Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par på ca 30 med 2 barn. Faste jobber. Vi har akkurat kjøpt oss hus som vi har i underkant av 3.8 mill i lån på. Utover det har vi hvert vårt studielån på til sammen 600.000. Ingen øvrige lån. Vi har gode utdannelser begge to, men er relativt nyutdannede slik at lønningene vil stige en del de nærmeste årene. Vi har nå 1.1 mill sammenlagt brutto i året. Ifølge lånegrense på 3ggr inntekt ligger vi jo alt meget dårlig an, likevel tilbød oss banken 1 mill mer i boliglån enn vi våget å ta ut.

Bilen vi har nå eier vi, men den synger absolutt på siste verset. Vi har innsett at vi må ha en ny bil - og er veldig usikker på hva vil gjøre. Vi er lei av å bruke mye penger på bilverksted, så denne gangen vil vi gjerne ha en bil med garanti. Vi tenker derfor på å kjøpe en 1-2 år gammel bol el demobil. En bil til ca 250000-300000. Vi tenker da å spytte inn 50.000 i EK (ønsker å beholde en bufferkonto på 100.000). Men er usikker på om vi er fullstendig uansvarlige ved å ta opp enda mer lån med den lånebelastningen vi alt har? Vi har derfor fabulert litt om leasing kan være tryggere for oss. Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 3bdc7...b86

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest tuppesjura
Skrevet

Ikke gå for leasing. Har gjort det en gang, aldri mer!

For det første koster det like mye i mnd som i lån, og du får ikke igjen en krone på renteutgiftene i motsetning til et lån hvor du får igjen 28%.

For det andre har månedspeisen en tendens til å stige, mens du gjerne er bundet av avtalen i flere år, og det koster flesk å gå ut av avtalen.

Når leasingavtalen er over og du evt skal levere bilen inn, risikerer du å måtte betale tusenvis av kroner for småskader og feil.

Og i mange tilfellee må en betale 30-40 tusen for å få starte leasingavtalen!

Dersom du går lån, kjøp bilen selv!

Skrevet

Dere må sette opp et månedesbudsjett og et årsbudsjett slik at dere ser hvor mye som går ut på hva.

Videre må dere se på hva de ulike ordningene koster dere om dere kjører skadefritt og om dere er uheldig og får skade®.

Har lest flere vurderinger tidligere om leasing og slått i fra med det som en løsning jeg vil gå for.

Har eid to forhandlerkjøpte demobilder ,,og blitt godt lurt på en av dem.

Anonymous poster hash: df9f7...2c3

Skrevet

Gjør det lett, kjøp en billig bil kontant, kjør den til den dør. Spar opp til en ny bil. Leaf El bil får man for en rimelig penge. Når dere kjøper en ny bil. Kjøp etter behov og ikke etter ønske. Er mine råd :-)

Skrevet

Vi har gått samme runden som dere ang leasing/lån og konkludert med at leasing hadde blitt billigere pr mnd de 3(?) årene vi leaset, men etter det så hadde det blitt tap om vi leverte tilbake bilen, så da måtte vi kjøpe den ut. Altså vi forskyver bare lånet noen år for så å kjøpe ut bilen senere.

Men om dere kan klare å betjene lånet, så vil det jo være deres bil som dere betaler ned på med en gang. På så ny bil kan dere også få veldig lang nedbetalingstid og betale mindre i begynnelsen (om det er summen pr mnd som er problemet) og så betale inn mer når lønningene stiger.

Skrevet

Generelt "kan" det lønne seg med leasing dersom dere ønsker å bytte bil hvert 3. år. Dersom dere ønsker å beholde bilen lenger kan det være lurt å kjøpe bilen. Sett opp et regnestykke og se hva de forskjellige alternativene vil koste. Husk at for leasingbil må dere også betale moms av årsavgiften.

Anonymous poster hash: a4abc...15f
Skrevet

1-2 år gammel, 300 000? haha, får kasse med 4 hjul for det, men ikke bil :P

Skrevet

Klart man får bil til 300.000! Ikke BMW akkurat, men finnes jo mange veldig ok og billigere biler enn det ;)

Skrevet (endret)

Klart man får bil til 300.000! Ikke BMW akkurat, men finnes jo mange veldig ok og billigere biler enn det ;)

veldig ok, 1-2 år gammel, 300 000 ? jaha.

De bilene jeg ser på som er ålreite (helt standard biler) i den prisklassen er fra 2008-2010

Mercedes E-klasse (Avantgarde) (Minimum 2.0 liter)

BMW 3 serie (Motor over 2.0 liter)

Endret av AndreasBR
Skrevet

De bilene jeg ser på som er ålreite (helt standard biler) i den prisklassen er fra 2008-2010

Helt greit å være sær, Andreas. Men kan du ikke være det en annen plass enn her på KG?

De der bilene har vel en markedsandel på 2-3 %. Til sammen.

Anonymous poster hash: 2f9c4...10c

Skrevet

Helt greit å være sær, Andreas. Men kan du ikke være det en annen plass enn her på KG?

De der bilene har vel en markedsandel på 2-3 %. Til sammen.

WHaaa? FInnes det andre biler?

(Merk, biler. Ikke fremkomstmidler)

Skrevet

Haha, jeg er helt enig. Skulle jeg kjøpt meg bil hadde det ikke falt meg inn å kjøpe noen andre enn de to biltypene han listet opp. Skulle tro jeg skrev det! ;)

Men det blir off topic og ikke svaret de var ute etter, de fleste trenger jo bil til rent fremkomstmiddel.

Skrevet

Forresten, dere burde bruke det meste dere kan av bufferkontoen på bilen. Med mindre dere har en sparekonto med skyhøy rente, så vil dere tjene mer på å betale ned bilen raskere, enn å ha lån pluss alle rentene på lånet.

Er renteinntektene på bufferen høyere enn rentene på billånet, behold bufferen. Men det tviler jeg på, derfor lønner det seg å betale ut mest mulig på bilen fremfor å ha penger på sparekonto i tillegg.

Skrevet

WHaaa? FInnes det andre biler?

(Merk, biler. Ikke fremkomstmidler)

Det viser seg gang på gang; De som kjøper de bilene har mer penger enn de har vett.

Særlig gjelder de de som forsøker å latterliggjøre de 97 prosentene som velger andre merker. De skjønner ikke hvor tåpelige de fremstår i sitt forsøk på å være morsomme.

Dessuten er det som FrkHumle påpeker off topic. Denne tråden handler ikke om bilmerker, men om leasing kontra billån.

Lag deres egen tråd. Og helst i et annet forum.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...