Gå til innhold

Farlige matvarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år vært veldig bevisst hva slags mat jeg putter både i meg selv og ungene mine. Bruker både tid og penger på å lage mat fra bunnen, gode råvarer og minst mulig halvfabrikata og ferdigprodukter. Har fulgt rådene om at fet fisk, kylling, rent kjøtt, frukt, grønnsaker, nøtter, grove kornprodukter etc er bra. Og alt av ferdigmat og varer som har en innholdsdeklarasjon som er en meter lang skal man holde seg unna. Jeg har servert laks, kylling og svin og virkelig trodd at jeg har gjort mitt beste for ungene mine.

Men nå blir jeg både redd og fortvilt når jeg leser at kyllingkjøtt inneholder antibiotikaresistente bakterier som gjør at det er farlig for mennesker å ta i kjøttet! Men det frarådes ikke å spise det?! Og laks inneholder miljøgifter, kjøtt fra storfe er ikke bra i forhold til miljøet og svin er visst heller ikke å anbefale uten at jeg har fått helt med meg hvorfor.

Hva i alle verden skal man gjøre? Man må jo spise for å overleve? Skal man fortsette å servere mat til både seg selv om barna sine som er farlig? Hva er alternativet?

Er det noen som vet leverandører som er «trygge» å kjøpe fra? Vil økologiske produkter i alle tilfeller være trygt?

Anonymous poster hash: 0e48d...681

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste det, men jeg blir ikke så veldig bekymret. Kylling skal alltid varmebehandles skikkelig og holdes unna annen mat i rå tilstand. Hvis du i tillegg har en god håndhygiene, så går det nok bra :)

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at kylling skulle være farlig, så lenge den varmebehandles godt.

Diskusjonen om antibiotikaresistens er viktig, og det er et økende globalt helseproblem. Men - media har en tendens til å gjøre en fjær om til 5 høns.. Norsk mat er generelt veldig trygg å spise, og her er ikke spranget over til økologisk særlig stort.

Anonymous poster hash: 985ea...954
  • Liker 3
Skrevet

Bli vegetarianer, så slipper du de bekymringene. :)

Anonymous poster hash: 2b874...b39

• Liker 1
Skrevet

Å bli vegetarianer er siste alternativ. Er alt for glad i kjøtt, fisk, egg, ost til at det er aktuelt

ts

• Liker 1
Skrevet

Da er det jo bare å fôre ungene dine mer mat som kanskje er skadelig for de, og håpe på det beste. :)

Anonymous poster hash: 2b874...b39

• Liker 1
Skrevet

Det er et faktum at moderne industriell kjøttproduksjon, særlig kyllingproduksjonen, ikke er forenelig med hverken sunne produkter eller god dyrevelferd. Mange dyr får antibiotika forebyggende i stedet for bare når det er strengt nødvendig for at de skal vokse raskere. Konsekvensen er at bakteriene etterhvert blir resistente.

Norge og Sverige har vært restriktive med å tillate bruk av antibiotika til dyr, men kyllingene stammer i stor grad fra land nede på kontinentet der det er en del utbredelse av resistente bakterier.

Kylling, storfe og svin ales i stor grad opp på soya fra Brasil for å vokse fortere. Soyaen dyrkes i mange tilfeller der det tidligere var regnskog. Laks fores også med soya, faktisk mener jeg å ha lest at dagens oppdrettslaks fores med større andel "landfor" (mat dyrka på land, som f. eks. soya) enn marint fôr. Konsekvensen er at helseverdien av laks er sterkt forringet i forhold til om den hadde vært alt opp med utelukkende marint fôr. Hovedproblemet er at det er alt for mye oppdrettslaks i norske fjorder, og at det derfor ikke er nok marint fôr.

At storfekjøtt ikke skal spises ofte har vært kjent lenge. Det er påvist risiko mellom høyt inntak av storfekjøtt og tykktarmskreft.

Det er ikke så vanskelig å servere bakteriefri kylling. Den skal være helt gjennomstekt, og temperaturen i midten skal være minst 70 grader, da dør alle farlige bakterier. Problemet er å få den fra embalasjen til serveringsfatet uten at det blir bakterier på kjøkkenbenken, på skjærefjøla etc. Vask derfor godt med såpe etter å ha tilberedt kylling.

Det fins kylling og annet kjøtt fra dyr som er alt opp i bedre omgivelser, og som du kan være mye tryggere på at ikke inneholder resistente bakterier. Ulempen er at dette er mye dyrere, men så er hvitt kjøtt (kylling og svin) egentlig latterlig billig her i Norge.

Skrevet

Det fins kylling og annet kjøtt fra dyr som er alt opp i bedre omgivelser, og som du kan være mye tryggere på at ikke inneholder resistente bakterier. Ulempen er at dette er mye dyrere, men så er hvitt kjøtt (kylling og svin) egentlig latterlig billig her i Norge.

Tips? Gjerne hvem og hvor man får tak i.

ts

Skrevet

Det beste er vel å ha egne kyllinger i hagen. Da får man både kjøtt og egg som man vet hvor kommer fra. Men det er jo ikke akkurat mulig når man bor i blokk, dessverre.

Det hadde jo vært litt gøy å gå sammen flere stykker, og ha kyllinger sammen et sted, hvor man delte det økonomiske og stellet. Jeg hadde lett vært med! Samme med f.eks griser!

Skrevet

men så er hvitt kjøtt (kylling og svin) egentlig latterlig billig her i Norge.

Svin er ikke hvitt kjøtt...

Anonymous poster hash: ad110...737

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...