Gå til innhold

Løpekonkurranse om EN uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en uke skal eg bli med i ei løpekonkurranse på 15 km. Hvordan kan eg forberrede meg best mulig? hva skal eg ete osv? Eg e såååååå nervøs!!! :sjokkert:

Anonymous poster hash: 802e3...203
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor trent er du fra før av og hva pleier du å spise?

Skrevet

Løp løypa eller en tilsvarende løype før løpet slik at du vet hvor hardt du kan presse deg uten å sprekke. Det er det psykiske du vil kunne hente deg inn på.

Anonymous poster hash: 84300...c47
Skrevet

Eg e heilt "greit" trent. Har løpt litt fra og til de to siste åra, men konkurranseløypa er over dobbelt så lang som eg pleier å løpe. Har løpt konkufrranseløypa 4-5 ganger de siste ukene, og det har gått heilt greit. Eg løper 12-13 km, begynner å løpe fra litt etter konkurraseløypa, og eg bruker 1 time og noe med 30 min. Men kunne godt løpt fortere og enda lenger.

Eg spiser "lett" lavkarbo. Ikkje særlig strengt, men unngår vanleg brød, pasta, ris osv, men er ikke nazi. Men eg har hørt at man burde spise litt mer karbo ved utholdenhetstrening. Ka bør eg spise før løpet, og hvor langt i forveien? I går spiste eg middag 1.5 time før eg løpte løypa, og eg hadde litt vondt i brystet og kjente middagssmaken i munnen... men er redd også for å løpe på tom mage. vet noen noe om detta?

Skrevet

Jeg pleier å vente over to timer etter middag, noen ganger tre. Småmat kan du spise "tettere" innpå treningen. Har du løpeklokke? Så får du kontroll over kilometertiden feks

Skrevet

Jeg pleier å vente over to timer etter middag, noen ganger tre. Småmat kan du spise "tettere" innpå treningen. Har du løpeklokke? Så får du kontroll over kilometertiden for eksempel

Da vet eg til nestegang at eg ikke skal ete middag så tett innpå løpet ;) løpet er midt på dagen, kl 12. Hva om eg står opp kl 8, spiser litt frukt, nøtter og bær, og tar en banan og en sportsbar 30-40 min før løpet, og sportsdrikke rett før løpet begynner, hørtes det bra ut?

Skrevet

Da vet eg til nestegang at eg ikke skal ete middag så tett innpå løpet ;) løpet er midt på dagen, kl 12. Hva om eg står opp kl 8, spiser litt frukt, nøtter og bær, og tar en banan og en sportsbar 30-40 min før løpet, og sportsdrikke rett før løpet begynner, hørtes det bra ut?

Jeg synes du bør spise en ordentlig frokost en 3 timers tid før løpet. Når det gjelder sportsdrikke, regner jeg med at magen din tåler det. Ellers bør du testen den ut på forhånd.

Skrevet

Jeg bruker å finne mange tips i "Runner's World".

Kanskje finner du noen tips der også?

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 518fe...978
Skrevet

Nei det hørtes litt rart ut..:) spis en god frokost som metter, gjerne noe korn med melk eller brødmat.. Spis hva du er vant til og vet at kroppen kjenner til godt. Ville droppet bar etc før løpet, hvertfal ikke en halvtime før. Vet ikke når man bør spise banan, gjør det ikke selv. Hva med frokost 09:00 og en neve nøtter 11:00?

Skrevet

Takk for svar folkens :) Eg får prøve meg litt fram... har hørt at bananer skal være supert før trening da.. tar å prøver med havregrøt et par timer før, og en banan en time før. ingenting etter det??

Skrevet

Spiser vanlig brødmat til frokost og kanskje ei skive eller to en times tid før start, vis starttiden er rundt 12. Nok vann, der drikker jeg ofte og lite. Det er kjipere å gå næringstomt, en å ha litt mye mat i magen før start

Skrevet

Hva om eg eter havregrøt kl 9 og banan og sportsbar kl 11.30 (45 min før start) ? eg vil bare gjøre ALT for å være helt opplagt til løpet, tipper løpet tar en og en halv time. Noe eg burde gjøre dagene før, av trening/ mat? Sorry maset mitt, men eg treng sårt så mange råd eg kan få :P

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg har deltatt i en del forberedelser til sykkelløp, og min mening er at det er for sent å forandre noe nå.

For ikke å ødelegge noe for deg selv nå, bør du gjøre som du alltid har gjort i forbindelse med trening, og ikke endre noe.

Tenk over disse spørsmålene:

Hva bruker du å spise før trening?

Hvor nært opptil trening tåler du å spise?

Sportsdrikk, har du testet det under trening, eller bruker du bare vann?

Dette er ditt første løp.

Bruk det til å gjøre deg masse erfaringer. Finn ut hva som fungerer og ikke, og så starter du forberedelsene dine litt tidligere neste gang. :)

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg har deltatt i en del forberedelser til sykkelløp, og min mening er at det er for sent å forandre noe nå.

For ikke å ødelegge noe for deg selv nå, bør du gjøre som du alltid har gjort i forbindelse med trening, og ikke endre noe.

Tenk over disse spørsmålene:

Hva bruker du å spise før trening?

Hvor nært opptil trening tåler du å spise?

Sportsdrikk, har du testet det under trening, eller bruker du bare vann?

Dette er ditt første løp.

Bruk det til å gjøre deg masse erfaringer. Finn ut hva som fungerer og ikke, og så starter du forberedelsene dine litt tidligere neste gang. :)

Takk for svar :)

Har allerede begynt å spise mer karbo og banan før og etter trening, har gjort det et par uker nå. Har spist litt mer havregrøt også. Løp ruta i går, og gjorde det raskere enn før, og da spiste eg havregrøt et par timer før, en banan og sportsbar en havlvitme før og hadde med en sånn liten gele-pose som eg tok halvveis på ruta. Funka tydeligvis bra det... mon tro om det går greit å løpe ruta 3-4 ganger før løpet? Tok hardt i, det er vel ti dager til løpet fra nå, så da har eg noen dager "til overs" å trene på. Det er jo ikke SÅ langt, har lest at de som trener til halvmaraton kan løpe 10, 12, og 20 km nesten rett etter hverandre før løpet, og pause to dager før løpet. man kan jammen bli forvirra her :-S

Skrevet

Det er vaaaanskelig med råda her...

noen her spm har løpt noen løp som vet hva og når man skal spise, og hvor ofte eg kan jogge løypa, kan eg jogge f. eks. to dager, en dag pause, så to dager, en dag pause osv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...