Gå til innhold

Hva spiser dere vegetarianere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på hva vegetarianere spiser? Jeg har prøvd å legge om til vegetar kosthold, men måtte kaste inn håndkle etter ca. 2 mnd. Det ble for ensidig og lite variert, og ikke minst veldig begrenset med tanke på restaurant og mat ute. "Alt" inneholder noe som vegetarianere ikke kan spise, selv en del typer ost er utelukket.

Jeg har i lang tid hatt ønske om å spise vegetar, først og fremst grunnet miljø og dyrevern, men også fordi jeg ikke ønsker å støtte kjøttindustrien. Jeg spiser lite kjøtt og fisk nå, kun 2 -3 ganger i uka. Men spiser ost som inneholder animalsk løpe og sikkert andre produkter som ikke er egnet for vegetarianere. Mat ute er også et stort problem, det er relativt sett sjeldent jeg finner gode vegetar retter ute, veldig ofte blir jeg nødt til å spise salat til hovedrett.

Har dere noen råd til hvordan jeg kan finne gode løsninger?

Anonymous poster hash: 97efc...731

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble vegetarianer for over tre år siden av samme årsaker som deg. Det er en tilvenningssak, for man er så inngrodd i dette med at grønnsaker er tilbehør og at kjøtt spiller hovedrollen i et måltid. For min del fungerte det å kutte en og en ting. Altså, først kuttet jeg kjøtt, og når jeg hadde blitt såpass flink til å spise variert, kuttet jeg fisken også. Med tiden ble jeg enda flinkere og kuttet egg, og nå bruker jeg ikke melkeprodukter heller. (Bortsett fra en sjelden gang når jeg spiser ute, sånn for at det ikke skal bli helt awkward i sosiale settinger). Sier ikke at du skal gjøre dette, jeg vil bare ha frem at det for mange er en prosess hvor man må lære seg å lage ny mat. Man må jo ikke droppe alt av animalske tilsetninger fra dag én. Jeg tror det gikk nesten ett år før jeg i det hele tatt fant ut at det var animalsk løpe i ost, enda samboer og jeg valgte å bli vegetarianere sammen, så vi hadde støtte i hverandre også.

Ofte synes man at det er mye rart i vegetaroppskrifter, men disse tingene blir helt normale å bruke/ha i hus etter en stund.

For mange kan det være greit å "vegetarisere" oppskrifter man fra før er kjent med. Kjøttet i taco kan byttes ut med bønner (eller soyakjøtt). I stedet for lapskaus, kan man lage linsegryter eller bruke soyapølser eller stekte tofubiter som kjøtt. I stedet for kjøttet i lasagne, kan man lage med aubergine eller soyakjøttdeig. På pizza kan man bruke soltørkede tomater, mozzarellaskiver, feta, soyakjøttboller etc.

Kan anbefale deg å kjøpe en vegetarisk kokebok.

Jeg føler aldri at jeg spiser ensidig eller lite variert. Denne uken har jeg spist:

Tyrkisk linsesuppe

Aloo gobi

Nuddelsuppe med smørbønner

Chana masala med naanbrød

Pad thai

Jeg er veldig glad i utenlandsk mat etter å ha reist en del, men forstår jo at ikke alle er det. Men jeg kan anbefale deg noe som passer litt bedre for deg, tidsbruk, pris osv hvis du forteller litt om hva du er vant til fra tidligere. Det finnes kokebøker med mer typisk norsk mat også. Til frokost er jeg litt kjedelig og spiser havregryn med diverse frø, og til lunsj lager jeg smoothie (eller brødskive med linsepostei om jeg skal ha matpakke).

Det finnes også vegetargrupper på Facebook hvor du kan få mer inspirasjon og tips. "Veggispreik" er vel den største, men alt som legges ut er jo ikke like interessant.

Nå kommer det jo litt an på hvor du bor, hvordan vegetarutvalget er. I Oslo er det jo veldig bra, men det er dårligere i min nærmeste by. Men indiske restauranter har stort sett alltid noe, og ofte synes jeg andre steder er flinke til å lage ting på etterspørsel. Etterspørsel vil jo gjøre det enklere på sikt.

Jeg handler større poser med bønner, linser, bulgur etc i innvandrerbutikker. Ellers handler jeg noe på iherb eller i helsekost. Resten kan man ofte få tak i i vanlige butikker.

Beklager langt innlegg, jeg klarer aldri å være kortfattet når det gjelder vegetar. Jeg er så glad jeg ble vegetarianer selv, og skulle ønske at flere valgte det. Har aldri angret. :) Spør gjerne om du lurer på noe mer. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg prøver å begrense kjøtt til en middag i uka. Vanlige kjøttfrie måltider her i huset er wok eller stekt ris med bønner eller linser, taco med bønnerøre, pizza med bønner, ovnsstekte grønnsaksstaver med hummus, lasagne med bønner, linsegryte, linsesuppe, lapskaus med bønner, bønnekaker med brun saus, spagetti med tomatsaus, grønnsakssuppe mm.

Vi spiser fisk et par ganger i uka, så det blir bare fire vegetariske måltider i uka, men jeg synes vi varierer bra. Vi spiser riktignok melk, ost og egg, men i mange av rettene kan det byttes ut eller droppes.

Dersom du ikke føler sterkt behov for å være totalt vegetarianer kan du være så vegetarianer som mulig når du spiser ute, ved å velge fisk fra gode kilder i stedet for kjøtt. Det finnes også resturanter som er gode på vegetarmat, så du kan prøve å finne ut hvilke det er og oppfordre til å dra dit istedet når du inviteres et sted.

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men spiser ofte kjøtt- og fiskefritt likevel. Om jeg var deg ville jeg først kuttet kjøtt, eventuelt også fisk, og heller tenkt på meieriprodukter og egg senere, så sant du er komfortabel med det. (Jfr råd fra Badabing, som ser ut til å ha peiling.)

Retter jeg ofte spiser som er uten kjøtt og fisk:
Wraps med bønner, paprika, løk og evt. små biter gulrot og/eller squash i stedet for kjøttdeig. Pluss salsa, avokado, rømme og det du måtte like. MINST like godt som med kjøttdeig eller kylling.

Gryteretter med bønner eller kikerter, her finner du massevis av oppskrifter om du søker på bønnegryte eller kikertgryte.

Pasta med sopp og broccoli, pastasalat med blant annet oliven, feta, pinjekjerner.

Aubergine eller squash fylt med sopp, løk, tomat og gratinert med ost på toppen. Serveres med salat/ris/pasta/godt brød.

Linsesuppe, kikertsuppe. Ulike grønnsakssupper (har gjerne i en neve linser i grønnsakssuppene). Tomatsuppe med egg.

Wok med portobellosopp og nøtter eller sesamfrø. Stekt ris med egg, nudler med grønnsaker, egg og peanøtter.

Pai med spinat og feta. Vegetarlasagne (har prøvd ulike oppskrifter). Lapskaus med soyapølse (fant en røkt med ok smak, men husker dessverre ikke hva den het).

Risotto med masse sopp og stekt broccoli på toppen er også en slager her i huset. Forsøker ellers å utforske bruksområder for quinoa, det mener jeg innholder en del protein.

Håper du har fått noen ideer, det hjelper gjerne å finne en del hverdagsoppskrifter man er trygg på, samt finne noen gode blogger å hente inspirasjon fra. Lykke til med vegetarprosjektet, del gjerne oppskrifter om du har noen favoritter ;)

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men vi spiser vegetar omtrent to til tre ganger i uken (vegetar for oss inkluderer melkeprodukter og egg). Ellers har vi to til tre fiskemiddager og resten kjøttmiddager (kjøtt fra produsenter som har god dyrevelferd).

Våre vegetarmiddager kan være:

- salater (både kalde og med varme grønnsaker)

- pastaretter (med f.eks tomatsaus/ ratatouille, ostesauser, pesto, hvitløk & chilli, stekt sopp)

- pizza med grønnsaker (aubergine er fantastisk på pizza)

- ovnstekt aubergine/squash med tomat (ostegratinert)

- supper (som gulrot-, tomat-, spinat-, grønnkål-, løk-, potet-, agurk-, kjørvel-, gazpacho osv...)

- diverse eggeretter som omeletter med grønnsaker, pannekaker, ostesufflé osv.

- grønnsakscurry med ris

- asparges med hollandaise

- ferske vårruller med grønnsaker

- grøt

- stekt ris

- vegetartapas

- linsegryter

Jeg avskyr brune/røde/ hvite bønner, så det inngår ikke i vårt kosthold. ;-)

Skrevet

Tyrkisk linsesuppe

Aloo gobi

Nuddelsuppe med smørbønner

Chana masala med naanbrød

Pad thai

Kan ikke du legge ut oppskrifter på disse? Eller link til oppskriftene? :)

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men pescetarianer (jeg spiser fisk) i tillegg til at jeg spiser egg, melk o.l noe som sikkert vil si at jeg er ovo-lacto pescetarianer eller noe. Merkelappen er ikke så nøye.

Pålegg:

hvitost

peanøttsmør

røkt laks

brunost

syltetøy

Middag:

Kjøttet blir byttet ut med quorn, soyaprodukter, tofu, vegetarmix til taco, vegetarkjøttdeig o.l. Ellers er auberginegrateng veldig godt, grønnsaksgrateng, tomatsuppe med ost, egg og makaroni. Mye god mat!

Skrevet (endret)

Kan ikke du legge ut oppskrifter på disse? Eller link til oppskriftene? :)

I alle fall til noen av dem. :) Kjæresten min er best på indisk, og han bruker ikke oppskrifter.

Tyrkisk linsesuppe: http://dinmat.no/Tyrkisk-linsesuppe

Denne lager jeg gjerne på mandager, og den blir brukt litt som base for "restesuppe". Har jeg igjen grønnsaker, sopp osv som jeg vil bruke opp, putter jeg det oppi denne.

Aloo gobi: Denne lager som regel samboer, men denne oppskriften ser god ut: http://vegetarbloggen.com/2012/01/19/aloo-gobi/ Godt med naan og raita ved siden av.

Nuddelsuppe med smørbønner: http://www.veganmisjonen.com/2014/06/oppskrift-rask-nudelsuppe-bnner.html Jeg bruker denne oppskriften som base, men bruker ordentlig nudler og litt mer grønnsaker.

Chana masala med naanbrød: Jeg lagde denne sist, med oppskrift fra Post Punk Kitchen. Synes ikke det er den beste vi har spist, og det er en relativt komplisert oppskrift. Denne ser enkel ut uten altfor mange ingredienser: http://veg-veg.no/mat/middag/chana_masala

Pad thai: http://vegetarbloggen.com/2013/04/15/pad-thai/ Denne inneholder tofu, som jeg brukte litt tid på å lære meg å like. Hvis man ikke har testet det før, skjær helst tofuen i små biter.

Til TS (og andre miljøinteresserte):

For inspirasjon, se gjerne filmen "Cowspiracy". En godt laget og interessant film om kjøttindustriens ressursbruk. Et kosthold med kjøtt legger beslag på 18 ganger så mye areal som et plantebasert kosthold og bruker enormt mye mer vann. Den har ikke kjedelige scener synes jeg, og kan gi deg litt ny giv for det du er i gang med. :) Anbefales sterkt!

Endret av Badabing
  • Liker 1
Skrevet

På helsekostbutikker får du kjøpt "soya kjøtt" , altså, det smaker og er laget for å ligne mest mulig på kjøtt men det er ikke det. Jeg liker både burgerne og kjøttbollene :P eller...søyabollene:P Som pålegg får du kjøpt noe jeg ikke husker hva heter, men det ligner på majones/leverpostei..er sånne gule tuber. Du finner veldig mye på helsekost som kan erstatte kjøtt..
Ellers kan du gå på siljereise.com . hun har jo masse oppskrifter :)

Anonymous poster hash: c9f16...d0f
Skrevet

Jeg er lakto-ovo-vegetarianer, det vil si at jeg bruker egg og melkeprodukter. Da blir det ikke noe stress. :)

Anonymous poster hash: 7f810...684
Skrevet

I dag:

Pizza med soltørkede tomater, smoked facon, bakte jalapenos og pesto. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...