Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt koffeinavhengig, men nå kutter jeg jo ned pga graviditeten. Men koffeinfri kaffe kan jeg drikke "ubegrenset" av? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja men vanlig kaffe er også greit, 1-2 kopper om dagen.

Anonymous poster hash: 7d54d...08b
Skrevet

Ja, men jeg pleier å drikke så mye mer enn de 1-2 koppene, derfor jeg trenger noe å erstatte med. Takk for svar! :)

Skrevet

Koffeinfritt er helt lov! :) Jeg måtte bytte til koffeinfri te i eksamensperioden i vår. Fikk ingen kommentar fra jordmor!

Skrevet

Det er koffeinen man skal unngå, så koffeinfri kaffe og te er selvsagt helt greit! :)

Anonymous poster hash: 06898...555
Skrevet

Forresten, når Helsedirektoratet sier 1-2 kopper, så mener de store kopper på 200ml, altså 200-400 ml kaffe pr dag. Du kan sjekke det på matportalen sine sider, det står også koffeininnhold i ml der. Og det er jo ikke så lite, ihvertfall ikke for meg.. Hvis dere har en sånn Nespresso-maskin på jobb, så koppstørrelser på den er 100ml og blir derfor 2-4 kopper om dagen.

Anonymous poster hash: 2a7e1...e63

• Liker 1
Skrevet

Forresten, når Helsedirektoratet sier 1-2 kopper, så mener de store kopper på 200ml, altså 200-400 ml kaffe pr dag. Du kan sjekke det på matportalen sine sider, det står også koffeininnhold i ml der. Og det er jo ikke så lite, ihvertfall ikke for meg.. Hvis dere har en sånn Nespresso-maskin på jobb, så koppstørrelser på den er 100ml og blir derfor 2-4 kopper om dagen.

Vel, nespressomaskinene har vel ofte espressokapsler og de inneholder vel mer koffein enn ordinær traktekaffe. Beklager avsporingen.

Anonymous poster hash: 82ab8...3cd

• Liker 1
Skrevet

Vel, nespressomaskinene har vel ofte espressokapsler og de inneholder vel mer koffein enn ordinær traktekaffe. Beklager avsporingen.Anonymous poster hash: 82ab8...3cd

De gjør det, men bare pr ml espresso vs ml traktekaffe. Og når du får en kopp (og ikke "shot") fra Nespresso maskinen, er det ikke 100 ml espresso du drikker, men espresso+vann, noe som gir faktisk mindre koffein pr kopp en traktekaffe. Det står også om det på matportalen sine sider. :)

Skrevet

Takk for svar! :) men mener dere at jeg kan drikke 2-4 kopper nespresso? Der hadde i såfall vært fantastisk! :) men høres litt mye ut? Eller?

Skrevet

Takk for svar! :) men mener dere at jeg kan drikke 2-4 kopper nespresso? Der hadde i såfall vært fantastisk! :) men høres litt mye ut? Eller?

Får ikke lagt ut kilde fra mobil, men søk opp hva maks anbefalt mengde koffein er. Det er som regel mer enn 1-2 vanlige kaffekopper:) og sjekk hvor mye en nespresso inneholder pr kapsel. Og trekk fra evt te/cola.

Skrevet

De gjør det, men bare pr ml espresso vs ml traktekaffe. Og når du får en kopp (og ikke "shot") fra Nespresso maskinen, er det ikke 100 ml espresso du drikker, men espresso+vann, noe som gir faktisk mindre koffein pr kopp en traktekaffe. Det står også om det på matportalen sine sider. :)

Vel, jeg har alltid lest anbefalt koffeinmengde oppgitt i mg og ikke ml i de offisielle rådene jeg har forholdt meg til. Da har det også vært oppgitt at man helst ikke bør overskride 100-200 mg koffein per dag. En espresso er antatt å inneholde ca 120 mg koffein, mens en kopp filterkaffe inneholder ca 50-60 mg. Men dette er ca mengder.

Jeg hadde nok erstattet noe av kaffedrikkingen med de koffeinfrie variantene dersom det er Nespressomaskin du har ts.

Anonymous poster hash: 82ab8...3cd

Skrevet

Poenget er jo at koffein ikke er bra under graviditeten men at det ikke er like alvorlig som f.eks. alkohol og såpass vanlig å drikke at WHO ikke vil forby det totalt. Men det er ingen fordeler ved det.

Bytt ut med koffeinfri så godt du kan. Sjekk maksgrensen for koffein per dag og hold deg uansett litt innenfor den hvis du skal drikke vanlig kaffe.

Anonymous poster hash: 06898...555

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...