Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #1 Skrevet 8. juli 2004 Jeg ble oppsagt fra jobben min da jeg var sykemeldt og gravid. :evil: Oppsigelsen er i flg. min advokat usaklig. Har hatt forhandlingsmøte som ikke førte fram, men nå har arb.giver funnet ut at de vil forhandle likevel... (De har vel funnet ut hva en arbeidsrettsak vil koste dem!) Jeg må dermed komme med et krav. Skal bla. søke erstatning for tort og svie (påkjenning for sykdom og graviditeten), men jeg har ingen aning hvor mye jeg skal forlange. Noen som kan gi meg en pekepinn på hva som er vanlig? Jeg skal sette opp dette til min advokat er tilbake fra ferie (så jeg får ikke spurt han). Evt. hva ville du forlangt? Takker for alt av svar!
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #2 Skrevet 8. juli 2004 Ikke akkurat så lett å nå frem med krav for tort og svie i Norge. Jeg ville ihvertfall begynt med å dokumentert ha dette har kostet deg (også advokatutgiftene) mht mangel på inntekt nå og i fremtiden. Dette er erstatning for økonomisk tap, og noe du antakelig ville fått i en rettssak om de hadde tapt.
Litago Skrevet 9. juli 2004 #3 Skrevet 9. juli 2004 Her er litt info fra Kemnerkontoret som forteller litt om hvor vanskelig det er å få tilkjent tort og svie erstatning samt hva som er skattefritt og hva som ikke er. Justorget.no forteller litt om erstatning under punkt 5, blant annet at en samlet erstatning sjeldent er mer enn en årslønn. Avhengig av hva slags stilling du har, hvor vanskelig det er å få ny jobb osv så vil jeg gjette på at du kan få ett eller annet sted mellom 3 og 6 måneders lonn. Om du i det hele tatt får noe skattefritt (tort og svie) avhenger om du klarer å bevise denne type skade. Men ikke hør på meg egentlig. Hør på advokaten din! Han vet hva som er vanlig å få i dag. Forbered deg istedet på hva du vil at erstatningen skal dekke og bevisene for dette, og så kan advokaten hjelpe deg med fastsetting av summene. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå