Gå til innhold

Budapest - tips?

Hu i Svingen

Anbefalte innlegg

Reiser til Budapest tirsdag f.k. og trenger tips, da dette ble bråbestemt og jeg ikke har tid til å finne ut all verden...

Noen som har vært der som har tips om:

* Must å se

* Bra shopping

* Supre spisesteder

Anyone? Hadde vært flott :Nikke:

(Fant lite da jeg søkte på Budapest i forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann! Gled deg, Budapest er en fantstisk by! Anbefaler Lonely Planets guidebok for Budapest, den brukte vi. Men vil dere ha masse info om severdigheter (historie m.m. bør dere kjøpe en annen).

Anbefaler dere å ta en tur med guidebuss, men 2 timer er nok, da får dere med dere hovedattraksjonene. Info om disse bussene finner dere garantert på hotellet. Ellers må dere selvfølgelig på SPA, og nå på sommeren ville jeg valgt et som er både utendørs og innendørs. Skal være et par flotte på den øya... Margitsziget.

Det mest spesielle er jo arkitekturen, samme hvor i byen man er så er man omgitt av fantastiske bygg. Og noen av de største kirkene MÅ bare besøkes!!!

Shopping: Det er 3 shoppingsenter i byen. 2 av dem nås greit med Metro (som anbefales for å ta seg fram). Husker ikke navn desverre... Men de er merket av på de fleste turistkartene, som man finner overalt. Og det er en større handlegate i sentrum. Ellers er det greit å ta Taxi, men avtal for all del pris på forhånd, ellers risikerer dere plutselig å betale dobbelt så mye som dere skulle....

Sko er billig. Merkevarer koster nesten det samme som i Norge, Lokale merker er billigere. Jeg fant ikke så mye i klær egentlig. Parfyme o.l. er ganske billig.

Spisesteder: Det er fantastisk god mat og drikke i Budapest, og veldig hyggelige priser! Vi var en kveld på Sir Lancelot, en restaurant i middelalderstil (det er to, den andre heter King Arthur). Her serverer de middelaldermat og det er sverdkamper og diverse for underholdning. Morsomt, hyggelig stemning. Vi bestilte et stort trau med diverse mat (8 stk som delte). Det var grillet kjøtt av alt mulig slag, grønnsaker, poteter m.m. Og det var vanvittig godt!!

Vi var ellers på en liten restuarant som selger hjemmelaget tradisjonell ungarsk mat, husker ikke hva den heter i farten, men man sitter i et rom som ser ut som en vanlig stue med gamle møbler. Nydelig mat, ikke bli skremt av at det ser litt gammelt og slitt ut. (skal prøve å få sjekket opp navnet når jeg kommer hjem).

Vi spiste også på en litt dyrere restaurant siste kvelden (her skal jeg også sjekke navnet) Denne har fantastisk flotte lokaler, og levende musikk, og fantastisk mat! Og for en service! Her burde norske servitører gått på kurs! Men ellers må jeg si at ikke alle budapestere er like sevicebevisste.... Og å smile til kunden er ingen selvfølge...

Barer stenger tidlig i ukedagene i Budapest, men det finnes nattklubber som har lenger oppe, og det er mulig åpningstidene er litt utvidet om sommeren.

Skal prøve å fylle inn med litt navn her når jeg får frisket opp hukommelsen. Men bare gled dere, det blir garantert en fantastisk tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og informativt svar! :)

Det er så flott å få slik info fra folk som faktisk har vært et sted...

Hvordan fungerer Spa'ene? Er det omtrent som offentlige svømmehaller eller likner det på norske Spa?

Vet jo at det er noe helt spesielt, men hva gjør man der i praksis? Trenger vel bikini da :kul:

Noterer meg ellers all informasjonen og lurer på om noen har noe å tilføye?

Gleder meg veldig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Ser at det ligger en tråd til her ang Budapest med utfyllende svar, sjekk den også! Ellers glemte jeg å sjekke de navnene sorry...

Spaene fungerer både som vanlig svømmehall (ved at du kan bruke bassenger, boblebad og sånt) og ved at du kan bestille spesielle ting. Massasje, hudpleie, pedikyr, spesielle bad m.m. Utvalget av behandlinger kan sikkert variere fra sted til sted. Vær obs på at spesialbehandlinger bør bestilles på forhånd, det kan fort være fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Meg igjen... Bare glemte å si at jeg husket feil ang. den bussturen, vi tok en tur på 3 timer, og da hadde vi 3 lengre stopp inkludert, Basilica (fantastisk kirke), Fiskerbastionen/mathiaskirken, og Heroes-square, i tillegg til korte stopp hvor man bare sitter på bussen og ser ting fra utsiden. Noen lengre tur enn dette er kun for de som er veldig interessert i historie og arkitektur vil jeg si, men det er absolutt verdt å få med seg en sånn tur med Guide og høre litt om byens historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...