Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det finnes mange av oss. Mange som gleder seg til hele jule sirkuset er ferdig men før den tid kvir seg og synes vi går en nitrist tid i møte.

Flere enn meg med disse tankene eller?

Anonymous poster hash: 60e1d...a82

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ihvertfall kjent det sånn de siste fem årene.

Skrevet

Vanligvis gjør jeg det, i fjor hadde jeg så mye angst rundt juletider at jeg lå og spøy og kaldsvettet. Men i år har jeg fått meg hund, så det føles litt bedre på et vis. Men vi får se, det er en stund til ennå, og jeg har prøvd å ikke tenke så mye på det. Godt å vite det ikke bare er meg som pleier å ha det sånn hvertfall :)

Skrevet

Gruer meg til jul. Synes hele opplegget har blitt et stort kjøpepress, stress og styr. Ikke koslig sånn som det var før. Dessuten begynner galskapen bare tidligere for hvert år.

Anonymous poster hash: 9aaef...783
  • Liker 4
Skrevet

Hvorfor tenker dere slik?

Er dere ensomme eller er det kjøpepresset som herjer?

Er dere ensomme så behøver dere å se utover horisonten. Ingen trenger å sitte i en mørkt leilghet helt alene hvis de har muligheten til noe annet. Det arrangeres frivillige middager mange steder,det går ann å reise bort til et annet land med litt mer liv på julaften,oppsøk andre som du vet også er ensomme.

Tenk på de i fengsel som IKKE kan gjøre noe nytt eller de med alvorlige psykiske problemer som ikke tør å utvide komfortsonen. Alle andre kan faktisk få en bedre jul så lenge de prøver.

Jeg har selv hatt en periode etter et dødsfall i nær familie der jeg sov til 17 på jlaften og grein hele kvelden. Ville ikke feire jul eller noe og nyttårsaften sov jeg hele natten. Våknet kun rundt 00 da alle rakettene ble sent opp.

Beste er nok å prøve noe nyt,hvorfor sitte alene hvis du mistrives? Jeg har sittet alene 2 ganger men begge gangene hadde jeg det ok fordi jeg gjorde det ok for meg selv.

Er det kjøpepresset,maser osv så vil jeg anbefale å roe ned for deg selv. Fiks gavene nå, og si nei til det som stressser deg.Hvorfor skal du misteives i jula pga mas? Er det ikke deilig å slippe å stå i kø en time for å kjøpe noe?Alt kan planlegges.

Julehysteri er apati, og det stjeler mye hygge med jula.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bekymrer meg mer enn gruer meg. Står en god del dårligere til økonomisk i år og jeg vet ikke helt hvordan vi skal få råd til å kjøpe julegaver og sånt.

Anonymous poster hash: d6e52...36d
Skrevet

Verken gleder meg eller gruer meg. Alle dager er like triste, mørke og vanlige for meg. Husker jeg grudde meg mer når jeg var mindre, for pappa drakk som verst i jula.

Skrevet

Jeg grudde meg før, fordi det var så mye stress å reise hit og dit. Hvor skulle jeg være? Har skilte foreldre og en mann med stor og delt familie. I fjor hadde jeg for første gang julaften hjemme, det var digg.

Anonymous poster hash: 99ab3...c46
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gruer meg fordi det er å bla opp masse, masse penger på unødvendig styr.

I tillegg skal man bytte gaver med folk, selv om man vet folk ikke egentlig har råd til det, og kjøper på kreditt.

Jeg syns det er en karusell og et pengeshow jeg egentlig ikke er begeistret for.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gleder meg til jul men gruer meg til nyttårsaften. Jeg er den eneste i min omgangskrets blant de som fortsatt bor her som er singel, så regner med jeg skal være alene.

Endret av EnKoppTe
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Er det kjøpepresset,maser osv så vil jeg anbefale å roe ned for deg selv. Fiks gavene nå, og si nei til det som stressser deg.Hvorfor skal du misteives i jula pga mas? Er det ikke deilig å slippe å stå i kø en time for å kjøpe noe?Alt kan planlegges.

Julehysteri er apati, og det stjeler mye hygge med jula.

Så du mener jeg har mer penger å kaste vekk nå, enn i desember?

Jeg begynte å planlegge gavekjøp, men merket jeg fikk fullstendig motvilje og kjøpesperre.

Jeg nekter å bruke hele året på å finne ting å kaste bort penger på, til å forberede en hysterisk uke i desember.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg HATER jul. Intenst HATER jul! Jul er symbolet på alt som er galt i samfunent vårt. Grådighet, overfladiske forbindelser, sløsing, fråtsing, falskhet. Jul bryter med ALT som jeg står for som menneske. Jul er en kvalmende dans rundt det en kan komme på av gullkalver.

• Liker 10
Skrevet

Jeg HATER jul. Intenst HATER jul! Jul er symbolet på alt som er galt i samfunent vårt. Grådighet, overfladiske forbindelser, sløsing, fråtsing, falskhet. Jul bryter med ALT som jeg står for som menneske. Jul er en kvalmende dans rundt det en kan komme på av gullkalver.

Tusen takk for at du oppsummerte julen så kort og konsist.

• Liker 2
Skrevet

Absolutt. Det er ille når jeg begynner i august å tenke "faen, nå er det snart jul"..

Anonymous poster hash: a013a...2d0
  • Liker 4
Skrevet

Jeg liker egentlig jul, men jeg hater julegavehandling. Ikke det at jeg ikke har råd (selv om jeg har dårlig råd), eller ikke finner ålreite gaver, men fordi hele greia er så stressende. Evig leting og evig bekymring for om jeg har gjort greie valg. På selve kvelden er det ikke så ille, men merker jeg sliter litt med det der. Nå skal det sies at jeg generelt sett har alvorlige prestasjonsangstproblemer da, så det er kanskje ikke så rart.

Jeg gleder meg til jul men gruer meg til nyttårsaften. Jeg er den eneste i min omgangskrets blant de som fortsatt bor her som er singel, så regner med jeg skal være alene.

Samme her. Lørdager er generelt litt kjipe, og nyttårsaften er som en ultralørdag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet det finnes mange av oss. Mange som gleder seg til hele jule sirkuset er ferdig men før den tid kvir seg og synes vi går en nitrist tid i møte.

Flere enn meg med disse tankene eller?

Anonymous poster hash: 60e1d...a82

Jeg hadde det slik i 18 år, fra jeg kom til Norge for første gang. Der jeg kommer fra er det andre tradisjoner og vi feirer ikke jul på samme måte.

Det verste jeg har opplevd var å bli etterlatt alene på julaften og natt til 1.juledag fordi min eks skulle absolutt feire jul og overnatte hos sine foreldre, som gav tydelig uttrykk for at jeg ikke var velkommen. Vel, det endte med brudd. I fjor møtte jeg endelig en som tok meg på alvor og gav meg den tryggheten og gleden jeg så sårt trengte. Håper det samme er tilfelle for deg også, lykke til, og vit at vi er mange som enten har vært der du er, eller er der fremdeles :hug:

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde det slik i 18 år, fra jeg kom til Norge for første gang. Der jeg kommer fra er det andre tradisjoner og vi feirer ikke jul på samme måte.

Det verste jeg har opplevd var å bli etterlatt alene på julaften og natt til 1.juledag fordi min eks skulle absolutt feire jul og overnatte hos sine foreldre, som gav tydelig uttrykk for at jeg ikke var velkommen. Vel, det endte med brudd. I fjor møtte jeg endelig en som tok meg på alvor og gav meg den tryggheten og gleden jeg så sårt trengte. Håper det samme er tilfelle for deg også, lykke til, og vit at vi er mange som enten har vært der du er, eller er der fremdeles :hug:

Herreland for en faens x du hadde. Fatter ikke hva som går av slike folk. Bedritne kødder.

Godt du har funnet noen, en å dele med, samme hva dere gjør i julen, for det kan alltid bli bra om man bare koser seg sammen:)

Selv skal jeg krype under dyna med min på Julaften i sofaen, se tre nøtter for askepott og nyte hverandre og litt mat og drikke, samt julegaver. Har funnet ei jeg nyter freden og roen med:)) Har aldri kunnet fordra julestresset. Følte meg bare ensommelig, uansett hva som skulle skje og hvor mange vi ble.

Vi tar heller alt av slektninger på nyttårsaften:)

• Liker 1
Skrevet

Herreland for en faens x du hadde. Fatter ikke hva som går av slike folk. Bedritne kødder.

Godt du har funnet noen, en å dele med, samme hva dere gjør i julen, for det kan alltid bli bra om man bare koser seg sammen:)

Selv skal jeg krype under dyna med min på Julaften i sofaen, se tre nøtter for askepott og nyte hverandre og litt mat og drikke, samt julegaver. Har funnet ei jeg nyter freden og roen med:)) Har aldri kunnet fordra julestresset. Følte meg bare ensommelig, uansett hva som skulle skje og hvor mange vi ble.

Vi tar heller alt av slektninger på nyttårsaften:)

Vi pleier også å ha større selskap på nyttårsaften. Orker ikke stresse vi heller. Utrolig godt å ha en man har like interesser med ja :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg gruer meg til å gå opp 4 kilo.

Hehe jeg går alltid NED i vekt i jula, fordi jeg hverken tåler eller liker julemat, og godteri nekter jeg å spise i jula, rett og slett av prinsipp, fordi jeg er sterkt imot fråtse-kulturen. Høytiden handler jo strengt tatt ikke om dette, men om omsorg for våre medmennesker, om å ta vare på hverandre, inkludere hverandre og tenke på dem som ikke har det godt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...