AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #1 Skrevet 12. september 2014 En jeg bor med i kollektiv har laga mat til meg, fordi jeg ikke har så god råd som han har. Men nå fikk jeg en melding av han over alt jeg skulle betale tilbake.. Det han har laget til meg til middag. Taco, pai, pizza, strøm.. Sistnevnte skjønner jeg jo, det skal deles på alle som bor her. Men maten??? Kunne han ikke sagt det før han lagde det til meg?? Syns det er litt dårlig gjort å si det i ettertid når jeg ikke visste det. Jeg trodde han bare var snill, siden han har så god råd, og ikke jeg.. Føler han bare gjør dette for å være ekkel "du har lite penger og nå får du enda mindre!" Er dette greit? Syns han hvertfall kunne sagt noe om at jeg måtte betale tilbake... Anonymous poster hash: bb0a7...6c8
Red-Ruby Skrevet 12. september 2014 #2 Skrevet 12. september 2014 Jeg hadde betalt han tilbake for å kvitte meg med han, og etter det hadde jeg aldri spurt om en tjeneste igjen eller tatt imot hjelp fra han. 33
Gjest Coolaid Skrevet 12. september 2014 #3 Skrevet 12. september 2014 Vel, utrolig dårlig stil. Det er ikke sånn man behandler venner eller naboer. Kanskje han håpet på noe mer og når han ikke får det så vil han ha tilbakebetalt ? Det er umulig å si.... Uansett, si at du er blakk, betaler tilbake strømme så snart du kan og at du deler gjerne din middag med ham noen ganger han har lyst. Si også at det er rart at han ikke gjorde det klart at dette var bare et lån. Dessuten låner man ikke bort mat, man låner bort penger. Så dersom han kun hadde intensjon om å låne deg så ville han bidratt med pengelån. En veldig merkelig situasjon dette her. Fortell mer om bakgrunnen for dette
GammelKaktus Skrevet 12. september 2014 #4 Skrevet 12. september 2014 Så sært, jeg hadde betalt det han mente jeg skyldte han og så aldri tatt i mot noe fra det der igjen. Merkelig type... Strømmen forstår jeg, men maten, det blir jo bare rart når dere ikke har avtalt noe. Kan jeg spør hvor mye han ville ha for maten? 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #5 Skrevet 12. september 2014 Vel, utrolig dårlig stil. Det er ikke sånn man behandler venner eller naboer. Kanskje han håpet på noe mer og når han ikke får det så vil han ha tilbakebetalt ? Det er umulig å si.... Uansett, si at du er blakk, betaler tilbake strømme så snart du kan og at du deler gjerne din middag med ham noen ganger han har lyst. Si også at det er rart at han ikke gjorde det klart at dette var bare et lån. Dessuten låner man ikke bort mat, man låner bort penger. Så dersom han kun hadde intensjon om å låne deg så ville han bidratt med pengelån. En veldig merkelig situasjon dette her. Fortell mer om bakgrunnen for dette Typen var en ekkel person fra før av, og da jeg fikk meldinga, visste jeg ikke at han kunne være så slem. Det sto MYE penger på den lista. Hvertfall mye for meg. Jeg har ikke råd til å betale alt nå, jeg må betale han i små mengder hvertfall. Skulle ikke forundre meg at han bare skrev noen tall der bare for å suge mest mulig penger ut av meg. Jeg vet han bare gjør dette for å være slem og trykke meg lenger ned i søla, når jeg alt er der med såpass dårlig økonomi. Han får hvertfall 30000 kr i måneden. Jeg får max 10000.. Og mesteparten går til husleie og regninger.. Og jeg må jo kjøpe meg mat for måneden... Han er så jævlig egoistisk og selvopptatt at jeg blir kvalm. TsAnonymous poster hash: bb0a7...6c8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #6 Skrevet 12. september 2014 Han har nok gjort dette for å komme på godsiden din, så har han kanskje etterhvert skjønt at han ikke hadde sjangs på deg? Anonymous poster hash: 510d5...e38 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #7 Skrevet 12. september 2014 Så sært, jeg hadde betalt det han mente jeg skyldte han og så aldri tatt i mot noe fra det der igjen. Merkelig type... Strømmen forstår jeg, men maten, det blir jo bare rart når dere ikke har avtalt noe. Kan jeg spør hvor mye han ville ha for maten? Pai 85 Taco 85 Pizza 95 + strøm som er oppi 100 kr i måneden Anonymous poster hash: bb0a7...6c8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #8 Skrevet 12. september 2014 Han mobber meg fordi jeg har dårlig råd. Skjønner ikke hvordan han kan være så jævlig mot meg. TsAnonymous poster hash: bb0a7...6c8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #9 Skrevet 12. september 2014 Pai 85 Taco 85 Pizza 95 + strøm som er oppi 100 kr i månedenAnonymous poster hash: bb0a7...6c8 For noen priser! Driver han restaurant? Du kunne laget alt dette selv for halvparten av prisen. Anonymous poster hash: 37ef7...8d9 11
Gjest Wei Wei Skrevet 12. september 2014 #10 Skrevet 12. september 2014 (endret) AnonymBruker, on 12 Sept 2014 - 12:04, said: Typen var en ekkel person fra før av, og da jeg fikk meldinga, visste jeg ikke at han kunne være så slem. Det sto MYE penger på den lista. Hvertfall mye for meg. Jeg har ikke råd til å betale alt nå, jeg må betale han i små mengder hvertfall. Skulle ikke forundre meg at han bare skrev noen tall der bare for å suge mest mulig penger ut av meg. Jeg vet han bare gjør dette for å være slem og trykke meg lenger ned i søla, når jeg alt er der med såpass dårlig økonomi. Han får hvertfall 30000 kr i måneden. Jeg får max 10000.. Og mesteparten går til husleie og regninger.. Og jeg må jo kjøpe meg mat for måneden... Han er så jævlig egoistisk og selvopptatt at jeg blir kvalm. TsAnonymous poster hash: bb0a7...6c8 Altså, når du tjener 10 000 kr i mnd og ikke kan tilbakebetale ham 365 kr, så forundrer det meg. Greit at du ikke kan det nå, men bare betal ham så fort du kan for å få saken ut av verden. Det er viktig å påpeke at hans og din inntekt har ingenting med saken å gjøre. Dere er bare naboer og han må ikke forsørge deg fordi han tjener mer. Hvis mesteparten av din inntekt går til regninger, så må du øke inntekten, bli kvit noen utgifter eller flytte til et billigere sted. Endret 12. september 2014 av Wei Wei 11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #11 Skrevet 12. september 2014 For noen priser! Driver han restaurant? Du kunne laget alt dette selv for halvparten av prisen.Anonymous poster hash: 37ef7...8d9 Man skulle tro det. Det ble kanskje litt dyrt for han, jeg vet ikke.. Men han sa bare "vil du ha taco? Så kan vi godt lage det:)" ikke noe "men du må betale tilbake. Bare så du vet det." Da hadde jeg jo ikke spist det! Kanskje han tenker at det er det jeg må vite selv, at jeg må betale han for dette. Men dritdårlig gjort å ikke si ifra. TsAnonymous poster hash: bb0a7...6c8
Britt Banditt Skrevet 12. september 2014 #12 Skrevet 12. september 2014 Hadde jeg tjent 30 000,- i mnd hadde ikke jeg bodd i noe kollektiv i hvert fall.. Uansett: Bare betal han tilbake det du "skylder". Jeg hadde bare gjort det og ikke snakket mer enn helt nødvendig med han igjen. 8
Katias Skrevet 12. september 2014 #13 Skrevet 12. september 2014 Hvis du tør og våger, så be om kvittering på maten han har kjøpt og tilberedt til deg, slik at du kan gange beløpet i 2, eventuelt 3, grunnet at menn som oftest spiser mer enn kvinner generelt. Èn pai koster ikke kr.85,-. Selv ikke i matbutikken engang! Og joda, jeg har sjekket. Hvis paien var hjemmelaget, så skal den faktisk koste enda mindre, - tro meg på det! Har han ikke kvittering, så skylder du ham INGENTING. Blir han truende mot deg, og prøver å gjøre livet ditt surt for deg, så ta igjen med samme mynt hvis du kan. Sørg for å skrive ned alt han sier til deg, både skriftlig og muntlig, og gå til politiet med alt sammen. Anmeld ham, og fortell dette til ham etterpå. Du skal ikke finne deg i trusler fra en gnien rotte. Når noen spør om du vil ha mat, men unnlater å fortelle deg i samme ordelag at han/hun gjerne vil at du skal betale for din del, så skal maten faktisk være gratis. Da er den ment som en gest mot en nabo/venn. FLYTT. Så fort som råd er. Gjerne hjem til foreldrene dine i begynnelsen, hvis du kan. Deretter så finner du deg et nytt sted å bo på etterhvert. 5
Gjest Coolaid Skrevet 12. september 2014 #14 Skrevet 12. september 2014 Har dere spist hjemme eller ute ? Ikke rart folk har dårlig råd når man lager så dyr mat - og regner med at dette er etter at det er delt på to ? 170 kr for pai ???? Taco 170 kr ???? Pizza 190 kr ? hvor mye har dere spist egentlig? Jeg ville gitt 250 spenn tilbake og det er inkludert strøm for å vise velvilje. Pai 85 Taco 85 Pizza 95 + strøm som er oppi 100 kr i månedenAnonymous poster hash: bb0a7...6c8
Jolene Skrevet 12. september 2014 #15 Skrevet 12. september 2014 "Det er ingenting som heter en gratis lunch" ble jeg lært opp til.... 4
Miss moneypenny Skrevet 12. september 2014 #16 Skrevet 12. september 2014 Pai 85 Taco 85 Pizza 95 + strøm som er oppi 100 kr i måneden Anonymous poster hash: bb0a7...6c8 Før du godtar dette skal du se kvitteringer, det koster ikke så mye å være medspiser på taco, pai og pizza. Ihvertfall ikke hvis det er snakk om en gang hver.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #17 Skrevet 12. september 2014 Jeg hadde aldri i verden krevd penger tilbake for et par måltider jeg deler med venner. Det er bare smålig. Jeg har alltid tatt meg råd til å lage et hjemmelaget måltid for å dele det (gratis) med venner, både venner i og ikke i knipe. Så fra mitt perspektiv blir jeg nesten sint av å lese om denne romkameratens oppførsel. Og med de "prisene" han oppga i tillegg! Jeg hadde bedt om kvitteringer og betalt 50 % av det. Anonymous poster hash: 3c96c...d2f 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #18 Skrevet 12. september 2014 Hvis du tør og våger, så be om kvittering på maten han har kjøpt og tilberedt til deg, slik at du kan gange beløpet i 2, eventuelt 3, grunnet at menn som oftest spiser mer enn kvinner generelt. Èn pai koster ikke kr.85,-. Selv ikke i matbutikken engang! Og joda, jeg har sjekket. Hvis paien var hjemmelaget, så skal den faktisk koste enda mindre, - tro meg på det! Har han ikke kvittering, så skylder du ham INGENTING. Blir han truende mot deg, og prøver å gjøre livet ditt surt for deg, så ta igjen med samme mynt hvis du kan. Sørg for å skrive ned alt han sier til deg, både skriftlig og muntlig, og gå til politiet med alt sammen. Anmeld ham, og fortell dette til ham etterpå. Du skal ikke finne deg i trusler fra en gnien rotte. Når noen spør om du vil ha mat, men unnlater å fortelle deg i samme ordelag at han/hun gjerne vil at du skal betale for din del, så skal maten faktisk være gratis. Da er den ment som en gest mot en nabo/venn. FLYTT. Så fort som råd er. Gjerne hjem til foreldrene dine i begynnelsen, hvis du kan. Deretter så finner du deg et nytt sted å bo på etterhvert. Da han laga hjemmelaga "italiensk" pizza på steinovn og han hadde med seg en date hjem, jeg fikk en hel pizza han hadde laga. I tillegg til at jeg ble tvunget til å bli værende på rommet siden han hadde med en jente hjem. Fikk ikke lov til å gå ut av døra en gang. Han kom inn på rommet mitt, ga meg pizza, og gikk ut igjen. Paien var også hjemmelaga. Men han sa altså ingenting om at jeg måtte betale han tilbake. Jeg ble jo kjempeglad og takket han tusen ganger for dette. Men han var visst ikke så gavmild som jeg trodde. Tacoen var helt vanlig taco.. Skjønner ikke at jeg må betale hele 85 kr for den.. TSAnonymous poster hash: bb0a7...6c8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #19 Skrevet 12. september 2014 Heldigvis flytter han ut rundt påsketider. Så da jeg jeg endelig kvitt den dritten. Jeg flytta inn for ca en måned siden. TsAnonymous poster hash: bb0a7...6c8
Katias Skrevet 12. september 2014 #20 Skrevet 12. september 2014 Hei Trådstarter; Du har jo allerede argumentet ditt ferdigklart der! Han ga jo deg mat frivillig, uten å nevne med ett eneste ord at han ville ha penger for dette. Og i tillegg så tvang han deg til å sitte inne på rommet ditt mens han selv mesket seg med en jente i fellesrommene som dere skal dele sammen. Men uansett hva han forsøker seg på, så krev kvittering. For strøm, for mat, i tilfelle du gir etter, og så videre. Kvittering for alt. Og i fremtiden så takker du NEI, så klart og bestemt du bare klarer. Tøff deg litt opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå