Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ca 10.000 utbetalt i lønn. Mine faste utgifter er på 9000. Jeg har ikke bil. Med andre ord har jeg 1000 kr å leve på i måneden. Har søkt om bostøtte, men får kun 451 av dem. Har jeg rett på penger fra sosialstøtte?

Anonymous poster hash: faa55...247

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen som har "rett på " sosialstønad, sosialstønad er noe man kan ha rett på som en "siste utvei" stønad i en midlertidig situasjon hvor man ikke har noe annet valg. Hvorfor tjener du så lite? Hva har du gjort for å øke inntekten din? Hva kan du gjøre for å redusere på utgiftene dine? Har du penger på sparekonto? Alt dette er spørsmål som vil bli stilt ved en søknad, man skal i utgangspunktet selv forsørge seg og gjøre det man kan for å få nok innntekt til å leve for.... Du må søke for å få vurdert om du kan få sosialstønad men husk at det uansett er en midlertidig stønad og ikke noe du kan forvente å "leve på"...

Anonymous poster hash: b9fe4...d69
  • Liker 3
Skrevet

Er bostøtten beregnet på siste ligning eller dagens inntekt? Du må se på hvilke av disse to qlternativene som er mest gunstig for deg.

sosialstønad må du søke nav om, og se hvordan de vurderer din situasjon.

Anonymous poster hash: 2d769...e2d

Skrevet

Det har du ikke. du må finne deg noe rimeligere sted og bo.

Anonymous poster hash: a55f2...1b1
Skrevet

Du kan alltids søke supplerende sosial stønad, men da må du ha en god forklaring på hvorfor du bor så dyrt.

Anonymous poster hash: 7b8a6...e6b

• Liker 2
Skrevet

Du kan nok få hjelp. Bare å søke det.

Anonymous poster hash: c92c0...310

Skrevet

Det kommer an på hvor du bor. Det at du får littegrann tyder på at du bor i en sone med høye priser. Da er det ikke så lett å finne noe som er billigere.

Du vil nok få supplerende, men de forventer at du gjør det du kan for å øke inntekten din, hvis dette ikke er trygd da.

Og du kan ikke ha oppsparte midler av noe slag, da må du bruke dette først. (F.eksl BSU eller annet)

Skrevet

Hva er dine faste utgifter da?

Skrevet

Hva legger du i faste utgifter? Sosialhjelp dekker kun boutgifter og livsopphold. 9000 kr er ikke kun husleien din ? Etter statens veiledende satser skal du ha igjen 5600 kr til livsopphold etter at boutgifter er betalt. Forutsatt at du bor alene og at kommunen din følger de veiledende satsene.

Skrevet

NAV interesserer seg kun for hvor mye du har i boutgifter. De krever at en skal betale andre utgifter og mat for ca 5500 kr.

• Liker 2
Skrevet

Leie: 6700 kr.

Tv og Internett: 800.

Strøm. Denne måneden 650.

TS.

Skrevet

Jeg mottar sosialhjelp og får 5600 i mnd. Er liksom valget mellom å betale regninger og mat... Går i solid minus kan man si.

Anonymous poster hash: 40f9c...5af
  • Liker 1
Skrevet

Leie: 6700 kr.

Tv og Internett: 800.

Strøm. Denne måneden 650.

TS.

Tv og internett kan du bare glemme at de tar med i beregning, men ellers så kan det se ut som du skulle kunne få litt supplerende hjelp. + til nødvendige større ekstrautgifter

Anonymous poster hash: 06074...e8b

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du må forberede deg på å ha en god forklaring på hvorfor du tjener så lite.

Anonymous poster hash: 7b8a6...e6b

• Liker 1
Skrevet

Jeg mottar sosialhjelp og får 5600 i mnd. Er liksom valget mellom å betale regninger og mat... Går i solid minus kan man si.

Hvordan er ditt budsjett da?

Anonymous poster hash: c52ef...13c

Skrevet

Hvordan er ditt budsjett da?

Anonymous poster hash: c52ef...13c

Faste urokkelige regninger på 3250 i mnd. Denne måneden ytterligere en utgift på 1000 kr og strøm i tillegg på 1000 kr som regning må betales før man får det igjen. Så når det er betalt så er det 600 kr igjen til mat, hygiene og husholdningsartikler. Går ikke opp.

Skrevet

Faste urokkelige regninger på 3250 i mnd. Denne måneden ytterligere en utgift på 1000 kr og strøm i tillegg på 1000 kr som regning må betales før man får det igjen. Så når det er betalt så er det 600 kr igjen til mat, hygiene og husholdningsartikler. Går ikke opp. Anonymous poster hash: 40f9c...5af

3250 kr i månedlige faste urokkelige utgifter? De må du rett og slett prøve å få kuttet. Hvis det er livsnødvendige utgifter, kan du søke dette i tillegg til livsoppholdet. Eks: medisiner inntil oppnådd frikort og reise til jobb. Er du villig til å oppgi hva de 3250 kr går til å dekke?

• Liker 1
Skrevet

3250 kr i månedlige faste urokkelige utgifter? De må du rett og slett prøve å få kuttet. Hvis det er livsnødvendige utgifter, kan du søke dette i tillegg til livsoppholdet. Eks: medisiner inntil oppnådd frikort og reise til jobb. Er du villig til å oppgi hva de 3250 kr går til å dekke?

Gamle lån som må nedbetales.

Skrevet

Gamle lån som må nedbetales. Anonymous poster hash: 40f9c...5af

Gamle lån som må nedbetales. Anonymous poster hash: 40f9c...5af

Da har jeg gode nyheter til deg. Dekningsloven beskytter deg fra å måtte betale gjeld ut av livsoppholdet ditt. Du får satt gjelden i bero dersom du ber kreditor om dette og legger ved dokumentasjon på inntekter og husleie. Du kan kontakte namsmannen for skjema og veiledning. Dermed får du 5600 kr til livsopphold. Mange mottakere av sosialhjelp betaler gjeld og får mindre å leve for, men livsoppholdet er beskyttet ved lov, og skal ikke dekke gjeld. Gjelden stilles i bero dersom du gjør ovennevnte, frem til du har tilstrekkelig inntekt til å nedbetale. Håper dette er gode nyheter for deg :)

Skrevet

Faste urokkelige regninger på 3250 i mnd. Denne måneden ytterligere en utgift på 1000 kr og strøm i tillegg på 1000 kr som regning må betales før man får det igjen. Så når det er betalt så er det 600 kr igjen til mat, hygiene og husholdningsartikler. Går ikke opp. Anonymous poster hash: 40f9c...5af

Innser at jeg ikke har det så ille allikevel når jeg leser hvordan du har det. Får du i deg nok mat med så lite penger?!

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...