Petalouda Skrevet 12. september 2014 #1 Skrevet 12. september 2014 Jeg har en sønn som er nylig fylt 17, og som går i andre klasse på videregående. Han fortalte i går at klassen i friminuttet snakker om at de vil arrangere en hyttetur for hele klassen (tolv gutter der alle er 16/17 pluss en som er 18) og at planen er at de skal "drink and do drugs" som sønnen min sier. Sønnen min er et dydsmønster (no kidding) og er overhodet ikke med på sånt tull, så jeg er ikke bekymret på hans/ mine egne vegne Men jeg kjenner jo på meg at jeg kanskje burde si noe til noen andre foreldre? Ikke at jeg noen gang har møtt dem eller vet hvem hverken de eller ungene deres er. Hvordan skal jeg forholde meg til dette, egentlig? 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #2 Skrevet 12. september 2014 Naivt Anonymous poster hash: 3be99...b36 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #3 Skrevet 12. september 2014 Nekt sønnen din å dra! Anonymous poster hash: 8718f...ca0 1
Petalouda Skrevet 12. september 2014 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2014 Sønnen min har ingen planer om å dra, det ligger ikke der i det hele tatt. Men han går på en skole der det omsettes narkotika i skolegården, og jeg er ikke så tilhenger av å sitte på gjerdet og vite om at det skal foregå en slik tur uten å gjøre noe. Som jeg skrev, min sønn er overhodet ikke typen til å dra avgårde eller å holde på med sånt, men jeg føler jeg har et slags ansvar for å fortelle noen om dette. Spørsmålet er bare hvem eller hva og hvordan. Jeg har på INGEN måte lyst til at sønnen min skal bli kjent som tysteren heller. 25
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #5 Skrevet 12. september 2014 Så lenge sønnen din ikke kommer til å bli beskyldt for tysting så er det jo bare å ringe purken når festen pågår Anonymous poster hash: 7cef1...100 4
minister-mio Skrevet 12. september 2014 #6 Skrevet 12. september 2014 Ta en telefon til rektor. Presenter deg som mor til en elev på skolen og si at du ønsker å være anonym av hensyn til barne ditt. Fortell rektor hva som foregår, syntes det er bra du tar ansvar for andres unger! 30
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #7 Skrevet 12. september 2014 Jeg ville tipset skolen, enten rektor eller en lærer. De kan gi beskjed videre. Du kan sikkert være anonym eller gi beskjed om at de ikke må si hvem som har sagt fra. Anonymous poster hash: 0e6b4...2a5 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #8 Skrevet 12. september 2014 Din sønn fortalte deg dette i fortrolighet under fire øyne, og han stoler nok på at du respekterer den fortroligheten. Alle normalt utrustede foreldre skjønner at rusmidler er en av problemstillingene når eldre ungdom skal på hyttetur uansett. Du trenger ikke fortelle dem det. Anonymous poster hash: f4378...cea 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #9 Skrevet 12. september 2014 Herregud for noen syke sinna kjerringer her inne! Ungdommene er bare 17 år! På den alderen var det alltid fest og fanteri! Vi på skolen dro ofte på hytteturer, der gikk i mye dop, ingen av oss to noe skadet! La ungdommene være ungdommer, du har absolutt ingenting med den saken å gjøre! Finner de ut at din sønn sladret, vil det bli store problemer for han! - Mann 45Anonymous poster hash: d0ce9...a8a 16
Kjempeliten Skrevet 12. september 2014 #10 Skrevet 12. september 2014 Ikke alle blir narkomane, men jeg har selv sett at folk som har prøvd litt dop har havna på skråplanet til slutt. Hvorfor ta sjansen? Ring og si i fra til rektor. Hvis de holder på med salg av dop på skolen burde det hvert fall bli tatt tak i. 13
Petalouda Skrevet 12. september 2014 Forfatter #11 Skrevet 12. september 2014 Herregud for noen syke sinna kjerringer her inne! Ungdommene er bare 17 år! På den alderen var det alltid fest og fanteri! Vi på skolen dro ofte på hytteturer, der gikk i mye dop, ingen av oss to noe skadet! La ungdommene være ungdommer, du har absolutt ingenting med den saken å gjøre! Finner de ut at din sønn sladret, vil det bli store problemer for han! - Mann 45Anonymous poster hash: d0ce9...a8a Forskjell på å drikke et par flasker øl og det å kanskje skulle teste narkotika som søttenåringer da du. 24
SmallTalk Skrevet 12. september 2014 #12 Skrevet 12. september 2014 Jeg synes du burde ringe rektor på skolen på mandag, si du vil være anonym og gi beskjed om det du vet. Det sønnen din forteller er ikke bra i det hele tatt... Herregud for noen syke sinna kjerringer her inne! Ungdommene er bare 17 år! På den alderen var det alltid fest og fanteri! Vi på skolen dro ofte på hytteturer, der gikk i mye dop, ingen av oss to noe skadet! La ungdommene være ungdommer, du har absolutt ingenting med den saken å gjøre! Finner de ut at din sønn sladret, vil det bli store problemer for han! - Mann 45Anonymous poster hash: d0ce9...a8a Og i en alder av 18 år hadde jeg allerede vært i to narkorelaterte begravelser pga at folk bare skulle teste ut ymse typer dop og endte opp avhengige av det, så jeg synes faktisk er det god grunn til å være bekymret når 16/17-åringer bevisst reiser på hyttetur for å dope seg. Det er vel ikke festen TS tenker på, og ei heller ølet som sikkert kommer til å bli inntatt, men narkotikaen som de tydeligvis også tenker på å prøve. 29
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #13 Skrevet 12. september 2014 Herregud for noen syke sinna kjerringer her inne! Ungdommene er bare 17 år! På den alderen var det alltid fest og fanteri! Vi på skolen dro ofte på hytteturer, der gikk i mye dop, ingen av oss to noe skadet! La ungdommene være ungdommer, du har absolutt ingenting med den saken å gjøre! Finner de ut at din sønn sladret, vil det bli store problemer for han! - Mann 45Anonymous poster hash: d0ce9...a8a Hvordan tror du det begynte for alle rusmisbrukere? Jo de skulle bare prøve en gang, og så en gang til, ja okey en gang til, mmmmm en siste gang, tja en gang til osv. Noen klarer å slutte men langt fra alle. Og hvorfor er narkotika forbudt? Jeg ville og sagt i fra til skole, eventuelt foreldrene. Anonymous poster hash: d08ed...beb 17
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #14 Skrevet 12. september 2014 Si fra til skolen, gjerne som anonym foreldre. At det omsettes narkotika i skolegården er skolen sikkert allerede oppmerksom på, så all informasjon relatert til dette vil være til hjelp for skolen for å takle problemet. I og med at dette skal være en klassetur blir det også "skolerelatert" (uten at det er arrangert av skolen på noen måte), og dermed en greie som bør håndteres i klassen. Skolen jeg jobber på (også vgs, regner med det er yrkesfag siden det er bare gutter i klassen til sønnen din) hadde også store problemer med narko, både omsetning og bruk. De ansatte et vekterselskap til å ha vakthold ved inngangspartiet og utenfor skolen. Problemet er kraftig redusert. Hva elever gjør på fritiden kan ikke skolen kontrollere eller styre, men i og med at det er et problem i en hel klasse, tenker jeg at skolen bør vite om det. Anonymous poster hash: 5feea...7c2 3
Anciol Skrevet 12. september 2014 #15 Skrevet 12. september 2014 (endret) Eg har vært vekter , og det er IKKE festlig å se dopa ungdommer som reker rundt i by'n om natten og noen år senere hengende i Nygårdsparken (som nå er stengt for narker). Så det er bra du tar tak, meld fra til politiet, rektor eller en lærer og stopp de:) P.S Dere som syns de må få eksprimentere med ANT har dårlig moral og er simple folk! Jeg har sett folk gå til grunne! Endret 12. september 2014 av Anciol 18
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #16 Skrevet 12. september 2014 Herregud for noen syke sinna kjerringer her inne! Ungdommene er bare 17 år! På den alderen var det alltid fest og fanteri! Vi på skolen dro ofte på hytteturer, der gikk i mye dop, ingen av oss to noe skadet! La ungdommene være ungdommer, du har absolutt ingenting med den saken å gjøre! Finner de ut at din sønn sladret, vil det bli store problemer for han! - Mann 45Anonymous poster hash: d0ce9...a8a Jeg jobber i ruspsykiatrien og kan skrive under på at MANGE tar skade av det. Syns ts skal snakke med sønnen sin først også tipse rektor, anonymt med hensyn til sønnen sin. Lærerne bør bli flinkere til å følge med om det er et stort problem med rus på skolenAnonymous poster hash: 4a5ca...d60 11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #17 Skrevet 12. september 2014 Mange blir innlagt, men hvor mange er det? Dere vet at 1/4 nordmenn har prøvd hasj en eller flere ganger? Altså 1 million nordmenn har prøvd hasj. Det at noen kommer på kjøret er ikke noe bra argument. Bill Gates og Steve Jobs( han som oppfant Ipaden du bruker til å skrive her nå og Iphone, eller kanskje Mac) begge to eksperimenterte med LSD. Ungene vil bli skadet for livet om de blir innblandet med politiet, da dette vil komme på deres rulleblad for resten av livet! Har du TS lyst å ødelegget livet til uskyldige ungdommer? Om sønnen din holder seg unna det, bra for han! Men du trenger ikke å blande deg inn, verden er ikke så svart/hvit som du prøver å gjøre det.Anonymous poster hash: d0ce9...a8a 1
Gjest chisandra Skrevet 12. september 2014 #18 Skrevet 12. september 2014 Nå må enkelte av dere slutte å bagatellisere bruk av narkotika! Jeg er enig med de som sier at rektor bør varsles. Gjør det anonymt, så skåner du sønnen din 100%.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #19 Skrevet 12. september 2014 Vil du si ifra fordi du føler du må eller missforstå meg rett, fordi det "bare" narkotika, eller fordi du bryr deg? Du burde snakke med sønnen din først, tenk deg hvordan de reagerer når de får vite at noen har tysta. Husker selv når jeg ble beskyldt for å tyste på noen, ikke gøy. Anonymous poster hash: 00f14...9a0 1
Kjempeliten Skrevet 12. september 2014 #20 Skrevet 12. september 2014 Mange blir innlagt, men hvor mange er det? Dere vet at 1/4 nordmenn har prøvd hasj en eller flere ganger? Altså 1 million nordmenn har prøvd hasj. Det at noen kommer på kjøret er ikke noe bra argument. Bill Gates og Steve Jobs( han som oppfant Ipaden du bruker til å skrive her nå og Iphone, eller kanskje Mac) begge to eksperimenterte med LSD. Ungene vil bli skadet for livet om de blir innblandet med politiet, da dette vil komme på deres rulleblad for resten av livet! Har du TS lyst å ødelegget livet til uskyldige ungdommer? Om sønnen din holder seg unna det, bra for han! Men du trenger ikke å blande deg inn, verden er ikke så svart/hvit som du prøver å gjøre det.Anonymous poster hash: d0ce9...a8a de er jo fullt klar over at det er ulovlig. Alle som driver med noe ulovlig vet at sjansen for å bli tatt og straffes er der. De har tatt et valg, så de vet at den sjansen er der. Det er da fullt og helt deres eget ansvar, og ingen andre sin feil om de blir tatt. De vet hva de går til. Jeg har sett hvordan det kan gå med folk som driver med dop, så jeg har nulltoleranse for det. Hører jeg om dop så sier jeg i fra. Det kan ødelegge folk og mange dop-miljøer er ikke noe hyggelige å komme inn i. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå