Gå til innhold

Noe positivt om forbrukslån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har havnet i en situasjon hvor jeg vurderer å ta opp forbrukslån. Det er snakk om et lån på ca 45-50 000 kroner. Jeg vet veldig godt at det er helt idiotisk å ta opp forbrukslån og jeg hadde ikke vurdert det hadde det vært snakk om noe fjas.

Det er selvsagt kjedelig å betale tilbake enormt mye mer enn det man i utgangspunktet lånte, men akkurat nå ser jeg ikke noen annen utvei (jeg har hørt med familie).

Er det noen som har forbrukslån her inne som ikke bare har krise historier å komme med? Jeg har aldri hatt betalingsanmerkninger og er flink med økonomien, har stabil inntekt.

Hvor har du forbrukslån? Hvor mye betaler du i mnd? Angrer du på at du tok eller syntes du det går greit? Var det verdt det?

Anonymous poster hash: 3f939...958
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Www.lendo.no

Jeg angrer noe helt forferdelig på at jeg begynte på den karusellen - og i likhet med deg var en "krise" begynnelsen på den karusellen. Ca samme beløp også gitt.

Hos meg skjedde det som ofte skjer: det var jo enkelt å få kreditt, og så må man bare ... og vips så hadde man økt kreditten. Så ble jo dette dyrt og ikke syntes det at jeg betalte inn heller og ikke hadde jeg råd til noen ting ... Vips, mer kreditt.

Dette mønsteret har jeg brutt - det skjer av og til tilbakefall, dessverre.

Med mindre vannet strømmer ut av et brutt rør som koster 50.000 å nødreparere og det er klin umulig å få stoppet det på annen måte: ikke begynn på den galeien

PS: jeg har ALDRI misligholdet lånene mine ...!

Skrevet

Jeg tror noe av problemet er at man fort mister forholdet til hva som faktisk er en krise, fordi det er så lettvint å ta lån. I stedet for å ofre litt og være kreativ tar man lån, og sikkert i tilfeller som egentlig ikke er noen krise.

I tillegg er det opplagt at økonomien ikke har vært god nok om man ikke har endel sparepenger for å ta seg av slike "situasjoner", og ofte er det siste man trenger i en "krisesituasjon" et dyrt forbrukslån.

Min erfaring er også at det raskt baller på seg, så jeg skulle ønske jeg aldri hadde tatt mitt første første forbrukslån. Heldigvis kvitt ondskapen for lengst, men det var utrolig kjedelig å rydde opp i økonomien egentlig. Lite moro over flere år.

Kan du fortelle hva problemet er, så kanskje vi har andre forslag til løsninger?

• Liker 1
Skrevet

Av og til må man ty til slike løsninger. Dvs. ved virkelige kriser hvor man ikke har annet valg og man likevel vet at man ikke vil ha problemer med å betale tilbake innen ikke alt for lang tid.

Da jeg sto uten bolig og bil pga at jeg for barnas skyld var alt for snill ved et samlivsbrudd tok jeg ut ca 40000 på kredittkort for å kjøpe meg en billig bruktbil og for å betale depositum på en bitteliten leilighet.

Jeg betalte dette tilbake så fort som overhode mulig og for meg løste det en vanskelig situasjon på en grei måte.

Anonymous poster hash: 8841a...aef

Skrevet

Jeg angrer ja, jeg har hatt større kriser i livet mitt enn det jeg tok opp lånet for, men det skjønte jeg ikke da. I ettertid har jeg angret og betalt dyrt for det. Nå er jeg heldigvis gjeldsfri, men det til meg 4 år. Lånet mitt var ikke stort ( 30 000) men som de over her sier så er det en karusell. Har du først begynt så baller det på seg!

Anonymous poster hash: 46f42...1ed

Skrevet

Som andre over her skriver; Dette er en karusell du skal holde deg lengst mulig unna.

Men; Det er helt klart bedre å låne dyre penger enn å havne i f.eks et inkasso-løp. Og det er etter min mening langt sunnere å ha instillingen der du vet at dette kan bli farlig, og tar en kalkulert låneavgjørelse, enn å bruke ulike kjøpekort, (som egentlig er et forbrukslån såklart) til å kjøpe en enda større tv, reise eller liknende.

Du kommer til å betale en høy rente, i lang lang tid, men om du sørger for å alltid betale en del mer enn "minstebeløpet" i avtalen, så vil jo lånet til slutt forsvinne.

Du vil antageligvis få tilsendt informasjon om lånegivers kredittkort, i verste fall et faktisk kort i posten. Da gjelder det å kutte det i to/tre biter og sende det tilbake.

Med is i magen og stålkontroll så kan dette være en halv-fornuftig løsning. Men da kun om det bidrar til å enten unngå et inkassoløp, eller om du ved dette f.eks kan samle en rekke inkasso-saker og gjerne få prutet ned totalen litt ved en engangsinnløsning av sakene.

Skrevet

Det positive med forbrukslån er at du får penger i hendene som andre er villige til å ta imot som penger. Ellers finnes det ingenting positivt, og du bør derfor undersøke absolutt alle andre (lovlige) måter å få penger i hendene på før du tar opp noe forbrukslån. Selge eiendeler, for eksempel, eller prate direkte med kreditor.

Men det er klart det i verste fall går an. Det blir svindyrt, men om du klarer å oppfylle din del av avtalen til punkt og prikke går det antagelig greit nok. Det er ikke kunder som "aldri har hatt betalingsanmerkninger" og som har "stabil inntekt" som vanligvis går på de største smellene. Det er de som først feiler på et avdrag det går verst med. Hvis du klarer å betale helt som du skal (og har litt å gå på i tilbakebetalingen i tillegg) blir det dyrt, men antagelig ikke så smertefullt utover det.

Anonymous poster hash: 090e9...25f
Skrevet

Vi havnet i denne karusellen.

Mannen mistet jobben plutselig og sto flere måneder uten inntekt og pga flere ting så ble nav støtten utenforstående.

Den gjelden ble høyere og høyere. Og når han fikk jobb så tok vi et forbrukslån for å samle det og da få kontroll over det med å ha det et sted. Det vi gjorde i tillegg var å spare litt så vi hadde en bufferkonto i tillegg, og når det va rover en viss sum så betalte vi inn mer på lånet og av av feriepenger/overtid/skattepengene ble brukt til å betale ned lånet.

Jeg vil vel ikke kalle det positivt. Men for oss var det bedre enn å betale på mange kredittkort samtidig. Istedet ha et låneavdrag og forholde seg til og da ha kun et sted å betale tilbake. Og da bedre kontroll. Men nå hadde vi råd til og betale det tilbake. Altså, den utgiften det var hver måned med et forbukslån gikk ikke utover annet i økonomien som feks mat osv. I tillegg hadde vi råd til og betale ekstra inn på det.

Men dette var da mannen hadde full jobb igjen.

Anonymous poster hash: 46bc1...b06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...