Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Engelsk sitronkake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker de saftige sitronkakene man får kjøpt i England. Er det noen som har oppskrift på en som er like god? Jeg synes de norske ofte er tørre og kjedelige på smak.

Skrevet

Takk! Er det virkelig så enkelt?

Hvordan løser man det hvis man ikke har selvhevende mel?

Skrevet

Takk! Er det virkelig så enkelt?

Hvordan løser man det hvis man ikke har selvhevende mel?

Passende menge bakepulver legges til oppskriften.

Og ja, det er så enkelt. :)

Skrevet (endret)

Jeg prøvde den oversatte oppskriften i dag og synes ikke det var sånn jeg er på jakt etter. Jeg ønsker en som er saftig og tung. Det var ikke denne.

Endret av Sunshine
Skrevet

De skal bli slik du vil ha den. Det er noen ting som kan ha gått galt, kaka kan ha vært for tørr (for mye stekt) i utgangspunktet, du har ikke stukket nok hull i den, du har helt over alt med én gang istedenfor å ta det i omganger, eller det er rett og slett ikke nok væske til å dynke den med.

Jeg bruker brødform til denne kaka, jeg synes det gir best sluttresultat. Jeg stikker den ca en million ganger med en strikkepinne, og før den blir kald drypper jeg over sitronblandingen i flere omganger. Den må kjølne litt først ellers fordamper for mye av væsken. Hvis det er litt lite væske, så kan du prøve å lage en 50% sukkerlake av mengden sukker i oppskriften (175 gram sukker og 175 gram vann) og blande det med mengden sitron som er oppgitt i oppskriften. Men det skal ikke være nødvendig for å få rette resultatet. Det vil også gjøre at du ikke får glasureffekten på toppen.

Skrevet

Den konsistensen jeg ønsker meg innbiller jeg meg at krever rømme eller lignende. Det er i allefall slik sjokoladekaka jeg lager blir.

Mulig jeg må prøve igjen altså? Jeg synes kaka ble for blaut så jeg tror ikke jeg hadde i for lite væske.... Kanskje den ble for mye stekt da?

Skrevet

Jeg har laget den Mary berry kake og syntes den var kjempegod.

Anonymous poster hash: e4888...73b
Skrevet

Den konsistensen jeg ønsker meg innbiller jeg meg at krever rømme eller lignende. Det er i allefall slik sjokoladekaka jeg lager blir.

Mulig jeg må prøve igjen altså? Jeg synes kaka ble for blaut så jeg tror ikke jeg hadde i for lite væske.... Kanskje den ble for mye stekt da?

Da tror jeg nesten det er feil type kake det er snakk om, men jeg vet ikke om noen andre engelske kaker som er sånn som du beskriver.

Skrevet (endret)

Vel jeg har spist de flere ganger i London. Formkaker med et litt tykt lag melisglasur på toppen. Kompakt og saftige, men ikke bløte.... Veldig søte.

Må teste oppskrifta en gang til tenker jeg.

Endret av Sunshine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...