Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg har en del problemer knyttet til sosial angst. lurer på hvor jeg kan henvende meg for å få hjelp med dette. ikke fortell meg at jeg skal oppsøke psykolog, for det har jeg prøvd og det funker ikke. jeg vil mye heller finne på noen ting å gjøre som ikke er så belastende for meg.

Anonymous poster hash: e0a6c...171
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å søke om å få en hyggelig støttekontakt som kan bli med deg på aktiviteter?

Anonymous poster hash: 98f1e...fb8
Skrevet

begynn med meditasjon

Anonymous poster hash: af30d...177
Skrevet

oppsøk en som spesialiserer seg på sosialangst eller eksponeringsterapi.

Anonymous poster hash: 82799...324
Skrevet

Du må belaste deg selv skal du bli bedre. Hva med en selvhjelpsgruppe?

Anonymous poster hash: 54b2e...ec9

Skrevet

Sett små mål for deg selv angående hva du skal klare fra dag til dag :) tørre litt mer hver dag.

Anonymous poster hash: 1ce9c...4ef

Skrevet

Som en annen her skriver må du bare eksponere deg for det du ikke har lyst til. Jeg hadde selv ganske kraftig sosialangst i mange år , jeg skiftet jobb til selger i noen år , med alle de forferdelige kurs, rollespill og presentasjoner det medførte :) Det var vel litt som å bli kastet på sjøen for å lære seg å svømme. Men det funket for meg. Psykolog o.l har jeg ingen tro på dessverre. Ved å ta grep selv så øker du raskt din selvtillit og mestringsfølelse.

Skrevet

Hva med å skaffe seg en støttekontakt?

I mellomtiden vil jeg anbefale å ta små steg selv. Nå vet jeg ikke hvor stor angsten din er, men dersom det er problem å bestille en kaffe: Bestill en kaffe.

Jeg slet med å bestille mat på McDonalds eller en enkel kaffe for noen år siden, for litt under en uke siden kom jeg hjem fra ferie, alene i London for første gang. Det er mulig, men du må eksponere deg selv for det du ikke vil.

Skrevet

Riktig som mange sier her, det er viktig med eksponering for det man er redd for. Men det forutser at du faktisk klarer deg i disse situasjonene du utsetter deg for.

Om du går på smell etter smell hvor du føler at du skjemmer deg ut så vil eksponering bli traumatiserende istedetfor behandlende og angsten din vil tiltre i styrke og muligens potensielt isolere deg mer enn du var i utgangspunktet.

Mestring følelsen er uendelig mye mer viktig en eksponeringen i seg selv. Derfor kan det være lurt å sette opp en hiarki liste med de vanskligste situasjonene dine på toppen så graderer du deg nedover.

Det man kan gjøre da er å starte med å trene på de punktene nederst på lista di og jobbe deg oppover sakte men sikkert.

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å være med i gruppeterapi? Tror det har større potensiale til å hjelpe enn med psykolog. Da blir jo gruppen i seg selv en liten måte å utfordre angsten på også, og du får møte andre mennesker i din situasjon, sånn at du merker at det ikke er noe å skamme seg over. :)

Anonymous poster hash: ad3ec...021
Skrevet (endret)

Har du prøvd å være med i gruppeterapi?

Anonymous poster hash: ad3ec...021

Jeg skulle skrive det samme! :)

DPS'en her jeg bor har en gruppeenhet som blant annet har en gruppe med fokus på sosial angst. Husker ikke helt hva som sto i brosjyren, men den hørtes ganske fin ut. Jeg har hørt at det er mange som har fått god hjelp gjennom gruppeterapi, og fått ett lite spark i baken gjennom det. :)

Endret av Poirot
Skrevet

Jeg skulle skrive det samme! :)

DPS'en her jeg bor har en gruppeenhet som blant annet har en gruppe med fokus på sosial angst. Husker ikke helt hva som sto i brosjyren, men den hørtes ganske fin ut. Jeg har hørt at det er mange som har fått god hjelp gjennom gruppeterapi, og fått ett lite spark i baken gjennom det. :)

DPS er gull verdt om man er så heldig å får en plass der. De besitter solide kunnskaper når det kommer til kognetiv terapi, eksponering, fysisk aktivitet og kosthold.

Er nok litt individuelt hvordan man responderer på terapien de tilbyr da, noen (fåtallet) sier det ikke er noe for de mens mange blir helt kurert for sin angst lidelse etter 6 ukers intensiv behandling.

Mange får kanskje litt sjokk hvordan behandlingen er lagt opp på DPS, for det er ikke slik at man bruker så voldsomt mye tid på å prate om problemer der. Det de gjør er å gi pasientene kunnskap om hva angst er, de kjemiske reaksjonene, hvordan angst oppstår og hvorfor.

hovedmålet deres er å gjøre sine pasienter til å bli sine egne terapauter som besitter de rette verktøyene for jobben. kurs med andre ord!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...