AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #1 Skrevet 12. september 2014 Hvis man betaler kontant så runnes jo ører fra 50 opp til helt krone, men dersom man betaler med kort så skal man vel betale den eksakte summen med ørene? Betaler kontant: 110,56 = 111 Betaler med kort: 110,56 = 110,56 Eller tar jeg helt feil når jeg synes disse butikkene så runner opp når en betaler med kort er så sleipe? De runner også opp til hele krone når det eks. er 110,34. Blir så irritert altså, hvor kan man evt. rapportere om slikt? Med tanke på alle som handler hos dem hver dag, så tjener de etter hvert faktisk en god del på dette. Anonymous poster hash: 5556b...9ad
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #2 Skrevet 12. september 2014 Nå ble det jo slik etter at 50 øringen ble borte, skal alt RUNDES oppover etter 50 øre. Har egentlig ikke lagt merke til om det RUNDES opp når jeg betaler med kort... Hmmm. Skal jeg legge merke til neste gang. Men, det er jo ikke svindel? Det skal jo RUNDES opp uansett om man betaler kontant eller kort? Anonymous poster hash: dae75...9b2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #3 Skrevet 12. september 2014 Vanligvis beales den eksakte summen med kort, opp og ned runding gjøres med kontant betaling. Dette må du passe på FØR du trykker koden din. Koden er din bekreftelse på at du godtar summen som står i ruta.Anonymous poster hash: 6f5c0...ed4 3
snusmumriken Skrevet 12. september 2014 #4 Skrevet 12. september 2014 Jeg har aldri opplevd at butikkene runder opp når jeg betaler med kort? De SIER riktignok 111 kr, men på betalingsterminalen står det 110,56. 4
Gjest Lille-pus Skrevet 12. september 2014 #5 Skrevet 12. september 2014 (endret) Min erfaring er at beløpet som informeres deg av den ansatte i kassen, det er det avrundede beløpet, - i tilfellet du vil betale med kontanter. Når du så bruker kort så er det det beløpet som kassen viser som belastet. Dette gjelder dagligvarebutikker og bensinstasjoner. Andre steder pleier ikke jeg oppleve like 'odde' totalbeløp. Endret 12. september 2014 av Lille-pus 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #6 Skrevet 12. september 2014 Vanligvis beales den eksakte summen med kort, opp og ned runding gjøres med kontant betaling. Dette må du passe på FØR du trykker koden din. Koden er din bekreftelse på at du godtar summen som står i ruta.Anonymous poster hash: 6f5c0...ed4 Dessverre får ikke kassaarbeideren gjort noe med summen, da det er systemet som ordner, det kan ikke fikses manuelt om kunden plutselig nekter at det er riktig... Annet enn å sjekke at alle varer er registrert riktig og ikke dobbelt osv Anonymous poster hash: dae75...9b2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #7 Skrevet 12. september 2014 Dessverre får ikke kassaarbeideren gjort noe med summen, da det er systemet som ordner, det kan ikke fikses manuelt om kunden plutselig nekter at det er riktig... Annet enn å sjekke at alle varer er registrert riktig og ikke dobbelt osv Anonymous poster hash: dae75...9b2 Hva prater du om? Jeg kjøpte varer til si jeg kjøpte epler som ble lagt på vekta, som viste kr 10,51, damen trykket så fort på noe slik at dispalyet på kassa plutselig viste 11 kroner isteden, hun tastet så dette beløpet inn på kortterminalen. Jeg gjorde henne for engangs skyld oppmerksom på at jeg skal betale kr 10,51, hun nektet for dette og sa at de runder opp. Men de skal da ikke det vel? Jeg handler ofte der og de runder også opp til hele krone på eks. 23 øre også. Anonymous poster hash: 5556b...9ad
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #8 Skrevet 12. september 2014 Hva prater du om? Jeg kjøpte varer til si jeg kjøpte epler som ble lagt på vekta, som viste kr 10,51, damen trykket så fort på noe slik at dispalyet på kassa plutselig viste 11 kroner isteden, hun tastet så dette beløpet inn på kortterminalen. Jeg gjorde henne for engangs skyld oppmerksom på at jeg skal betale kr 10,51, hun nektet for dette og sa at de runder opp. Men de skal da ikke det vel? Jeg handler ofte der og de runder også opp til hele krone på eks. 23 øre også. Anonymous poster hash: 5556b...9ad Er det jeg eller damen som driter seg ut?? Anonymous poster hash: 5556b...9ad
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #9 Skrevet 12. september 2014 Hvilken butikk er det som runder opp? Det har jeg aldri opplevd ved kortbetaling. Av og til kan det stå 100 kr i kassadisplayet, men bankterminalen opplyser likevel at den har tenkt å trekke 99 kroner og 58 øre. Anonymous poster hash: 86a87...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #10 Skrevet 12. september 2014 Hva prater du om? Jeg kjøpte varer til si jeg kjøpte epler som ble lagt på vekta, som viste kr 10,51, damen trykket så fort på noe slik at dispalyet på kassa plutselig viste 11 kroner isteden, hun tastet så dette beløpet inn på kortterminalen. Jeg gjorde henne for engangs skyld oppmerksom på at jeg skal betale kr 10,51, hun nektet for dette og sa at de runder opp. Men de skal da ikke det vel? Jeg handler ofte der og de runder også opp til hele krone på eks. 23 øre også. Anonymous poster hash: 5556b...9ad Det eneste som trykkes inn er PLU koden til frukten, så ordner systemet resten.... Anonymous poster hash: dae75...9b2 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #11 Skrevet 12. september 2014 Er det jeg eller damen som driter seg ut??Anonymous poster hash: 5556b...9ad Damen bør ta barneskolen på nytt om hun tror hun kan runde 10,23 opp til 11,0. Avrundingsreglene funker ikke sånn. Anonymous poster hash: 86a87...ea9 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #12 Skrevet 12. september 2014 Hvilken butikk er det som runder opp? Det har jeg aldri opplevd ved kortbetaling. Av og til kan det stå 100 kr i kassadisplayet, men bankterminalen opplyser likevel at den har tenkt å trekke 99 kroner og 58 øre.Anonymous poster hash: 86a87...ea9 Disse innvandrer butikkene ved Brugata/Grønnland ved Gunerius, som selger frukt, grønt og div. Anonymous poster hash: 5556b...9ad
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #13 Skrevet 12. september 2014 Tydelig at det er snakk om betalingsautomat der den ansatte må trykke inn beløpet før det betales. Noen bør lære avregningsregler på nytt Anonymous poster hash: 95ce1...ee6 2
Sommernatt Skrevet 12. september 2014 #14 Skrevet 12. september 2014 Disse innvandrer butikkene ved Brugata/Grønnland ved Gunerius, som selger frukt, grønt og div.Anonymous poster hash: 5556b...9ad Opplever også at disse ALLTID runder oppover... Er jo bare snakk om en krone maks, men er jo en prinsippsak.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #15 Skrevet 12. september 2014 Jeg tror ikke de regner feil altså, jeg tror de gjør det med vilje får å tjene/stjele ekstra. Det blir jo fort nesten en kr per kunde som handler der, og de har mange innom bare på en dag, tenk hva det blir i uka, måneden og året! Anonymous poster hash: 5556b...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #16 Skrevet 12. september 2014 Herregud, ass. Lage bråk for mindre enn en krone. Det mest patetiske jeg har hørt klage på her inne noen gang.Anonymous poster hash: a5a3e...bda 1
Gjest Blondie65 Skrevet 13. september 2014 #17 Skrevet 13. september 2014 Grunnen til at det er lov å runde opp ved kontant betaling er at det mangler gjeldende mynt for nøyaktig betaling. Dette gjelder da selvsagt ikke ved kortbetaling så der skal nøyaktig beløp belastes. Jeg hadde sagt fra til butikken at de har tastet feil beløp og at du forventer at de taster rett beløp. Hvis de nekter hadde jeg sagt fra om at jeg da ikke skulle ha varene. Jeg er ikke interessert i å sponse foretak som ikke følger norske lover og regler, enten det gjelder mva eller annet. Og til en opplysning for de som mener dette er småtterier: hvilket beløp tror dere denne butikken skatter og betaler mva av? Den som kom frem på kassen eller den som kommer frem på terminalen? Så hvis dere konkluderer med at det er den på kassen, hvorfor tror dere at de gidder å svindle for sånne småbeløp? Jo, det er nettopp fordi det lønner seg.
petterm Skrevet 13. september 2014 #18 Skrevet 13. september 2014 Hvis man betaler kontant så runnes jo ører fra 50 opp til helt krone, men dersom man betaler med kort så skal man vel betale den eksakte summen med ørene? Betaler kontant: 110,56 = 111 Betaler med kort: 110,56 = 110,56 Eller tar jeg helt feil når jeg synes disse butikkene så runner opp når en betaler med kort er så sleipe? De runner også opp til hele krone når det eks. er 110,34. Blir så irritert altså, hvor kan man evt. rapportere om slikt? Med tanke på alle som handler hos dem hver dag, så tjener de etter hvert faktisk en god del på dette. Anonymous poster hash: 5556b...9ad Kanskje denne hjelper. Her står det tydelig at det er kontanter som avrundes, og hvordan man avrunder:http://www.norges-bank.no/Sedler-og-mynter/Ugyldige-sedler-og-mynter/50-oringen-fjernet-1-mai-2012/
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #19 Skrevet 13. september 2014 Herregud, ass. Lage bråk for mindre enn en krone. Det mest patetiske jeg har hørt klage på her inne noen gang.Anonymous poster hash: a5a3e...bda Det er ikke beløpet i seg selv jeg reagerer på, selv om jeg handler nesten hver dag og det fort kan bli opptil kr 365 i året. Det er mer den følelsen av å bli lurt, og at de ikke følger samfunnets regler. La oss si det blir 300 kr på meg på et år, også har du alle de andre flere hundre som er innom i løpet av en dag, de har alltid lange køer, da kan du jo ganga 300 med flere hundre stk. og selv regne ut hvor mye ekstra de tjener på dette i årenes løp. Anonymous poster hash: 5556b...9ad
Cata Skrevet 13. september 2014 #20 Skrevet 13. september 2014 (endret) Min erfaring er at beløpet som informeres deg av den ansatte i kassen, det er det avrundede beløpet, - i tilfellet du vil betale med kontanter. Når du så bruker kort så er det det beløpet som kassen viser som belastet. Dette gjelder dagligvarebutikker og bensinstasjoner. Andre steder pleier ikke jeg oppleve like 'odde' totalbeløp. Enig i dette. De sier "Hundre og elleve kroner, takk", men når jeg betaler er det 110,56 som kommer opp på displayet på kortterminalen. Så lenge både tiører og femtiører er borte så må de nødvendigvis runde av dersom man skal betale med rede penger. Mener også jeg har sett at 110,34 blir til "Hundre og ti kroner takk" så jeg mener de følger gjeldende avrundingsregler. Endret 13. september 2014 av Cata
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå