Gå til innhold

3 åring våkner ofte på natta.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3 åring (snart 3) har etter start i stor avdeling i barnehage begynt å våkne på natta. Ofte er han våken mellom 1 og 3 timer.

Er dette normalt i perioder?

Anonymous poster hash: 2c932...9b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som er "normalt" kan jeg ikke svare på, men det høres jo ikke helt merkelig ut? Hva vil barnet når det våkner da, og hva gjør dere?

(Vår treåring har ikke hatt våkenperioder av så lang varighet siden babytiden, selv om barnet naturligvis kan våkne pga toalettbehov, drømmer osv)

Skrevet

Min 3 åring har også begynt med dette, prøv med klistremerkeskjema, det funket hos oss. Han roper likevel, men etter vi kommer inn og minner han på at han m legge seg til å sove igjen siden det er midt på natten så blir det stille igjen. Han ligger ofte våken en lang stund før han sovner, hører han momler og romsterer litt, men vi får hvertfall slappet av. Prøv også med en sånn natt og dag klokke. Solen kommer opp kl 07 på vår og han må ligge i sengen til det, ellers ingen klistremerke.

Etter 5 klistremerker er det en opplevelsespremie (feks kino eller svømmehall eller lignende, men ikke mer enn noe vi likevel ville ha gjort i helgen) og etter 10 kan han velge seg en liten ting i lekebutikken (ikke noe over 300kr).

Anonymous poster hash: c271b...b47

• Liker 1
Skrevet

Min 3 åring har også begynt med dette, prøv med klistremerkeskjema, det funket hos oss. Han roper likevel, men etter vi kommer inn og minner han på at han m legge seg til å sove igjen siden det er midt på natten så blir det stille igjen. Han ligger ofte våken en lang stund før han sovner, hører han momler og romsterer litt, men vi får hvertfall slappet av. Prøv også med en sånn natt og dag klokke. Solen kommer opp kl 07 på vår og han må ligge i sengen til det, ellers ingen klistremerke.

Etter 5 klistremerker er det en opplevelsespremie (feks kino eller svømmehall eller lignende, men ikke mer enn noe vi likevel ville ha gjort i helgen) og etter 10 kan han velge seg en liten ting i lekebutikken (ikke noe over 300kr).Anonymous poster hash: c271b...b47

Joda, men som alene-mamma så orker man rett og slett ikke ta den kampen på natta.

Nå har han våknet konsekvent hver natt, foruten to, i en mnd. Jeg har jo hørt at dette er normalt, men jeg kjenner det begynner å tære på.

TS

Skrevet

Vi kjørte også en "klistremerkekampanje" for å få barnet på tre til å sove i egen seng en tid. Barnet ble utrolig motivert av det. Det holdt faktisk at vi bare minte om klistremerkene på natten når det ville inn til oss.

Jeg hadde kjøpt inn ulike klistremerker i temaer som jeg visste ville falle i smak, barnet valgte seg ut ett hver dag, og når det hadde fått fem klistremerker ble det en overraskelse. Overraskelsen bestod av alt fra ting jeg likevel ville kjøpt (matboks og termos), til små hverdags opplevelser (baking, skogstur m.m), bøker, såpebobler o.l. Her ble det en større premie ved den femte oppnådde overraskelsen (lekeland). Men jeg tror nok ærlig talt vi kunne klart oss uten dette siste nivået.

Slike beløningssystemer fungerer ikke for alle, men du kan jo vurdere å prøve det?

Skrevet

Min 3 åring (snart 3) har etter start i stor avdeling i barnehage begynt å våkne på natta. Ofte er han våken mellom 1 og 3 timer.

Vi har det også sånn om dagen.. Tror det er pga mareritt! Kommer ofte noen kommentarer om ulver og troll! Vil tro det er mye nye inntrykk pga avdelingsbytte i bhg. Får bare håpe det går over snart.....

Anonymous poster hash: f5f52...6cd

Skrevet (endret)

Opplevde det samme med jenta mi da hun var på den alderen. Hun lå lys våken i senga, totta, og tenkte på ting. Hun ropte av og til, og kunne ligge sånn i timesvis. Nå som hun har blitt litt større (fyller 5 snart), sover hun hele natta. Hender hun må tisse, men sovner igjen med en gang hver gang. Men hun sier ofte at hun "har så masse å tenke på i natt". Jeg har også funnet ut at hun er høysensitiv. Ingen barn er like, men her har du ihvertfall min erfaring. Lykke til videre 😃

Edit: glemte å nevne at vi har begynt å bruke en genial klokke. Den har bilde av en ku, og bildet er delt i to. Man kan stille klokka sånn at kua sover, eller er ute og leker. Det kommer da på av seg selv etter angitt tidspunkt, og bildet lyser. Min datter ser på denne måten når det er "dagen", og hvis hun er flink og ligger i senga til kua har stått opp får hun også klistremerke.

Endret av Miss moneypenny
Skrevet

Hjelper det om barnet får sove i sengen med deg? Her hadde eldstemann behov for å sove i foreldresengen i et par måneder etter bhg-start. Yngstemann hadde derimot ikke det, så barn er forskjellige.

Anonymous poster hash: c48ee...8c4
Skrevet

Er vel normalt at de har slike perioder.

Anonymous poster hash: 6366a...51c
Skrevet

Opplevde det samme med jenta mi da hun var på den alderen. Hun lå lys våken i senga, totta, og tenkte på ting. Hun ropte av og til, og kunne ligge sånn i timesvis. Nå som hun har blitt litt større (fyller 5 snart), sover hun hele natta. Hender hun må tisse, men sovner igjen med en gang hver gang. Men hun sier ofte at hun "har så masse å tenke på i natt". Jeg har også funnet ut at hun er høysensitiv. Ingen barn er like, men her har du ihvertfall min erfaring. Lykke til videre

Edit: glemte å nevne at vi har begynt å bruke en genial klokke. Den har bilde av en ku, og bildet er delt i to. Man kan stille klokka sånn at kua sover, eller er ute og leker. Det kommer da på av seg selv etter angitt tidspunkt, og bildet lyser. Min datter ser på denne måten når det er "dagen", og hvis hun er flink og ligger i senga til kua har stått opp får hun også klistremerke.

Hvor man kjøpt sånn klokke?

Takk for alle gode råd:)

TS

Skrevet

Hvor man kjøpt sånn klokke?

Takk for alle gode råd:)

TS

Jeg tror jeg kjøpte min på nett, lilleprinsen nettbutikken tror jeg! Tror det er ganske standard i barnebutikker, type babyshop og barnas hus osv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...