Stroni60 Skrevet 8. juli 2004 #1 Skrevet 8. juli 2004 Vil ha med islandshesten min på en ukes fjelltur i sommer, men dette har jeg altså aldri gjort før. Trenger derfor råd fra noen som har erfaring med dette Selv skal jeg ligge i telt, så hesten blir gående ute om natten. Hva med bruk av "håndjern" og/eller bærbare strømgjerder? Hva gjør jeg om natten - er det ok å tjore ham til et tre? Hvor langt bør evt. tauet være? Transport på henger - spesielle obs-obs dere vil dele med meg? Det å bruke kløv er jo en vitenskap i seg selv, men jeg vil gjerne prøve så han kan hjelpe meg å bære. Er det mulig å leie kløv/er det evt. dyrt i innkjøp? Venter spent på råd og innspill.
Gjest Chicosuppoy Skrevet 9. juli 2004 #2 Skrevet 9. juli 2004 Hei. Så morro!! Om du går inn på hest.no så har de en "tur" ekspert, om du leser de spørsmålene han har svart på vil du garantert få med deg mange tips!!! Men det du bør ha med deg er vel: 1-hjelps utstyr, ekstra grime/hodelag, litt kraftfor (kan være snaut med mat på fjellene), utstyr for å dra av/slå på en sko +++ Feller (eller håndjern) som du kalte det er fint om hesten er vant til å gå med det, test det ut hjemme først. Strøm er ok om hesten holder seg innefor. Men om dere er høyt oppe på fjellet er det lite trær og da må du ha med deg masse gjerde pinner og det er noe herk!! God tur
Sommerfugl83 Skrevet 15. juli 2004 #4 Skrevet 15. juli 2004 Har vært flere helgeturer med hester i skog og mark. Vi har hatt snille hester så det har gått greit å ha de i medbrakt strømgjerde som vi har festet i trær osv om natten. Jeg har ikke vært på tur alene men med 2-4 andre og derfor har det holdt for oss med 2 saltasker på hestene (foran og bak) og en liten ryggsekk hver. Husk også på å få i hesten nok mat. Det er ikke alle steder på fjellet hvor det er fullt opp av næringsrik hestemat. Hvis hesten din bare er vant til å spise høy må du huske på at det er lett for at den kan få kollik hvis den plutselig får kun gress. Håper du får en flott tur! Ferie på hesteryggen er kjempeherlig!
m_h Skrevet 16. juli 2004 #5 Skrevet 16. juli 2004 Det er nok ikke så lurt å bare feste hesten fast i et tau,da han kan feste seg faste osv. Men du kan jo ta med strømgjere som du bare fester i tre og andre ting du finner Ha en fin tur iallefall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå