Musaleem Skrevet 11. september 2014 #1 Skrevet 11. september 2014 Eller er det slikt jeg må leve med når jeg bor i borettslag? Det lukter veldig i gangen, såpass ille at det tidvis lukter helt inn i entreen min. Jeg kan heller ikke ha den ene lufteventilen på badet oppe da det stinker røyk i løpet av få sekunder. Det irriterer meg veldig, men samtidig ser jeg ikke for meg hvordan en klage skal hjelpe. Folk har jo lov til å røyke i sin egen leilighet. Jeg er dessuten redd for at en klage kun vil føre til dårlig stemning. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #2 Skrevet 11. september 2014 Klag til styret. Styret har taushetsplikt og skal ikke bringe videre til nqboen hvem som har klaget. Skjønner ikke at folk vil ødelegge sin egen leilighet med røyking i den skalaen du beskriver. Anonymous poster hash: c63d0...db2 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #3 Skrevet 11. september 2014 Hva med å si at du har veldig astma og har fått det forverret pga røykingen? Anonymous poster hash: 383b5...e68
kaffekjærring Skrevet 11. september 2014 #4 Skrevet 11. september 2014 Selvfølgelig skal du si ifra! Som en nevner her oppe at du kan sende klage til styret å be om å få være anonym. Det er greit at folk skal få røyke i sin egen leilighet men personen kan jo prøve å feks åpne ett vindu, evt sitte under kjøkkenvifta så det ikke blir riktig så ille. Nå vet vi jo ikke hvordan personen gjør det men la oss si de ikke har noe god lufting inne hos seg selv. Det trekker jo inn i dine møbler, dine klær, ditt hår, og det er vanskelig å få vekk! Og som ikke-røyker er det ekkelt å gå rundt å lukte som røyk når man ikke røyker..... Skjønner plagen! 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #5 Skrevet 11. september 2014 Spør naboen om han/hun kan gå ut på baksiden av bygget og røyke. Anonymous poster hash: a7212...dbe
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #6 Skrevet 11. september 2014 Har samme problemet her jeg bor, men naboen min røyker ute på verandaen sin, så da hjelper det sikkert ikke å klage for min del. Han røyker nesten døgnet rundt, er alltid hjemme. Røyken siver inn soveromsvinduet mitt, kan heller ikke ha andre vinduer eller verandadør åpen pga denne røyken. Det er såpass ille at man kan tro noen sitter inne i min leilighet og røyker, spesielt ille er det på soverommet, det stinker røyk der både natt og dag. Helt håpløst. Anonymous poster hash: b81ec...9a3 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #7 Skrevet 12. september 2014 Eller er det slikt jeg må leve med når jeg bor i borettslag? Det lukter veldig i gangen, såpass ille at det tidvis lukter helt inn i entreen min. Jeg kan heller ikke ha den ene lufteventilen på badet oppe da det stinker røyk i løpet av få sekunder. Det irriterer meg veldig, men samtidig ser jeg ikke for meg hvordan en klage skal hjelpe. Folk har jo lov til å røyke i sin egen leilighet. Jeg er dessuten redd for at en klage kun vil føre til dårlig stemning. Det må da være noe galt med ventilasjonsystemet hvis det stinker inne hos deg etter få sekunder? Og at det lukter i gangen så ille at det siver inn til deg? Ta det opp med styret i borettslaget. Det er ikke normalt at det stinker røyk i naboleiligheten selv om det røykes intens i en annen leilighet. Og folk må få lov til å røyke så mye de vil i sin egen leilighet. Men hvis bygget og ventilasjonen er elendig utformet (noe det tydeligvis er hos deg), ville jeg gått til styret. Og ikke til din røykende nabo. Anonymous poster hash: bb603...31c 2
Musaleem Skrevet 12. september 2014 Forfatter #8 Skrevet 12. september 2014 Det må da være noe galt med ventilasjonsystemet hvis det stinker inne hos deg etter få sekunder? Og at det lukter i gangen så ille at det siver inn til deg? Ta det opp med styret i borettslaget. Det er ikke normalt at det stinker røyk i naboleiligheten selv om det røykes intens i en annen leilighet. Og folk må få lov til å røyke så mye de vil i sin egen leilighet. Men hvis bygget og ventilasjonen er elendig utformet (noe det tydeligvis er hos deg), ville jeg gått til styret. Og ikke til din røykende nabo. Anonymous poster hash: bb603...31c Det er mulig, bygget er fra 50-tallet. Hvis jeg åpner ventilen på badet, er det ikke snakk om et minutt engang før det stinker. Takk for råd og alle svar, skal ta det med styret.
Aqila Skrevet 12. september 2014 #9 Skrevet 12. september 2014 Jeg røyker og min nabo over meg smeller igjen veranda døra når jeg går ut på verandan for å røyke. De har jo ingen rett til å klage uansett.. hvis det er så problem får man flytte.. Og det at naboen har "asma" er ingen andre sitt problem... 6
listefyll Skrevet 12. september 2014 #10 Skrevet 12. september 2014 Det er mulig, bygget er fra 50-tallet. Hvis jeg åpner ventilen på badet, er det ikke snakk om et minutt engang før det stinker. Takk for råd og alle svar, skal ta det med styret. Høres nesten ut som om noen kan ha satt inn mekanisk avtrekk et sted i blokka? Luften fra naboen skal jo ikke komme gjennom ventilen din ved naturlig ventilasjon.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #11 Skrevet 12. september 2014 Jeg røyker og min nabo over meg smeller igjen veranda døra når jeg går ut på verandan for å røyke. De har jo ingen rett til å klage uansett.. hvis det er så problem får man flytte.. Og det at naboen har "asma" er ingen andre sitt problem... Har astma selv og hadde du visst hvor plagsomt det er med røyk så hadde du kanskje tatt hensyn. Trodde det var normal folkeskikk å ta hensyn til de rundt seg. Hvorfor er det vi som ikke røyker som burde flytte da? Tror du virkelig det er behagelig at hele leiligheten stinker røyk og synes du det er greit at man skal utsettes for denne stanken og helseskadelige stoffene? Det går jo ikke an å lufte uten at leiligheten fylles med røyk. Anonymous poster hash: b81ec...9a3 9
missdior Skrevet 12. september 2014 #12 Skrevet 12. september 2014 Naboer som røyker er desverre fredet. De er jo på sin egen eiendom og man kan ikke nekte dem å røyke der. Men; jeg er på min eiendom og liker ikke røyklukten som siver inn gjennom vinduer og ventiler til alle døgnets tider. Hvem er taperen? Både jeg og naboen eier leilighetene våre, men det er jeg og mannen (pluss en liten baby snart) som blir plaget på vår eiendom. Skikkelig dustete, men man kan jo ikke gjøre noe med det. Gleder meg til vi skal flytte i en enebolig på landet.. 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #13 Skrevet 12. september 2014 Skulle ønske det fantest borettslag/andelsleiligheter/selveierleiligheter som forbyr røyking. Jeg er på let, og kommer innen rimelig fremtid til å flytte inn i noe slikt, og min største frykt er å få en nabo som røyker. Hilsen en ikke røyker. (som alltid røykte ute da jeg røykte og tok alltid hensyn til ikke-røykere) Anonymous poster hash: 2ca35...da7 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #14 Skrevet 12. september 2014 Jeg røyker selv, dog kun utendørs, men selv JEG reagerer på røyklukt innendørs. Kan bare tenke meg til hvordan slikt oppleves for ikke-røykere. Klag til styret, slikt er uholdbart! Han skal røyke rimelig mye hvis det siver ut alle veier, og når han har valgt borettslag må han også ta hensyn til naboene. Får du ikke luftet badet kan det føre til mugg og råte! Fatter ikke hva som er problemet med å gå ut å røyke... Skjønner godt at vi røykere er noen "forhatte" mennesker når enkelte oppfører seg slik. Får frysninger av tanken på hvilken atmosfære det er i den naboens leilighet! Usj!Anonymous poster hash: 05815...7c2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #15 Skrevet 12. september 2014 Har astma selv og hadde du visst hvor plagsomt det er med røyk så hadde du kanskje tatt hensyn. Trodde det var normal folkeskikk å ta hensyn til de rundt seg. Hvorfor er det vi som ikke røyker som burde flytte da? Tror du virkelig det er behagelig at hele leiligheten stinker røyk og synes du det er greit at man skal utsettes for denne stanken og helseskadelige stoffene? Det går jo ikke an å lufte uten at leiligheten fylles med røyk.Anonymous poster hash: b81ec...9a3 Hvilke hensyn tar du selv? Hvis du ikke kan leve normalt uten å innskrenke andres frihet, bør du flytte til et sted såpass langt vekk fra andre at ikke deres levemåte plager deg. Jeg tipper det ikke bare er røyk som er problemet for degAnonymous poster hash: b1424...8b6 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #16 Skrevet 13. september 2014 Selvfølgelig kan du ikke nekte naboen å røyke i sin egen leilighet. Anonymous poster hash: ce12b...16a 3
Carouselle Skrevet 13. september 2014 #17 Skrevet 13. september 2014 Kjedelig situasjon! Slet med det samme selv da vi bodde i leilighet. Naboen gikk riktignok ut på balkongen for å røyke, hver morgen klokken 06:00. Og da fikk vi røyklukten rett inn på soverommet! Hadde faktisk vært bedre om hun holdt røykingen sin innendørs, men hun vil vel "spare" leiligheten sin for den slags. I tillegg hadde hun KOLS, så det var jo en herlig måte å bli vekket på hverdag som helligdag. Vi flyttet! Men det var jo selvsagt ikke bare pga røykedama i etasjen over da.. Selv om det er godt å bli kvitt henne!
Musaleem Skrevet 13. september 2014 Forfatter #18 Skrevet 13. september 2014 Jeg skjønner selvfølgelig at jeg ikke kan nekte naboen å røyke i sin egen leilighet, men det kan jo hende at borettslaget kan se litt på ventilasjonen dersom jeg gjør dem oppmerksom på det (sikkert veldig optimistisk). Kommer derimot ikke til å dikte opp diagnoser jeg ikke har. 2
Birdo Skrevet 13. september 2014 #19 Skrevet 13. september 2014 Gud jeg er glad jeg bor i enebolig, uavhengig av røykere eller ikke :D 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå