Gå til innhold

NAV og barnetrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I tilfeller der mor og far flytter sammen igjen, og mor ikke lenger mottar utvidet barnetrygd gjelder følgende: Flytter barna til far før moren, så mister mor retten til barnetrygden da barna ikke bor hos henne.

Men hva skjer når to av barna flytter til barnefaren, og ett barn (under 18 år) fra mors tidligere forhold også flytter inn til sine halvsøskens far? Må far søke om barnetrygd for sine to biologiske barn? Eller går det automatikk i det? Hvem skal motta barnetrygd for det tredje barnet? Når mor og far bor i to ulike fylker - "snakker" NAV kontorene med hverandre eller må bruker selv kontakte NAV kontorene i begge fylkene?

Når barna flyttet tilbake til barnefaren, ble de satt opp med samme fastlege som faren - det skjedde automatisk. Det styres kanskje av HELFO. Burde ikke det samme skje når det gjelder utbetaling av barnetrygd? Jeg kan ikke huske at jeg søkte om barnetrygd da jeg fikk barn. Mener det skjer automatisk?!

Noe som kjenner til hva som gjelder her? Må far søke om barnetrygd, og for hvor mange barn?

Anonymous poster hash: 4ee73...909
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor gir beskjed til NAV. Om far får barnetrygd for "stebarn", beror på en konkret vurdering fra NAV. Mor har meldeplikt til NAV når barn flytter ut.

Helfo styrer fastlegeordningen. Du får gå inn dit å lese deg opp på reglene.

Anonymous poster hash: cb3c6...d28

Skrevet

Mor gir beskjed til NAV. Om far får barnetrygd for "stebarn", beror på en konkret vurdering fra NAV. Mor har meldeplikt til NAV når barn flytter ut.

Helfo styrer fastlegeordningen. Du får gå inn dit å lese deg opp på reglene.

Anonymous poster hash: cb3c6...d28

Mor har informert NAV og da ble all barnetrygd stoppet. Hvorfor informeres man ikke om hva man skal gjøre som bruker? Hvis det er så at far MÅ søke om å få barnetrygden, hvorfor ikke informere om det?

Skrevet

Far må søke. sier seg selv.

Anonymous poster hash: 687ad...96d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...