Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å anmelde en eks som har plaget meg i flere år. For en del år tilbake hadde jeg kontaktforbud etter en del trussler og en voldsepisode. Han respekterte ikke forbudet, men dum som jeg var gjorde jeg ingenting med dette fordi jeg syns synd i han.

Vi har felles barn, men de har ikke kontakt overhodet, så det er ingen grunn til at han skal kontakte meg. Men det gjør han med jevne mellomrom likevel, og selv om han har sluttet å komme med direkte trussler er det ikke hyggelige meldinger han sender. Det kan gjerne være stille i mange uker, men det tar aldri slutt og i dag fikk jeg virkelig nok.

Jeg har blokkert han på facebook, men han har funnet en måte å sende melding til meg der likevel, og i dag fikk jeg etter noen stille uker en melding hvor han skrev at det var han som drepte kjæledyret mitt for noen år siden. Jeg vet ikke om det stemmer eller om han bare sier det for å være ekkel, men jeg vil uansett ha slutt på at han kontakter meg.

Jeg syns jeg har prøvd det meste, blokkering på sosiale medier og blokkert telefonnummer, men da fikk jeg brev i posten og han tok kontakt med familiemedlemmer.

Jeg vurderer å gå til politiet, men hva skal jeg anmelde for? Kan jeg få kontaktforbud?

Anonymous poster hash: d6a96...2a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dersom vilkårene for besøksforbud er tilstede kan han ilegges dette. Det må da taes ut påtale.

Påtalemyndigheten kan nedlegge besøksforbud dersom det er grunn til å tro at en person ellers vil

a) begå en straffbar handling overfor en annen person,

b) forfølge en annen person, eller

c) på annet vis krenke en annens fred.

Jeg vil hevde at atferden hans faller inn under tredje ledd ©. Jeg forstår det videre slik at det er konkrete krenkende meldinger han kommer med? Disse har du jo elektronisk sikret og kan føre som bevis mot vedkommende.

Man kan ilegges besøksforbud mot å enten oppholde seg på et bestemt sted eller å forfølge, besøke eller på annet vis kontakte en annen person.
Bryter han med vilkårene i besøksforbudet, vil han bli straffet jfr. straffelovens 342.
§ 342. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som

a) ved dom er forvist til eller fra bestemte deler av riket og som rettsstridig igjen oppholder seg på et sted der dette er forbudt for vedkommende, eller som på annen måte bryter kontaktforbud i medhold av straffeloven, b) krenker forbud etter straffeprosessloven §§ 222 a eller 222 b, eller c) forsettlig eller grovt uaktsomt hindrer at elektronisk kontroll i medhold av straffeloven § 33 kan iverksettes eller hindrer pågående kontroll.

Overtredelse av bokstav a, b eller c kan straffes med fengsel inntil 2 år dersom han tidligere er straffet for en slik forseelse.

Medvirkning straffes på samme måte. Forsøk er straffbart.

Endret av Montos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...