Gjest Badabing Skrevet 12. september 2014 #1 Skrevet 12. september 2014 Jeg fikk smake emmerrundstykker for en stund siden, og har nå kjøpt mel og tenkt til å bake dette selv. Er det noen som har gjort dette før og har en god oppskrift å anbefale?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #2 Skrevet 12. september 2014 Jeg har bare sett emmer som tilsetning i rundstykker sammen med annet mel. Kun små mengder emmer vil kunne prege smaken ganske mye, såvidt jeg forstår. Grunnen er at emmer ikke har særlig god bakeevne alene, slik mange av de "urkorn"-sortene. Selv bruker jeg ofte mellom 20 og 25 g av tilsvarende "tunge" meltyper i deig på 400 g mel for å gi rundstykker mer karakter og smak, og synes det fungerer utmerket. Selv så små mengder gjør også overraskende store utslag på tekstur på baksten. Anonymous poster hash: 0f8e4...817
Gjest Badabing Skrevet 12. september 2014 #3 Skrevet 12. september 2014 Jeg har bare sett emmer som tilsetning i rundstykker sammen med annet mel. Kun små mengder emmer vil kunne prege smaken ganske mye, såvidt jeg forstår. Grunnen er at emmer ikke har særlig god bakeevne alene, slik mange av de "urkorn"-sortene. Selv bruker jeg ofte mellom 20 og 25 g av tilsvarende "tunge" meltyper i deig på 400 g mel for å gi rundstykker mer karakter og smak, og synes det fungerer utmerket. Selv så små mengder gjør også overraskende store utslag på tekstur på baksten. Anonymous poster hash: 0f8e4...817 Tusen takk for innspill, dette visste jeg ikke. Ville egentlig teste det ut mest fordi jeg syntes det var så utrolig godt (at det smakte søtlig og rundt, men at det likevel var sunt). Kan det da gå an å bruke spelt sammen med emmer? Tenkte å gjøre de litt sunne, uten for mye hvetemel om mulig.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #4 Skrevet 12. september 2014 Det går fint an å blande med spelt. Her er et blogginnlegg fra den svenske brødbloggeren Martin Johansson om emmer: http://paindemartin.blogspot.no/2011/06/emmerbrodet.html Og her et spelt- og emmerbrød som ser lovende ut, med lenker til både Martins blogg og til danske Camilla Plum: http://www.renmat.no/oppskrifter/kafe-oslos-spelt-og-emmerbrod.aspx Anonymous poster hash: 0f8e4...817
Schadenfreude Skrevet 12. september 2014 #5 Skrevet 12. september 2014 Tusen takk for innspill, dette visste jeg ikke. Ville egentlig teste det ut mest fordi jeg syntes det var så utrolig godt (at det smakte søtlig og rundt, men at det likevel var sunt). Kan det da gå an å bruke spelt sammen med emmer? Tenkte å gjøre de litt sunne, uten for mye hvetemel om mulig. Hva mener du med sunne? Det er ikke usunt med hvetemel. Tvert i mot trenger man gjerne støtten fra hvetemelet dersom man ønsker luftig bakst. Anbefaler deg å skålde emmeren hvis du skal bake med den. Ha kokende vann over og la stå til avkjølt. Hvis du for eksempel bruker litt havregryn eller andre typer korn kan du ha med de i skålden også. Jeg bruker en del Fibra fremfor bare finmalt hvetemel for å få opp grovhetsprosenten. Fungerer veldig fint!
Gjest Badabing Skrevet 12. september 2014 #6 Skrevet 12. september 2014 Tja, det er vel ikke usunt, men det er vel mer fiber i annen bakst? Synes jeg har lett for å reagere litt på altfor fin bakst, men vet ikke årsaken. Spelt har jeg, og Fibra får jeg også tak i. Takk, dere!
Schadenfreude Skrevet 12. september 2014 #7 Skrevet 12. september 2014 Da høres det ut som du burde teste Fibra, ja. Genialt mel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå