AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #1 Skrevet 12. september 2014 Plutselig en dag begynte en av automatsikringene å gå etter at jeg satte på taklyset på kjøkkenet på kvelden. Vippet den opp igjen, og den gikk igjen i løpet av to minutter. Tredje gang skjedde det samme, men fjerde gangen ville den ikke la seg vippe opp igjen, og jeg tenkte at det da kanskje var best å la den være. Det er jo en grunn for at sikringen går. Dette er samme kursen som til oppvaskmaskinen, men den har vi fint kunnet ha på uten at sikringen har gått, så lenge taklyset har vært avslått, derfor var det jo nærliggende å tenke at det var noe galt med takbelysningen. Nå har vi 6 lamper i taket her (digert kjøkken!), så det er jo ikke godt å si i hvilken lampe feilen ligger. Vi har bare latt taklyset være av siden den kvelden, og tenkte vi fikk ringe en rørlegger etter hvert. Så en morgen da jeg sto opp, så sto taklyset på kjøkkenet på. Ingen i huset har slått det på, sier de, og sikringen holdt seg mirakuløst på plass. Siden den dagen har alt fungert som normalt. Akkurat den diskusjonen om hvordan i huleste taklyset kom på av seg selv skal jeg ikke ta her (jeg regner med at det finnes en logisk forklaring, at noen f.eks har vært oppe om natta og glemt seg, selv om vi bor i et gammelt hus som har rykte på seg for å huse spøkelser), men hvordan i all verden kan dette plutselig være i orden igjen, helt av seg selv? Kan det være en feil her fortsatt, selv om sikringen ikke går lenger, eller er dette "sånt som kan skje"? Spør fordi jeg er livredd elektriske feil og brann. Håper det finnes noen her med elektrikerbakgrunn som kan svare. Anonymous poster hash: fd0f8...393
Leini Skrevet 12. september 2014 #2 Skrevet 12. september 2014 Kontakt elektriker. Kan være jordingsfeil.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #3 Skrevet 12. september 2014 Det er to tilstander som får en sikring til å gå. *Varmgang som følge av overbelastning når man bruker for mye strøm på en gitt kurs. (eksempel: microbølgeovn og vannkoker samtidig på en underdimensjonert kjøkkenkurs.) Siden kabel og sikring blir varme hender det da at man må vente noe før man får slått på sikringen igjen uten at sikringen bare legger ut på nytt. *Feiltilstand som følge av jordfeil eller kortslutting. Løser ut sikringen øyeblikkelig og den vil da og gå igjen med det samme man legger den inn på nytt. (om ikke feilen er variabel, feks i en termostatstyrt varmeovn som går av og på. Om du hadde mye lys og oppvaskmaskin på samtidig, og kanskje også annet som trekker strøm så kan det ha vært varmgang slik at sikringen har blitt varm og lagt ut. Anonymous poster hash: 61b4d...ef4 Anonymous poster hash: 61b4d...ef4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #4 Skrevet 12. september 2014 Hadde ikke på annet enn taklyset, og sikringen holdt seg oppe et par-tre minutter før den gikk, hver gang. Kan det ha noe å si at pæra i en av taklampene har gått? De er på samme bryter, med dimmer. Anonymous poster hash: fd0f8...393
Fraggzy Skrevet 12. september 2014 #5 Skrevet 12. september 2014 Hvilke sikringer har du? Vanlige automatsikringer eller jordfeilautmater?
Gjest Lille-pus Skrevet 12. september 2014 #6 Skrevet 12. september 2014 (endret) Jeg blir ikke veldig overrasket dersom det er dårlig kontakt i ett av koblingspunktene på den kursen slik at kortslutning eller jordfeil oppstår når det har blitt varmt i det løse kontaktpunktet. Endret 12. september 2014 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #7 Skrevet 12. september 2014 Hvilke sikringer har du? Vanlige automatsikringer eller jordfeilautmater? Vanlige automatsikringer Anonymous poster hash: fd0f8...393
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #8 Skrevet 12. september 2014 Jeg blir ikke veldig overrasket dersom det er dårlig kontakt i ett av koblingspunktene på den kursen slik at kortslutning eller jordfeil oppstår når det har blitt varmt i det løse kontaktpunktet. Jeg vet ikke hva et koblingspunkt er, men går ut ifra at det er noe sånt som koblingen mellom f.eks lampe og strømledning som går til sikringsskapet? Taklampene har stått på i flere timer hver ettermiddag/kveld de siste dagene, og sikringene holder seg oppe. Skjønner ikke det når de gikk hver gang vi prøvde både den første kvelden det skjedde og dagen etter. Anonymous poster hash: fd0f8...393
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #9 Skrevet 12. september 2014 Tror rørleggeren klør seg i hodet og går igjenAnonymous poster hash: c8108...5f4 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #10 Skrevet 12. september 2014 Tror rørleggeren klør seg i hodet og går igjenAnonymous poster hash: c8108...5f4 Haha Ja det tror jeg også!Anonymous poster hash: 9b9ee...12b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #12 Skrevet 12. september 2014 Har du jordfeilbryter på anlegget? Ja Anonymous poster hash: fd0f8...393
Fraggzy Skrevet 12. september 2014 #13 Skrevet 12. september 2014 Dersom bare kurssikringenn går uten at jordfeilbryteren går er det enten en feil på et aparat (lite sansynlig), mer som er koblet inn på kursen som du ikke er klar over (litt sansynlig), en feil på utstyr/komponenter eller koblinger fra sikringen og ut i anlegget (sansynlig) eller en deffekt sikring (lite sansynlig). Dersom det blir et problem eller du hører knitring bør du kontakte elektriker for en måling og gjennomgang.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #14 Skrevet 12. september 2014 Dersom bare kurssikringenn går uten at jordfeilbryteren går er det enten en feil på et aparat (lite sansynlig), mer som er koblet inn på kursen som du ikke er klar over (litt sansynlig), en feil på utstyr/komponenter eller koblinger fra sikringen og ut i anlegget (sansynlig) eller en deffekt sikring (lite sansynlig). Dersom det blir et problem eller du hører knitring bør du kontakte elektriker for en måling og gjennomgang. Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: fd0f8...393
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå