Gå til innhold

Utakknemlig å si nei til fullt betalt ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine svigerforeldre skal slå på stortromma i forbindelse med 70+70-årsfeiring. De ønsker å ta med 3 barn, 3 svigerbarn og 7 barnebarn i alderen 3-9 år 4 uker til Florida. Jeg og min mann er ufrivillig barnløse, noe som er veldig vondt. Vi er altså ikke foreldre til noen av disse barna, og ferien skal foregå helt og holdent på barnas premisser. Fellesopplegg for alle, av typen "Hvis barna vil spise på MacDonalds 15 dager i strekk, ja, da blir det sånn".

Vi/spesielt jeg, er skeptiske. Av følgende grunner:

1) Hvor artig er en 4-ukers ferie helt og holdent på barnas premisser når man ikke er foreldre til noen av disse barna? Lekeland, lekeparker, lekebutikker, barnevennlig mat og barn i fokus absolutt hele tiden? (Vi har reist med dem før, og vet at egne utflukter ikke er godtatt - det er barna som skal styre showet). Parker og tivoli er ikke vår greie. Jeg klarer det selvfølgelig en dag eller to, men 4 hele uker...

2) Dette vil jo binde opp absolutt hele vår sommerferie. På min jobb er det bare en person hvert år som kan ha hele juli fri, som er det aktuelle tidspunktet. Vi kjører rullering på hvem som får velge ferietidspunkt først og jeg står for så vidt for tur, men da må jeg bruke opp min gang på en ferietur som ikke er for meg selv.

3) Tilbudet er "all or nothing". Jeg har nevnt at vi kunne være med kanskje 10 dager med full "barnepakke", så kjøre vårt eget opplegg og selvfølgelig da betale returbillett selv. Det er ikke aktuelt. Er man med, er man med fra start til mål.

4) Jeg mistrives sterkt i høy varme og luftfuktighet. Florida er ikke et reisemål vi selv hadde valgt.

Men er det utakknemlig av oss å si nei? Vi bør egentlig bestemme oss denne uka...

Anonymous poster hash: 69ffc...841
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg ikke hatt barn så hadde ikke jeg heller blitt med. Iallfall hvis det var uaktuelt at jeg fikk kjøre mitt eget løp etter en uke med barnevennlig ferie :)

• Liker 22
Skrevet

Det er urimelig å skulle forvente at ALLE skal delta på ALT sammen iløpet av en 4 ukers ferie. Jeg hadde blitt galen av å henge i ræva på familien i 1 mnd.

Anonymous poster hash: a3661...93f
  • Liker 39
Skrevet

Fire uker på ungenes premisser hadde jeg aldri i verden blitt med på. Ferie er ferie, og det er noe man først og fremst skal se frem til. Går det ikke an å forklare for svigers på en hyggelig måte at det blir litt VEL mye?

Altså at dere setter ekstremt pris på tilbudet, dere har kjempelyst til å tilbringe halvannen ukes tid med alle sammen, men at dere og resten av søskenflokken rett og slett er på litt forskjellige stadier i livet.

Jeg krysser fingrene for at dette blir den siste barnløse sommeren der dere kan råde fullt og helt selv - nyt den til det fulle! :-)

Skrevet

Fire uker på ungenes premisser hadde jeg aldri i verden blitt med på. Ferie er ferie, og det er noe man først og fremst skal se frem til. Går det ikke an å forklare for svigers på en hyggelig måte at det blir litt VEL mye?

Altså at dere setter ekstremt pris på tilbudet, dere har kjempelyst til å tilbringe halvannen ukes tid med alle sammen, men at dere og resten av søskenflokken rett og slett er på litt forskjellige stadier i livet.

Jeg krysser fingrene for at dette blir den siste barnløse sommeren der dere kan råde fullt og helt selv - nyt den til det fulle! :-)

Vi har prøvd å forklare, ja, men de ser det rett og slett ikke på den måten. Dette er jo drømmeferien for både besteforeldre, foreldre og barn(ebarn), de klarer nok ikke helt å se det fra vårt ståsted.

Skrevet

Hadde uansett ikke brukt hele fire uker av ferien min på "å, nå skal vi være lykkelig familie og gjøre ALT sammen hele tiden", barn eller ei.

• Liker 10
Skrevet

Vi har prøvd å forklare, ja, men de ser det rett og slett ikke på den måten. Dette er jo drømmeferien for både besteforeldre, foreldre og barn(ebarn), de klarer nok ikke helt å se det fra vårt ståsted.

I så fall er det svigerforeldrene dine som er utakknemlige og kravstore - ikke du og mannen din.

:balltre:

Skrevet

I så fall er det svigerforeldrene dine som er utakknemlige og kravstore - ikke du og mannen din.

:balltre:

Takk for støtte!

Jeg må få fortelle om den forrige (og hittil eneste) ferien vi har hatt sammen med dem. Da var det en ferie som skulle skje på den andre svigerdatterens premisser (dette var før barnebarn). Svigers hadde fått det for seg at den nye kjæresten (nå kona) til deres andre sønn, var så veldig finkulturell. Så de la opp en ferie med atonal samtidsmusikk-konsert, non-figurativ kunstutstilling, Ibsen på russisk, polsk frijazz og desslike. Svigermor er nok mer en "Hotell Cæsar", Ole Ivars- og bingotype egentlig, og sov seg gjennom hele greia. Men påsto i etterkant at hun elsket hvert minutt.

• Liker 3
Skrevet

4 uker i Florida? Det hørtes sinnsykt lenge ut. Greit at det er mange fornøyelsesparker der, men inngangsbilletten koster 100 dollar per voksen uten rabatter. Det blir jo en formue om dere skal gjøre det hver dag.

Jeg har vært mye i Florida og vet at det ikke er såå mye å gjøre der, heller ikke på barnas premisser. Så da blir det nok mye avslapping på stranden og kanskje alligatortur og lignende. Jeg tror nok jeg hadde blitt med, for jeg nekter å tro at det er mulig å gå i Disneyland og spise på McD hver dag. Og så tipper jeg at det vil hjelpe til med å bevare familiefreden.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde glatt stått over det opplegget der. No way, Jose! Det selv om jeg har veldig trivelig familie og svigerfamilie.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men kan dere ikke være med på noe av opplegget? Må dere være med dem hele tiden?

Endret av Violetta
Skrevet

Ja, det blir dyrt, men de har pengene, for å si det sånn. De kan greit bruke flere hundre tusen på dette.

Jeg har sett for meg Disneyland som en enorm park folk glatt kan bruke mange dager på. Flere av mine venner (med barn) har vært i Florida. Ingen av dem har vært der kortere enn 3 uker.

Skrevet

Men kan dere ikke være med på noe av opplegget? Må dere være med dem hele tiden?

Ja, det er det som er problemet. Det skal ikke være sånn at barna blir såret fordi "Nei, nå vil ikke onkel og tante være sammen med dere lengre".

Skrevet

Nei, dette synes jeg du med god samvittighet kan si nei til.

Jeg tror ikke jeg kjenner noen, uansett godt forhold de har til familie/svigerfamilie som hadde orket fire ukers ferie med den utvidede familien, hvis premisset var at alt skulle gjøres sammen, og attpåtil kun på noens premisser (som her, hvor barna skal styre showet). De må da begripe at særlig dere, som ikke har barn engang, ikke har den helt store interessen av 4 uker med ferie på kun barnas premisser?

Min erfaring er at sånne lange ferieopphold sammen med flere andre kun fungerer om man legger opp til å drive litt med sitt innimellom.

• Liker 8
Skrevet

Tror jeg hadde dødd av utmattelse og stress... 4 uker med lekeparker, mcdonalds, ungers skriking og hoying, tror migrenen hadde tatt livet av meg..

Nei, på slike premisser hadde jeg IKKE dratt, tenk dere en ting til. Som voksne som reiser sammen med en haug unger, blir dere automatisk nå og da forventet å stille opp som barnevakt!

God tur til florida! NOT..

Anonymous poster hash: 51ffa...6ed
  • Liker 4
Skrevet

Jeg hadde sagt takk, men nei takk. Selv om jeg var foreldrene til ett eller flere av barna. 4 uker med fullstendig på hans premisser hadde gjort ungen min til et monster. En annen ting er at ungene neppe kommer til å være enige om hva tiden skal brukes på, det er tross alt en temmelig stor aldersforskjell. Hvordan skal de løse det?

• Liker 5
Skrevet

Synes du kan be mannen din snakke med foreldrene og si det som det er.. at dere gjerne blir med, men at dere ønsker å gjøre ting på egenhånd noe av tiden, ettersom dere ikke har barn selv.

De fleste bruker mer enn 1 dag i Disneyland, men det er absolutt noe for voksne der også. Kanskje dere kan bli med den ene dagen og gå for dere selv, møte de andre til måltider osv? Om de skal tilbake neste dag kan dere kanskje spise sammen etterpå osv. Det bør gå fint å gi og ta litt her og møtes på halvveien.

Anonymous poster hash: f5f0f...2dc
  • Liker 2
Skrevet

Mine svigerforeldre skal slå på stortromma i forbindelse med 70+70-årsfeiring. De ønsker å ta med 3 barn, 3 svigerbarn og 7 barnebarn i alderen 3-9 år 4 uker til Florida. Jeg og min mann er ufrivillig barnløse, noe som er veldig vondt. Vi er altså ikke foreldre til noen av disse barna, og ferien skal foregå helt og holdent på barnas premisser. Fellesopplegg for alle, av typen "Hvis barna vil spise på MacDonalds 15 dager i strekk, ja, da blir det sånn".

Vi/spesielt jeg, er skeptiske. Av følgende grunner:

1) Hvor artig er en 4-ukers ferie helt og holdent på barnas premisser når man ikke er foreldre til noen av disse barna? Lekeland, lekeparker, lekebutikker, barnevennlig mat og barn i fokus absolutt hele tiden? (Vi har reist med dem før, og vet at egne utflukter ikke er godtatt - det er barna som skal styre showet). Parker og tivoli er ikke vår greie. Jeg klarer det selvfølgelig en dag eller to, men 4 hele uker...

2) Dette vil jo binde opp absolutt hele vår sommerferie. På min jobb er det bare en person hvert år som kan ha hele juli fri, som er det aktuelle tidspunktet. Vi kjører rullering på hvem som får velge ferietidspunkt først og jeg står for så vidt for tur, men da må jeg bruke opp min gang på en ferietur som ikke er for meg selv.

3) Tilbudet er "all or nothing". Jeg har nevnt at vi kunne være med kanskje 10 dager med full "barnepakke", så kjøre vårt eget opplegg og selvfølgelig da betale returbillett selv. Det er ikke aktuelt. Er man med, er man med fra start til mål.

4) Jeg mistrives sterkt i høy varme og luftfuktighet. Florida er ikke et reisemål vi selv hadde valgt.

Men er det utakknemlig av oss å si nei? Vi bør egentlig bestemme oss denne uka...

Har du/dere prøvd å snakke med svigermor/svigerforeldre at dette med barn er et sårt punkt for dere? At dere vil væe med, men siden dere ikke har barn selv vil gjøre litt for deres egen del på turen, men at dere er med fra begynnelsen på det meste og blir med litt på slutten? Hvis dem ikke forstår det hadde jeg nekta all form for ferie med dem igjen.. makan til arroganse skal man lete lenge etter da ihvertfall.

Anonymous poster hash: 74f88...8b1

• Liker 3
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Gratuler dem med dagen, kjøp en fin presang, takk nei til turen, stå på ditt og hils dem fra KG. Jeg tror du har de aller fleste av oss på din side.

De kan jo ikke mene at alt skal foregå på deres premisser alle dagene?! Det er helt urimelig.

:gave::kghjerte:

Skrevet

Hadde blitt gal om jeg skulle vært sammen med noen 24/7 i fire uker på barnas premisser siden de "kan" bli såra av at tante og onkel ikke kan henge i rumpa på dem dagen lang. Nei vet du hva, det får foreldrene lære barna sine å respektere. At ikke alle kan gjøre alt hele tiden. Det må da kunne gå an å møtes litt på halvveien? Virker som disse svigerforeldrene er svært utakknemlige og egoistiske. Hadde sagt gratulerer med dagen, håper dere får en fin tur, vi blir dessverre ikke med vi reiser på egen tur. Planlegger dere reise til Usa så kan dere tilby dem å være sammen med dem noen dager før dere reiser videre. Håper du forteller oss hvordan dette går videre TS.

Anonymous poster hash: 74f88...8b1
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...