Gå til innhold

Venninne som ikke koker flasker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg egentlig har noe med det, men min venninne koker ikke flaskene til sin datter på snart 4 mnd. Jeg har baby på samme alder og jeg har alltid kokt flaskene etter hvert måltid og lar aldri melken stå lenger en maks 30 min. Min venninne koker kanskje flaskene maks en gang i uka og lar melken stå ute i romptemp gjerne i 3-4 timer. Mannen hennes er lege og han har sagt at det ikke er så farlig, men alle anbefalinger tilsier jo noe helt annet og at dårlig hygiene kan få store følger! Skal jeg si noe eller skal jeg la de gjøre som de vil?? Det er jo liksom litt dumt å argumentere mot en lege.....

Anonymous poster hash: 944df...5e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

c0ieb.jpg

Anonymous poster hash: 2a478...cf4
  • Liker 48
Skrevet

Høres ikke helt sunt ut det der. Jeg skjønner at det ikke er lett å skulle argumentere mot en lege, men du kan kanskje finne kilder som er skrevet av andre leger, som har satt seg litt mer inn i saken?

Dersom det er snakk om utpumpet morsmelk holder det seg i adskillig lengre tid enn erstatning, så dersom det er snakk om den typen melk blir saken en annen. Den kan oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur.

Anonymous poster hash: 4f9e5...fb1
Skrevet

Haha- kanskje enig! Syntes bare det er så utrolig dumt og ikke gjøre det.

Skrevet

Høres ikke helt sunt ut det der. Jeg skjønner at det ikke er lett å skulle argumentere mot en lege, men du kan kanskje finne kilder som er skrevet av andre leger, som har satt seg litt mer inn i saken?

Dersom det er snakk om utpumpet morsmelk holder det seg i adskillig lengre tid enn erstatning, så dersom det er snakk om den typen melk blir saken en annen. Den kan oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur.

Det er snakk om MME og hun blander den ut i kaldt vann også så bakterien blir drept da heller! Dette er mitt fjerde barn som jeg mater med flaske så jeg tenkte kanskje hun ville ta mitt råd!!

Skrevet

Eh, jeg kokte aldri ei eneste flaske jeg. Putta de i oppvaskmaskinen.

Hadde glatt gjort det igjen. Unger trenger å få i seg litt lort og bakterier iløpet av oppvektsten.

• Liker 17
Skrevet

Det er snakk om MME og hun blander den ut i kaldt vann også så bakterien blir drept da heller! Dette er mitt fjerde barn som jeg mater med flaske så jeg tenkte kanskje hun ville ta mitt råd!!

Hun tror at bakterien drepes av at hun blander pulveret ut i kaldt vann? Hva sier legemannen hennes til det da?

Skrevet

Var ingen som kokte flasker på 70-tallet og jeg lever enda jeg. Folk er altfor overbeskyttende i disse dager.

Anonymous poster hash: 16d12...bbd

• Liker 20
Skrevet

Hadde hun tatt de i vaskemaskin så greit nok, men hun gjør ikke det heller! Enten koker eller oppvaskmaskkn en gang i uka! Men det er kanskje hysteri være så redd, men man vet jo at bakteriene er i pulveret og formerer seg raskt ved fuktighet og temp over 5 grader. Syntes det er rart at lege mannen ikke vet bedre!

Skrevet

Var ingen som kokte flasker på 70-tallet og jeg lever enda jeg. Folk er altfor overbeskyttende i disse dager.

Ja og så lenge man er i live er det jo ingen forskjell. Er ikke som om helse har noe å si. Puster du skal du ikke klage.

Anonymous poster hash: 0d66b...d06

• Liker 1
Skrevet

Folk er altfor hysteriske når det gjelder bakterier. Nå til dags er vel autoimmunesykdommer vel så vanlige som bakterieinfeksjoner.

Anonymous poster hash: b8a0d...010
  • Liker 6
Skrevet

Vet du- jeg respekterer andres meninger, men jeg syntes det blir for dumt og alltid sammenlikne med andre tider! Man brukte ikke bilstol eller belte på 70-tallet heller så hvorfor begynne med det idag liksom???

• Liker 6
Skrevet

Spedbarnsdødeligheten var da også endel høyere på 70-tallet enn hva den er nå.

• Liker 2
Skrevet

Spedbarnsdødeligheten var da også endel høyere på 70-tallet enn hva den er nå.

Men døde de av bakterieinfeksjoner som følge av maskinvaskede flasker?

Anonymous poster hash: b8a0d...010

• Liker 11
Skrevet

Hadde hun tatt de i vaskemaskin så greit nok, men hun gjør ikke det heller! Enten koker eller oppvaskmaskkn en gang i uka! Men det er kanskje hysteri være så redd, men man vet jo at bakteriene er i pulveret og formerer seg raskt ved fuktighet og temp over 5 grader. Syntes det er rart at lege mannen ikke vet bedre!

Så lenge de vaskes så er det da ingen fare! Nå må du gi deg. Har du styrt med koking hele tiden på fire unger? Prøv å slapp av litt istedet! :)

Her er forresten info fra babyverden, står ingenting om at de kokes:

Kok gjerne flasker og smokker, i hvert fall de første ukene. Og la flaskene lufttørke. Flasker og kopper kan også vaskes i oppvaskmaskin. Vær påpasselig med smokkene. De skal rengjøres nøye, helst ved et oppkok. Sjekk også at smokken er hel før du gir den til barnet.

Jeg har også googlet nå for å finne rett info om disse bakteriene, men det er nesten umulig. Ordet raskt er relativt, men det er det eneste det henvises til i artikler rundt omkring, at bakteriene formerer seg raskt. Raskt i forhold til hva? Det står det ingenting om.

Husk også at helseanbefalinger ofte tar i godt med god margin for å være på den sikre siden.

• Liker 7
Skrevet

Så lenge de vaskes så er det da ingen fare! Nå må du gi deg. Har du styrt med koking hele tiden på fire unger? Prøv å slapp av litt istedet! :)

Her er forresten info fra babyverden, står ingenting om at de kokes:

Kok gjerne flasker og smokker, i hvert fall de første ukene. Og la flaskene lufttørke. Flasker og kopper kan også vaskes i oppvaskmaskin. Vær påpasselig med smokkene. De skal rengjøres nøye, helst ved et oppkok. Sjekk også at smokken er hel før du gir den til barnet.

Jeg har også googlet nå for å finne rett info om disse bakteriene, men det er nesten umulig. Ordet raskt er relativt, men det er det eneste det henvises til i artikler rundt omkring, at bakteriene formerer seg raskt. Raskt i forhold til hva? Det står det ingenting om.

Husk også at helseanbefalinger ofte tar i godt med god margin for å være på den sikre siden.

Er du tett i pappen? Hun vasker de jo ikke i maskin heller! Lest om boikotten av nestle? De reklamerte for att mme var bedre enn mm i u-land, noe som resulterte i att MANGE døde av att de fattige kvinnene ikke hadde så mye vann og mulighet til koking. Å vaske i maskin er en ting, men å ikke vaske i det hele tatt er totalt uansvarlig

Anonymous poster hash: 6480d...5dd

Skrevet

Vet ikke om jeg egentlig har noe med det, men min venninne koker ikke flaskene til sin datter på snart 4 mnd. Jeg har baby på samme alder og jeg har alltid kokt flaskene etter hvert måltid og lar aldri melken stå lenger en maks 30 min. Min venninne koker kanskje flaskene maks en gang i uka og lar melken stå ute i romptemp gjerne i 3-4 timer. Mannen hennes er lege og han har sagt at det ikke er så farlig, men alle anbefalinger tilsier jo noe helt annet og at dårlig hygiene kan få store følger! Skal jeg si noe eller skal jeg la de gjøre som de vil?? Det er jo liksom litt dumt å argumentere mot en lege.....

Ehh..glad jeg ikke har sånne venninner.

• Liker 2
Skrevet

Det var da mange som kokte flasker på 70-tallet. For en påstand.

Til deg ts, det høres jo ut som de har gjort et valg og faktisk også diskutert dette. (Dersom du likevel av en eller annen grunn ønsker å forfølge dette ville jeg ha funnet frem eventuell relevant dokumentasjon/kilder som du kan henvise til)

Anonymous poster hash: 1b186...dad

• Liker 4
Skrevet

Er du tett i pappen? Hun vasker de jo ikke i maskin heller! Lest om boikotten av nestle? De reklamerte for att mme var bedre enn mm i u-land, noe som resulterte i att MANGE døde av att de fattige kvinnene ikke hadde så mye vann og mulighet til koking. Å vaske i maskin er en ting, men å ikke vaske i det hele tatt er totalt uansvarlig

Anonymous poster hash: 6480d...5dd

Så du tror ikke man klarer å vaske en flaske ren ved håndvask? Hva tror du de uten oppvaskmaskin gjør? Koker flasker hele tiden?

Tror forresten ikke vi kan sammenligne vannkvalitet i Norge med vannkvalitet i U-land, her må vi ikke koke vannet for at det skal være rent, det må de der.

Ellers takk for konstruktivt bidrag i debatten, du setter standarden høyt skjønner jeg, med åpningsreplikken din..

• Liker 13
Skrevet

Eh, jeg kokte aldri ei eneste flaske jeg. Putta de i oppvaskmaskinen.

Hadde glatt gjort det igjen. Unger trenger å få i seg litt lort og bakterier iløpet av oppvektsten.

jepps, vi også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...