Gå til innhold

Taushetsplikt ang. voldtekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en elev forteller en lærer at hun har blitt voldtatt, kan denne læreren da si dette videre til foreldrene? Eller er læreren underlagt taushetsplikten?

Anonymous poster hash: 986ea...c2f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste yrkesgruppen som har 100 % taushetsplikt i Norge er advokater.

En lærer som får kjenskap til voldtekt kan ikke holde dette for seg selv, fordi dette er en alvorlig straffbar handling. Hvordan vedkommende håndterer dette videre er nok noe individuelt.

Husk at voldtekt ofte omtales som "sjeledrap".

Ingen vil vel heller forvente av en lærer eller andre at de skal tie om drap?

Anonymous poster hash: 63310...46a

• Liker 3
Skrevet

Den eneste yrkesgruppen som har 100 % taushetsplikt i Norge er advokater.

En lærer som får kjenskap til voldtekt kan ikke holde dette for seg selv, fordi dette er en alvorlig straffbar handling. Hvordan vedkommende håndterer dette videre er nok noe individuelt.

Husk at voldtekt ofte omtales som "sjeledrap".

Ingen vil vel heller forvente av en lærer eller andre at de skal tie om drap?

I hvilken lov står det om dette? Har det noe å si hvor gammel eleven er? Hva om voldtekten ikke skjedde i Norge slik at voldektsmannen ikke kan straffes uansett om læreren sier ifra?

TS

Skrevet

Har du blitt voldtatt?

Skrevet

Har du blitt voldtatt?

Ja.

Skrevet

Ja.

Hvorfor vil du ikke snakke med foreldrene dine om det?

Skrevet

Hvorfor vil du ikke snakke med foreldrene dine om det?

Fordi vi ikke har et så nært forhold til hverandre. Vil heller snakke med læreren min, men er redd for at han da har meldeplikt og må si det videre.

TS

Skrevet

Hjelp meg, vær så snill! Er det ingen som har peiling?

TS

Skrevet

Hvorfor er det galt at læreren din sier dette videre. H*n kan være støtten din og hjelpe deg videre i systemet.

Anonymous poster hash: 0f06a...ac7
Skrevet

http://www.dixi.no/

Kjære deg. Lei for at du har opplevd dette. Ville bare bidra med denne linken. På Dixi fins det folk du kan prate med som vet hva det dreier seg om å ha bli utsatt for en vodtekt. Lykke til meg alt.

Anonymous poster hash: 68257...d52
  • Liker 10
Skrevet

Lykke til med alt, var det det skulle stå.

Anonymous poster hash: 68257...d52
Skrevet

Fordi vi ikke har et så nært forhold til hverandre. Vil heller snakke med læreren min, men er redd for at han da har meldeplikt og må si det videre. TS Anonymous poster hash: 986ea...c2f

Du kan enten snakke med dixi eller med støttesenter mot incest og seksuelle overgrep, eller finne frem til overgrepsteamet i fylket ditt. Der skal de ha en koordinator som snakker med dem som ønsker noen å snakke med etter voldtekt. Der melder de heller ikke fra videre, men de hjelper deg med all den informasjonen du trenger og ønsker å få etter at du har opplevd voldtekt. De hjelper både dem som kommer qkutt og dem som kommer når de er klare til å søke hjelp uansett hvor lenge det er siden hendelsen skjedde.

Du kan og finne en advokat, som det står jobber med bistandsadvokat eller hjelp til voldsofre. Der kan du sende enten en epost eller ringe. Etter voldtekt har du rett på gratis advokat betalt av det offentlige. Advokaten kan hjelpe deg med å få den hjelpen du ønsker og å informere deg om hvilke muligheter du har med tanke på hjelp. Du akn og ha rett på erstatning. Dette skal advokaten informere deg om og hjelpe deg med.

Hva læreren din gjør er vanskelig å vite, men jeg vil tro han må si dette videre og diskutere med enten rektor , helsesøster eller skolelege. Jeg tror ikke han rapporterer til foreldrene dine, men kanskje til barnevernet. Jeg tror du er under 18 år kanskje også under 16 år? Derfor skriver jeg barnevernet, men jeg vet det jo ikke.

Vær snill og ta vare på deg selv, og si i fra til noen. Å bære på en så vond opplevelse er ikke godt for deg.

Jeg gir deg en stor bamseklem!

• Liker 1
Skrevet

Har ikke mange av disse type yrkesgruppene taushetsplikt med mindre det gjelder konkrete planer om mord? Enten andre eller deg selv.

Anonymous poster hash: f2030...b25
Skrevet

Du kan snakke med fastlege, helsesøster på skolen, helsesøster på helsestasjonen og disse har taushetsplikt overfor foreldrene dine hvis du er over 16 år. Fastlegen kan henvise deg til BUP.

Du kan snakke med læreren din, men hun/han vet ikke hvordan man skal håndtere slikt og vil mest sansynlig be deg snakke med helsesøster eller fastlege.

Anonymous poster hash: f66f3...28b

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Du kan enten snakke med dixi eller med støttesenter mot incest og seksuelle overgrep, eller finne frem til overgrepsteamet i fylket ditt. Der skal de ha en koordinator som snakker med dem som ønsker noen å snakke med etter voldtekt. Der melder de heller ikke fra videre, men de hjelper deg med all den informasjonen du trenger og ønsker å få etter at du har opplevd voldtekt. De hjelper både dem som kommer qkutt og dem som kommer når de er klare til å søke hjelp uansett hvor lenge det er siden hendelsen skjedde.
Du kan og finne en advokat, som det står jobber med bistandsadvokat eller hjelp til voldsofre. Der kan du sende enten en epost eller ringe. Etter voldtekt har du rett på gratis advokat betalt av det offentlige. Advokaten kan hjelpe deg med å få den hjelpen du ønsker og å informere deg om hvilke muligheter du har med tanke på hjelp. Du akn og ha rett på erstatning. Dette skal advokaten informere deg om og hjelpe deg med.

Hva læreren din gjør er vanskelig å vite, men jeg vil tro han må si dette videre og diskutere med enten rektor , helsesøster eller skolelege. Jeg tror ikke han rapporterer til foreldrene dine, men kanskje til barnevernet. Jeg tror du er under 18 år kanskje også under 16 år? Derfor skriver jeg barnevernet, men jeg vet det jo ikke.

Vær snill og ta vare på deg selv, og si i fra til noen. Å bære på en så vond opplevelse er ikke godt for deg.
Jeg gir deg en stor bamseklem!

Jeg er over 16, men under 18. Hvorfor skal barnevernet blandes inn? Det er ikke foreldrene mine som har gjort meg noe.

TS

• Liker 1
Skrevet

Du kan snakke med fastlege, helsesøster på skolen, helsesøster på helsestasjonen og disse har taushetsplikt overfor foreldrene dine hvis du er over 16 år. Fastlegen kan henvise deg til BUP.

Du kan snakke med læreren din, men hun/han vet ikke hvordan man skal håndtere slikt og vil mest sansynlig be deg snakke med helsesøster eller fastlege.

Anonymous poster hash: f66f3...28b

Er over 16, ja. Men lærere har ikke taushetsplikt om dette selv om jeg er over 16?

TS

Skrevet

Har ikke mange av disse type yrkesgruppene taushetsplikt med mindre det gjelder konkrete planer om mord? Enten andre eller deg selv. Anonymous poster hash: f2030...b25

Går du inn i forskriftene til pasientrettighetsloven og helsepersonellloven vil du se at ved alvorlig sykdom og ved alvorlige straffbare handlinger så kan taushetsplikten settes til side. Helt frem til "barnet" er 18 år gammelt.

Som en konsekvens av "Kristoffersaken" ble det gjort en lovendring, man kan ikke lenger mistenke eller vite om at et barn er eller har vært utsatt for noe straffbart og ikke melde fra når man jobber med barn og unge. Da kommer den voksne selv i ansvar.

TS du kan og kontakte stine Sofies stiftelse, enten ved å ringe eller ved å skrive mail om du synes det er lettere og spørre der. De vet mye om dette temaet.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) Jeg er over 16, men under 18. Hvorfor skal barnevernet blandes inn? Det er ikke foreldrene mine som har gjort meg noe. TS Anonymous poster hash: 986ea...c2f

fordi du er et barn som har vært offer for noe. Det har ikke noe med om det er foreldrene eller ikke.

Lykke til

Skrevet

Her var det veldig mye synsing og lite peil. TS, ta kontakt med Dixi, så får du kompetente svar og god hjelp om hva du kan gjøre videre.

Anonymous poster hash: 8a004...143
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...