne jeg skjønt det,-om dere ikke fikk tak i annen skyss. Hvorfor i all verden skal du i det hele tatt gidde tenke på dette? Dra på fest,og vær så veldig glad du,for at kjæresten din drikker sjelden,og med måte.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #5 Skrevet 13. september 2014 "by på seg selv og stille som sjåfør"?? herregud.. at han gidder å være sammen med ei dame som gjør seg vrang av rent prinsipp. Skjerp deg.Anonymous poster hash: 6c0ce...6c6 10
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #6 Skrevet 13. september 2014 Heisann! Jeg og min kjæreste, som også er samboere, er i den situasjonen at vi krangler om alkohol. Rettere sagt, jeg krangler om alkohol. Han sier som regel bare sitt og later som om det aldri har vært noe tema etterpå. Saken er at han fester og drikker kanskje 8-9 ganger i året, med eller uten meg på slep. Selv drikker jeg enda sjeldnere selv om jeg deltar på fest og liker å stille som sjåfør. Jeg har ikke noe problem med at han liker å drikke når vi er på fest, vi er tross alt forskjellige, han drikker også fornuftig nå det først skjer. Problemet oppstår når jeg spør han om han kan la være å drikke en gang vi skal på fedt, slik at han kan være den som kjører. Jeg spør han om dette uten at det dermed skal bety at jeg har bestemt meg for å drikke. Han sier da alltid nei. Begrunnelse er at han drikker så sjeldent og må da få lov til det når det førsr skjer noe, og han synes det er kjedelig å være på fest uten å drikke. Han tilbyr seg derimot å anskaffe annen skyss. Problemet i seg selv er egentlig ikke alkoholen, men det faktum at det er så fryktelig vanskelig å la den være hvis jeg spør han om det. Jeg føler at han ikke er interessert i å by på seg selv og gi slipp på alkoholen for å vise at han kan gjøre for meg det jeg gjør for han. Han unnskylder det med at han drikker jo tross alt så sjeldent, noe jeg da svarer med at det da er enda sjeldnere at får oppleve at kjæresten min gidder å være sjåfør når vi er ute på fest. Responsenblir da alltid at han byr på seg selv når det kommer til andre ting så jeg har ingenting jeg kan klage på. Det hører til i sammenhengen at jeg har en holdning til alkohol som gjør at jeg mener at det må kunne gå an å ha det artig uten det, men at det fremdeles er greit å nyte det med sunne mellomrom. Min kjære har ikke et uvettig forhold til alkohol sånn sett, han bare nekter å la anledningen gå fra seg når den først er der. Vi hadde diskusjonen i slutten av 2013 hvor han sa seg enig at han kunne by på seg selv og stille som sjåfør på eget initiativ minst en gang i året. 2014 begynner med stormskritt å nærme seg slutten og han har enda ikke bydd på seg selv i gitte situasjoner. Når jeg i senere tid har tatt det opp med han har han blitt irritert og gretten og svart med samme regla om at hn er jo på fest så sjeldent så jeg får bare leve med det. Det han lovet meg for snart ett år siden betyr liksom ingenting for ham og jeg får følelsen av at han sa det bare for å legge emnet dødt. Jeg føler det wr vanskelig å prate om dette med andre, da jeg oppfatter det som at de fleste har et forhold til alkohol som tilsier at man MÅ drikke så fort det er en fest, og at det heller nesten er sosialt påkrevd. Mange vil nok si at det er en bagatell, men for meg er dette ganske viktig. Min kjære nekter å være edru på en eneste fest i året bare så han kan ruse seg. Det er ihvertfall slik det føles. Så det jeg da lurer litt på er om det jeg føler faktisk er berettiget, eller om jeg kan stille meg i rekken sammen med de andre overdrevent kravstore "kjerringene".. Tror ikke du har mye kunnskap om hva som er alkoholmisbruk. Prøv en som drikker hver helg, eller hver eneste dag. Da snakker vi om å ha alkoholproblemer. Han drikker 8/9 ganger i året. Vær glad det er så sjeldent, og la han kose seg de få gangene han drikker. Jeg tror nok det er du som må senke skuldrene litt her altså... Anonymous poster hash: edfbc...5cc 7
QueenOfTheSidewalk Skrevet 13. september 2014 #7 Skrevet 13. september 2014 Nå må du skjerpe deg, han tilbyr jo å skaffe en annen sjåfør. Det eneste du vil er å ha makt, la det gå. 12
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #8 Skrevet 13. september 2014 Still deg i rekken med de overdrevent kravstore kjerringene du. Jeg synes du er totalt urimelig Kanskje han skulle begynne å forlange at du skulle drikke deg full på fest, slik at du byr litt på deg selv. Men fra spøk til alvor. Hvorfor er det vikig for deg at han skal være edru på en av de få festene dere er på i året? Er det fordi han skal bevise for deg at han "ofrer" alt for deg? Er han ufin når han drikker, blir overstadig eller noe?Anonymous poster hash: 830f7...564 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #9 Skrevet 13. september 2014 Tror du bør roe ned fjorten hakk og la han gjøre som han vil uten at du legger deg opp i det... på fest og drikker 8-9 ganger i året er ikke akkurat mye (skulle tro det var snakk om hver helg sånn som du blåser dette opp), da får du akseptere at han kanskje har et litt annet syn på alkohol enn hva du har Anonymous poster hash: 464fb...e17 3
Jade Skrevet 13. september 2014 #10 Skrevet 13. september 2014 Altså her så jeg for meg en mann som drakk 5-6 ganger i uken. Hvorfor skal du ha han til å holde seg edru for å være sjåfør når dere ikke trenger at han er sjåfør? Bare av prinsipp? 11
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #11 Skrevet 13. september 2014 Altså her så jeg for meg en mann som drakk 5-6 ganger i uken. Hvorfor skal du ha han til å holde seg edru for å være sjåfør når dere ikke trenger at han er sjåfør? Bare av prinsipp? Jeg så også for meg en som drakk mye og ofte. Ts, det er nok du som må fire på kravene her. Hilsen ei som har samboer som er alkoholiker og der jeg etterhvert har blitt mindre tolerant når det gjelder alkohol. Anonymous poster hash: edfbc...5cc 4
Kraula Skrevet 13. september 2014 #12 Skrevet 13. september 2014 Mistenker du har satt deg vrang og sett deg i blinde på saken. Du er urimelig. La mannen fikse annen skyss. 3
Red-Ruby Skrevet 13. september 2014 #13 Skrevet 13. september 2014 Jeg ser ikke problemet. Her er det en konflikt. Du har dine meninger og ønsker og han har sine. Du klager over at han ikke tar hensyn til dine,men du tar ikke hensyn til hans heller og bare fordi du "spør" betyr det ikke at det må gjøres - spesielt når han tilbyr deg en løsning hvor begge kan være fornøyde. (Med at han kan få noen andre til å kjøre) Jeg får inntrykk av at dette er en maktssak, at du vil at han skal gjøre det kun for å vise at han er en snill gutt og hører på deg. Du forstår heller ikke hva det vil si å respektere andres syn på alkohol. Du respekter hans sitt syn, han respektere din og der ender det. Dette må ikke bety at han må gjøre som du vil eller du som han vil. Det er ikke å respektere. 3
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2014 #14 Skrevet 13. september 2014 "by på seg selv og stille som sjåfør"?? herregud.. at han gidder å være sammen med ei dame som gjør seg vrang av rent prinsipp. Skjerp deg.Anonymous poster hash: 6c0ce...6c6 Ja, jeg unner den fyren ny kjerring gitt. 9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #15 Skrevet 13. september 2014 Det som kan være relevant er en gitt situasjon: - dere skal sammen på samme fest - begge kunne tenkt seg å ta et glass - når det gjelder å komme seg hjem, finnes det ingen andre alternativ enn at én av dere kjører I såfall må dere jo begge gi og ta. Bytte på. Men jeg har ikke inntrykk av at det er dette som er utgangspunktet for at du utfordrer ham på å ikke drikke? Anonymous poster hash: 93f12...dd1 1
Gjest krokodillen Skrevet 13. september 2014 #16 Skrevet 13. september 2014 Herregud.. At du i det hele tatt anser dette som et så stort problem st du må lage en tråd om det er helt uforståelig. Dette er jo ingen sak!! Velg dine kamper med omhu sier jeg bare
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2014 #17 Skrevet 13. september 2014 Ts virker ikke moden nok til å ha kjæreste/samboer. 3
Gjest Skrevet 13. september 2014 #18 Skrevet 13. september 2014 Er det rart skilsmissestatistikken er høy, eller? Hjælpes. 3
Jolene Skrevet 13. september 2014 #19 Skrevet 13. september 2014 TS du er urimelig når det gjelder denne saken. Velg dine kamper med omhu som det så fint heter. Dersom denne prinsippsaken er forholdets største utfordring skjønner jeg ikke hvorfor du lager storm i vannglass.... 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #20 Skrevet 13. september 2014 Det morsomste må da være at dere drikker sammen, og at en annen er sjåfør.....? Hvorfor skal han kjøre, når en annen kan? Du trenger jo ikke si ja når du blir spurt om å kjøre heller... Men... I en gjeng bør man jo bytte litt på å kjøre, blir for teit om èn antar at alle andre kan kjøre, mens han selv aldri vil. Husker jeg syntes det var kjipt at eksen min bare antok at jeg kjørte han hit og dit fra og til fest da han ikke hadde lappen. Noen ganger tok jeg et glass vin delvis for kos, og delvis for å slippe å kjøre. Men det blir jo en annen sak. Anonymous poster hash: e12d4...6e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå