AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #1 Skrevet 11. september 2014 Jeg har lenge ønsket meg et sunnere kosthold,men jeg har aldri fått det helt til. Etter hvert har jeg begynt å skjønne hva som gjør det. Jeg bruker mat som belønning eller mat for å føle meg bedre. Hvis jeg føler meg trist,så tenker jeg at jeg skal kose meg og da tenker jeg automatisk på mat. Da blir det jo usunn mat som sjokolade,kake og boller for eksempel. Samme hvis jeg for eksempel er stolt over å ha gjort noe bra,og da tenker jeg at jeg skal unne meg en belønning for det. Jeg er i tillegg deprimert,så da dukker denne tanken opp litt for ofte og jeg spiser mer usunt selv om jeg ikke hadde tenkt å gjøre det. Hvis jeg ser tilbake på barndommen min så var det slik da også. Hadde jeg vært så fikk jeg noe godt,var jeg syk så fikk jeg noe godt osv,så det er vel der det kommer fra tror jeg selv om jeg sikkert har videreført det selv også. Jeg er ikke overvektig,men jeg er redd for at jeg kan bli det hvis jeg ikke tar tak i dette. Noen som har erfaring med dette eller tips for hvordan jeg kan slutte å bruke mat for å føle meg bedre? Anonymous poster hash: 06cdc...c91
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #2 Skrevet 11. september 2014 "Hadde jeg vært flink så fikk jeg noe godt" skulle det stå. Jeg glemte visst et ord der Anonymous poster hash: 06cdc...c91
sullå Skrevet 11. september 2014 #3 Skrevet 11. september 2014 Det at du ser at du bruker mat som belønning og trøst, er en veldig god start! Jeg har ikke så mange tips, dessverre. Men du bør begynne å "belønne" deg med noe annet enn mat. Hva med en ny treningsbukse, vannflaske, bok, deksel til telefonen og så videre? Det koster litt mer enn en pose chips, så da vil du kanskje belønne seg selv sjeldnere enn i dag. Du må også finne på noe annet som trøstet. Hva gjør deg lykkelig? En filmkveld med venner, en shoppingtur, en joggetur? Gå ut, finn på noe, vær opptatt, og du tenker på noe annet enn mat Mat er livsviktig, uten mat fungerer ikke kroppen. Du må begynne å se på mat som noe nødvendig, og ikke som en trøst eller belønning. Hvis du i tillegg har et søtsug, bør du kanskje se på kostholdet ditt generelt også. Det er ikke normalt å alltid ha lyst på godteri eller chips. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå