Melissa Gioberti Skrevet 8. juli 2004 #1 Skrevet 8. juli 2004 Er alle journalister og programledere klar over forskjellen på "da" og "når"? 1) "Da og når": det heter DA jeg var liten så....når man henviser til enkeltepisoder som allerede har skjedd, bruker vi "da". "Når" brukes kun i situasjoner som gjentar seg til stadighet. F.eks. "når jeg besøker min tante blir det alltid så morsomt". (Hver gang "når"). Jeg er lei av at programledere og offentlige personer sier "når jeg var liten", "når jeg var ti år", "når vi startet i 1977" osv. :evil: 2) "Fryktelig vakkert/morsomt": er det ikke upassende av dronningen og andre fremtredende offentlig personer å til stadighet si i intervjuer: "Ja, kongen og jeg syntes det var skrekkelig vakkert", "fryktelig morsomt", "hun er skrekkelig hyggelig", "hans malerier er fryktelig pene"..? Blir ikke dette selvmotsigende, og ødelegger det skjønne og hyggelige i setningen? Det synes jeg!
Gjest GreenSky Skrevet 8. juli 2004 #2 Skrevet 8. juli 2004 Jeg, som er journalistikkstudent, er i alle fall klar over det, selv om jeg kanskje slurver litt her på KG når jeg skriver raskere en jeg tenker. Men dette gjelder skriftspråket. I talespråket blander jeg sammen "når" og "da", og ærlig talt gir jeg pokker i om programledere på TV gjør det samme. Hva de kongelige sier, bryr jeg meg heller ikke om. De får si hva de vil.
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2004 #3 Skrevet 8. juli 2004 I talespråket blander jeg sammen "når" og "da", og ærlig talt gir jeg pokker i om programledere på TV gjør det samme. Hva de kongelige sier, bryr jeg meg heller ikke om. De får si hva de vil. :Nikke: Så lenge man forstår hva folk mener, så er det ikke så nøye, hvertfall ikke for min del....... (Husker med skrekk norsk-timene når vi skulle lære oss å snakke norsk skikkelig... ) Clea
Melissa Gioberti Skrevet 8. juli 2004 Forfatter #4 Skrevet 8. juli 2004 Jeg tenker i et helhetlig samfunnsperspektiv. Er det ikke uheldig at voksne offentlige mennesker, som barn og ungdom ser opp til, snakker feil? Lærere, aviser, radio, kongelige og andre offentlige personer- er det ikke viktig at disse (av alle) snakker så korrekt som mulig for å bevare en minstestandard av talespråk og språkregler? Jeg synes det er tegn på en nedadgående utvikling dersom få bryr seg om talespråket i den offentlige sfæren. Kanskje mange har foreldre som snakker "feil", da burde i det minste andre voksne offentlige personer tilstrebe et mer korrekt norsk talespråk. Dersom man lærer én ting på skolen og ser at noe annet praktiseres i "samfunnet", skaper det språklig forvirring. Greensky, du som journalist-student av alle ting...bryr deg ikke om forfall og synes du ikke talespråket er like viktig som skriftspråket?
Gjest GreenSky Skrevet 8. juli 2004 #5 Skrevet 8. juli 2004 Greensky, du som journalist-student av alle ting...bryr deg ikke om forfall og synes du ikke talespråket er like viktig som skriftspråket? Aha. Smørsmål 1: Om det er forfall eller ikke, kan disuteres ettersom hvilket utgangspunkt en har. Som du vet, har vi et levende språk, i stadig utvikling. Jeg tenker ikke på "når og "da" som forfall, men et tegn på at språket utvikler seg. Spørsmål 2: Nei.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. juli 2004 #6 Skrevet 8. juli 2004 1. Da/når har egentlig ingen funksjon, bortsett fra at det høres dumt ut å si feil. På engelsk sier man "when" uansett om man mener da eller når. 2. Å si noe er "fryktelig fint". Joda, det er jo litt rart å si det. Selv om de kanskje burde si det riktig er det andre ting som irriterer meg mer. Ord deling f.eks...
Gjest GreenSky Skrevet 8. juli 2004 #7 Skrevet 8. juli 2004 Jeg tenker i et helhetlig samfunnsperspektiv. Hvilket helhetlig samfunnsperspektiv er det? Hvorfor må folk snakke mest mulig korrekt? Og hva mener du om dialekter, i såfall? Mange dialekter blander naturlig sammen "da" og "når". Det har ingenting med slapphet å gjøre, bare at talespråket har annerledes grammatikk en skriftspråket.
Tusenfryd Skrevet 8. juli 2004 #8 Skrevet 8. juli 2004 Enig - når folk ikke vet forskjell på da og når, blir jeg helt tullete. Synes det er barnslig og sløvt og slurvete. Det samme gjelder også bøyning av verb. Det heter "jeg gled", ikke "jeg glidde" osv. Det er feil grammatikalsk og slurver man litt her og litt der, har du ingen garanti for at det blir ritkig "når dte gjelder". *fryse på ryggen-smiley*
Melissa Gioberti Skrevet 8. juli 2004 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2004 Med "helhetlig samfunnsperspektiv" mener jeg en generell trend og historisk utvikling i samfunnet, kanskje mest hos generasjonen som er født på 1970-tallet og yngre. Finn-Erik Vinje, språkforskeren, er jo bare én av flere språkforskere som også mener det er viktig å bevare visse kjøreregler, uansett språkets utvikling ellers. Som du sier, Greensky, er jo språket i utvikling, og nye generasjoner vil føye til nye regler og gamle vil naturlig viskes ut. Akkurat det er ikke forfall. Jeg synes derimot det kan kalles språklig forfall når en ny generasjon blåser i "da og når" og ikke klarer å uttale de store forskjellene på lydene "skj"- "sj"- "og "kj". Men jeg reagerer på at folk i media ikke er nøye på hvordan de snakker i norsk radio og TV. Dette med "da og når" har ikke så mye med dialekter å gjøre. Det har mer med forståelsen av tidsaspekt å gjøre. At man kan skille mellom ulike gjøremål plassert i riktig "tid". Er det virkelig så mange dialekter som ikke tillater en person å skille mellom "da og når"? Finnes ikke de to ordene i alle dialekter? Har du eksempler på mange dialekter som disse ordene ikke finnes i? Bruken av "og" og "å" og "da" og "når"- det er bare å nevne noe. Dialekter gjenspeiler historisk utvikling på det enkelte sted. Det er vel naturlig for folk å snakke dialekt fra der de kommer ifra, dersom de fortsatt bor der. (Mange vanner ut dialekten sin når de flytter). Jeg synes ikke dialekter er en unnskyldning for å ikke følge generelle tidløse språkregler.
Gjest GreenSky Skrevet 9. juli 2004 #10 Skrevet 9. juli 2004 Jeg har lest flere bøker av språkforskeren Vinje, men er ikke enig med han. Synes han er noe konservativ. Det har nettopp vært en debatt om dette på denne siden for et par uker siden, hvor jeg skrev en del. Orker ikke ta debatten en gang til, siden den er ganske ny, men meningene mine kom ganske tydelig fram der. Ellers får du ha lykke til med debatten. :-)
Lula Skrevet 9. juli 2004 #11 Skrevet 9. juli 2004 (Husker med skrekk norsk-timene når vi skulle lære oss å snakke norsk skikkelig... ) Ja, det er jo forferdelig at man må lære seg å snakke skikkelig Norsk i skolen Språket vårt er en del av vår kultur. Det gjelder både skriftspråk og tale inkl. dialekter. Det holder ikke at man bare "forstår hverandre". En foringelse av språket vårt er også en forringelse av vår kultur.
Gjest Gjesta Skrevet 9. juli 2004 #12 Skrevet 9. juli 2004 Er det virkelig så mange dialekter som ikke tillater en person å skille mellom "da og når"? Finnes ikke de to ordene i alle dialekter? Har du eksempler på mange dialekter som disse ordene ikke finnes i? Bruken av "og" og "å" og "da" og "når"- det er bare å nevne noe. I dialekta mi (som forøvrig er fra Sunnmøre) bruker vi "når" hele veien (,utenom noen lærere, de snakker nynorsk..ikke dialekt..) Ordene "og" og "å" tror jeg folk har problemer med å skille...("Per og Kari" er ganske innlysende, men setninger som f.eks "skal vi gå å spise?" og "skal vi gå og spise?" er vanskeligere...) Clea
Gjest Devil's Spawn Skrevet 9. juli 2004 #13 Skrevet 9. juli 2004 I dialekta mi (som forøvrig er fra Sunnmøre) bruker vi "når" hele veien (,utenom noen lærere, de snakker nynorsk..ikke dialekt..) Ordene "og" og "å" tror jeg folk har problemer med å skille...("Per og Kari" er ganske innlysende, men setninger som f.eks "skal vi gå å spise?" og "skal vi gå og spise?" er vanskeligere...) Clea Ikke for å være stygg, men de reglene lærte man tidlig i barneskolen. Som voksen bør man klare å skille mellom "og" og "å", og mestre de uten å tenke over det.
Gjest Gjesta Skrevet 9. juli 2004 #14 Skrevet 9. juli 2004 Ikke for å være stygg, men de reglene lærte man tidlig i barneskolen. Som voksen bør man klare å skille mellom "og" og "å", og mestre de uten å tenke over det. Jeg har ikke problem med forskjellen på "og" og "å" (tror jeg hvertfall), men av skrivefeil jeg legger merke til er dette en, og det har jeg sett flere ganger i tekster skrevet av voksne. Clea
Gjest TomKrus Skrevet 9. juli 2004 #15 Skrevet 9. juli 2004 Ikke for å være stygg, men de reglene lærte man tidlig i barneskolen. Som voksen bør man klare å skille mellom "og" og "å", og mestre de uten å tenke over det. Tja, ved et kjapt søk på google etter "gå å spise" og "gå og spise" fikke jeg hhv. 130 og 168 treff. Så en barnelærdom mange har tatt med seg, er vel ikke helt riktig. Og det eksempelet og lignende er det mange som har problemer med.
SuperNova Skrevet 9. juli 2004 #16 Skrevet 9. juli 2004 Det er forskjell på hva man sier og hva man skriver. Jeg synes ikke det er språklig forfall at man sier "når" i stedet for "da", det er snarere interessant. Språket utvikler seg på en underlig måte. Når mange nok har gjort samme feil lenge nok, blir det riktig! Et eksempel: Før måtte man skrive "Han er ikke kommet ennå". Men fordi så mange synes det er veldig vanskelig å skille mellom "ennå" og "enda", er formene likestilt som tidsadverbial. (Men ikke som gradsadverb.) I stedet for å kalle det språklig forfall, kan vi kalle det utvikling eller forenkling! For det er jo ikke snakk om at folk er dumme, eller at noen bevisst går inn for å ødelegge språket.
lille mor Skrevet 10. juli 2004 #17 Skrevet 10. juli 2004 Jeg er lei av folk som ikke kler seg i designerklær og som spiser middag på Bagatelle!!!!!!
Regina Phalangie Skrevet 10. juli 2004 #18 Skrevet 10. juli 2004 Jeg er lei av folk som ikke kler seg i designerklær og som spiser middag på Bagatelle!!!!!!
Gjest Devil's Spawn Skrevet 10. juli 2004 #19 Skrevet 10. juli 2004 Jeg er lei av folk som ikke kler seg i designerklær og som spiser middag på Bagatelle!!!!!! Har den ytringen(som forøvrig ikke har noe med emne i tråden å gjøre) noe med at det var natt til lørdag og at klokka var over 2?
Usikker Skrevet 10. juli 2004 #20 Skrevet 10. juli 2004 Ordene "og" og "å" tror jeg folk har problemer med å skille...("Per og Kari" er ganske innlysende, men setninger som f.eks "skal vi gå å spise?" og "skal vi gå og spise?" er vanskeligere...) Det korrekte her er: Skal vi gå og spise? Det er to verb i setningen, begge i infinitiv - å gå og å spise - da skal man bruke OG foran verb nr 2. Husker ikke helt "begrunnelsen" (men så er det lenge siden jeg gikk på skolen da.....) - men jeg husker hvertfall at det skal være slik. Et annet eks: Gidder du å sjekke noe for meg? Her er det også 2 verb - men det første, "gidder" - det står ikke i infinitiv, derfor skal man bruke å foran verbet sjekke - dette verbet står i infinitiv! Jeg er også en av de personene som gremmes over dårlig norsk - både hos journalister og andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå