Gå til innhold

Alle kokkene som advarer mot halvfabrikata

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga altfor mye sukker og salt. Jeg lurer på en ting. Hvorfor er de så rause med saltet og sukkeret når de skal lage den fantastiske maten sin fra bunnen av? Er jo ikke bedre det vel? greit at hjemmelaget mat ikke inneholder e-stoffer. Men det er jo ikke e stoffer som gir det hjerteinfarkt? Salt er salt liksom...

Anonymous poster hash: 54edf...837
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg kjøper halvfabrikata synes jeg maten er alt for salt, jeg bruker ikke halvparten så mye når jeg lager maten selv fra bunnen av.

Og når det gjelder sukker, tilsetter jeg ikke det i alt av mat, slik det gjøres i halvfabrikata.

Så jeg er enig med kokkene!

Anonymous poster hash: 7e943...418
  • Liker 11
Skrevet (endret)

Hvorfor er de så rause med saltet og sukkeret når de skal lage den fantastiske maten sin fra bunnen av? Er jo ikke bedre det vel?

Anonymous poster hash: 54edf...837

Dette synes jeg er så dumt at de gjør.

Dette er mye av grunnen til at jeg ikke oftere går ut og spiser. Spesielt når det gjelder saltsmaken. Synes det er like dumt med all sukkeret de bruker i alt mulig.

Vi bruker nesten ikke salt i maten vi lager. Salt er allikevel i så mye. Så smaksløkene våre er vant til lite salt. Så når vi skal ut og spise på restaurant, synes vi maten somoftest er altfor salt. Det er synd.

Savner veldig å kunne gå ut og spise en god middag med minimalt eller ingen salt. Heller ikke sukker.

Endret av Berit
  • Liker 1
Skrevet

Det er nok noe mer salt i hel og halv fabrikatene enn det som lages fra bunnen av om man tar alle måltider under ett.

Anonymous poster hash: 885fa...616

• Liker 8
Skrevet

Det er nok noe mer salt i hel og halv fabrikatene enn det som lages fra bunnen av om man tar alle måltider under ett.

Anonymous poster hash: 885fa...616

Ja, det er det nok, men likevel bruker kokkene altfor mye salt etter min mening.

• Liker 1
Skrevet

Det er absurde mengder salt i industrimat, feks posesupper og brød.

Med egen mat har man i det minste full kontroll. Min sterkeste opplevelse av salt i halvfabrikata hadde jeg da jeg var syk med vannkopper i voksen alder, og hadde klart å røre sammen en posesuppe for å få i meg litt mat for første gang på lenge. Første skjefullen måtte bare spyttes ut - alt saltet gjorde helt forferdelig vondt med munnen full av vannkopper. Jeg fikk helt sjokk, faktisk. Og laget litt havresuppe med vanlig saltmengde i stedet som var null problem å spise.

Overdrevent saltforbruk har flere kjente helsemessige risiki knyttet til seg, feks forhøyet blodtrykk. Bare å google.

Og den overgeneraliserte og udokumenterbare påstanden om at "kokker bruker store mengder salt og sukker" må du nesten presisere litt for at den skal kunne framstå som relevant.

Anonymous poster hash: a36bf...d59
  • Liker 4
Skrevet

Jeg lager det meste fra bunnen av, orker ikke halvfabrikata for jeg blir så uggen av det. Men bruker posesaus når vi skal ha saus, men samboeren ønsker å lære å lage mer saus fra bunnen. Vi bruker kanskje noen minutter lengre på å lage mat, men har ikke tenkt at matlaging tar veldig mye tid her i heimen selv om vi lager det meste fra bunnen av. Ikke har vi et veldig høyt matbudsjett heller. Vi har ikke barn, dermed ingen henting kjøring til forskjellige aktiviteter og lignende da, skjønner jo at de med slikt tidspress kanskje må ha noe veldig kjapt.

Skrevet

Bruker heller aldri salt i maten, men er likevel enig med kokkene. Det er også enorm forskjell på salt og salt. Dårlig firstprice salt smaker feks annerledes enn godt havsalt osv.

Skrevet

Jeg bruker ikke mye salt i maten til tross for at jeg er kokk. Liker ikke smaken og for mye gjør at man blir emmen i munnen.

Er heller ikke en som anbefaler hel og halvfabrikata.

Skrevet

TS: Er det maten på restaurant du reagerer på saltmengden i, eller oppskriftene i kokebøker/nettsider?

Til forskjell fra halvfabrikata vet man akkurat hvor mye eller lite salt man har brukt når man lager maten selv.

• Liker 1
Skrevet

Dette synes jeg er så dumt at de gjør.

Dette er mye av grunnen til at jeg ikke oftere går ut og spiser. Spesielt når det gjelder saltsmaken. Synes det er like dumt med all sukkeret de bruker i alt mulig.

Vi bruker nesten ikke salt i maten vi lager. Salt er allikevel i så mye. Så smaksløkene våre er vant til lite salt. Så når vi skal ut og spise på restaurant, synes vi maten somoftest er altfor salt. Det er synd.

Savner veldig å kunne gå ut og spise en god middag med minimalt eller ingen salt. Heller ikke sukker.

Du kan be de om å ta på mindre salt når du bestiller maten. Noe er allerede laget opp på forhånd så da er jo det for sent, men mye av maten kan du nok få med mindre salt.

Skrevet

"hjemmelaget mat inneholder ikke e-stoffer"

Noen trenger visst å lese seg opp på hva e-stoffer er. ;)

Anonymous poster hash: 35f0a...de9

• Liker 7
Skrevet

Man kan ikke sammenligne sunnheten til festmat og hverdagsmat.

Skrevet

Du kan be de om å ta på mindre salt når du bestiller maten. Noe er allerede laget opp på forhånd så da er jo det for sent, men mye av maten kan du nok få med mindre salt.

Ja, det har jeg gjort en del ganger. Og det hjelper somoftest.

Skrevet

Har mer eller mindre sluttet med halvfabrikat. Det er veldig mye salt i det og smaker ikke godt. Merker det veldig godt når jeg har spist for hovner opp i fingrer og bein. Merker og når jeg lager maten selv så føles formen mye bedre ikke så uggen.

Anonymous poster hash: ae30c...f9a
Skrevet

Problemet med å lage alt fra bunnen av er at det kan være litt ekstra dyrt. La osss si du skal lage finnbiff, du kan kjøpe en pakke til 49 fra Fjordland, men er det fra bunnen av må du kjøpe kanskje 1 kg reinskav til 80kr,tyttebær,poter,krydder etc

Selv kan jeg mixe når det kommer til halvfabrikata. Jeg lager ca 85%av maten fra bunn som regel,men jeg ser ingen problemer med å kjøpe ferdig Pasta Carbonara og kutte min egen salat og lage dressing. Problemet oppstår når man kun bruker ferdigmat,junkfood og halvfabrikata.

Hvis jeg skulle handlet all maten på Gutta på Haugen,Mathallen osv ville jeg vært fattig på null sekunder.

Gjest BrienneOfTarth
Skrevet (endret)

Etter at jeg begynte å lage stort sett all mat fra bunnen av, så reagerer jeg alltid på hvor salt all den halv- og helfabrikatmaten er.

Har egentlig aldri tenkt over at kokkene bruker mye salt. Noen kanskje, men når jeg er ute og spiser så er ikke maten så oversaltet som ferdigmat er.

Bruker lite salt selv og bruker kun sukker der det skal være sukker.

Er ikke enig i at det er billigere å kjøpe ferdig enn å lage selv. Hvis man lager myemat fra bunnen så har man jo de fleste tørrvarer, krydder og andre basisvarer allerede. Det eneste jeg kjøper er som regel kjøtt og andre ferskvarer.

Sånn til hverdags så blir det jo ganske mye enklere mat, og man blir ofte ikke skikkelig mett av ferdigmat.

Hvis jeg kjøper en halvfabrikatgryte fra toro for eksempel, så må jeg i tillegg ha kjøtt og tilsette ekstra grønnsaker + krydder. Noen ganger også fløte eller melk. Så det blir ikke billigere i det hele tatt.

Endret av BrienneOfTarth
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...