Gå til innhold

Hvor bindende føler dere konkrete bud på finn.no er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du sender en epost/sms med et konkret bud, hvor bundet føler du deg av dette? Og hvor lenge?

Hadde en situasjon her, la inn bud rett under det selger ba om, da det gikk 4 dager uten svar fant jeg en annen i stedet og sendte ny melding at jeg trakk budet da jeg hade funnet noe annet.

Selger hisser seg opp og mener det konkrete budet er bindende osv osv..

Hva mener dere? Må/bør man holde de bud man selnger av gårde, og hva er avt tidsbegrensningen?

Anonymous poster hash: 98bf1...b83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konkrete bud er bindende og er gyldige så lenge som du har spesifisert.

Anonymous poster hash: ed461...cf1

• Liker 2
Skrevet

Bud? På torget? Eller på boliger? På torget er ingenting bindende før du har gitt fra deg/fått penger i hånden. Hvis selger er interessert i å selge får selger gjøre noe for det. Ikke bare lene seg tilbake og forvente at folk skal komme stormende inn døren til vedkommende og slenge penger i favnen på selger.

Anonymous poster hash: 66baf...8b1
  • Liker 2
Skrevet

Konkrete bud er bindende og er gyldige så lenge som du har spesifisert.

Så du mener da at hvis du ikke setter noen frist på budet kan selger etter 12 år uten respons komme å kreve at du kjøper Iphone 5S til 4000 kr som du la inn bud på i dag?

• Liker 7
Skrevet

Legger jeg inn bud mener jeg det er bindende for min del. Får jeg ikke svar, ville jeg sendt melding til selgeren og sagt at ettersom han/hun ikke svarer vil jeg nå by på andre varer. Forstatt ikke noe svar: Da anser jeg meg ikke bundet lenger.

Skrevet

Regnet jo med at det var bolig på privat salg det var snakk om her. Gidder folk virkelig legge opp til budrunder når de selger småting?

Skrevet

Regnet jo med at det var bolig på privat salg det var snakk om her. Gidder folk virkelig legge opp til budrunder når de selger småting?

Flere ting på torget, gjerne litt dyrere ting, hvor selger ønsker en budrunde.

Skrevet

Neinei, boliger har sitt eget konkrete regelverk. Dette gjelder torget.

Bud er jo veldig vanlig selv om selger ikke legger opp til det direkte. F.eks en ting til 10 000, så byr du 8 000 o.l.

• Liker 1
Skrevet

Så du mener da at hvis du ikke setter noen frist på budet kan selger etter 12 år uten respons komme å kreve at du kjøper Iphone 5S til 4000 kr som du la inn bud på i dag? Anonymous poster hash: 98bf1...b83

Det finnes da både foreldesesfrister og innen rimelig tid....

Har en gang lagt inn bud på en vare på finn/torget. Da hadde jeg på forhånd hatt kontakt med selger, før jeg la inn bud, med pris og tidsfrist.

Selger prøvde seg med at det kom en som skulle se på varen med dag og klokkeslett,

om dette var reelt eller ikke kan jeg ikke vite, men jeg forholdt meg passivt.

Noen dager senere og dagen før min budfrist gikk ut gav selger beskjed om at jeg fikk

varen.

Gi først en passende tidsfrist med klokkeslett og selger må forholde seg til den enten han slår til eller ikke gir lyd fra seg. Tror det er smart å stille et spørsmål eller to på mail før en legger inn bud, fordi en da får et bilde på hvor hurtig selger responderer.

Husk på at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Men muntlig avtale er vanskeligere å sannsynliggjøre enn en skriftlig.

Settes der ingen tidsfrist er budet gyldig i rimelig tid fremover. Men på finn kan det jo ikke være snakk om mer enn annonsens tidsvarighet 60 dager fra den blir lagt ut, etter mitt hode.

Anonymous poster hash: c7752...18a

Skrevet

Du sender en epost/sms med et konkret bud, hvor bundet føler du deg av dette? Og hvor lenge?

Hadde en situasjon her, la inn bud rett under det selger ba om, da det gikk 4 dager uten svar fant jeg en annen i stedet og sendte ny melding at jeg trakk budet da jeg hade funnet noe annet.

Selger hisser seg opp og mener det konkrete budet er bindende osv osv..

Hva mener dere? Må/bør man holde de bud man selnger av gårde, og hva er avt tidsbegrensningen?

For meg er ikke budet bindende før selgeren svarte at han mottar budet. Uansett om det er selgerens eller min pris. Altså, jeg vil ha bekreftelse om at jeg kan komme og kjøpe, og avtalt tidspunkt.

• Liker 2
Skrevet

Er det vanlig å tilby penger for fine varer på gis bort på finn?

Har fått tilbakemelding flere ganger om at giver har fått tilbud om kr. X.

(Vet at dette ikke er lov).

Skrevet

Nei ingenting er bindene på torget. Uansett om du sier at du ønsker å kjøpe varen, gir bud eller selger. Før det foregår en betaling så kan begge parter trekke seg. Jeg har kjøpt og solgt mye på finn og har aldri vært borti noe tidsfrist og styr.

Eks: Hvis jeg selger noe og en person ønsker å kjøpe og kan komme i morgen, men så tar en annen person kontakt og etter jeg har sagt at noen kommer i morgen, så byr han 100 kr over og kan hente samme dag, så sier jeg selvfølgelig ja til det. Jeg har opplevd mange ganger at noen sier de skal komme å kjøpe noe, men så hører jeg aldri noe mer fra de, så jeg operer med førstemann til riktig pris.

Det samme er hvis jeg skal kjøpe noe og sier at jeg vil ha varen, men så finner jeg den varen en annen plass eller jeg bare ombestemmer meg, så har jeg selvfølgelig full rett til det.

Det er som jeg syns er viktig er å ikke faktisk love at man skal kjøpe varen og be selger om å holde av varen hvis man ikke er helt sikker. Og hvis man skulle ombestemme seg så gir man beskjed så fort som mulig.

• Liker 2
Skrevet

Nei det er ikke lov å ta imot betaling for varer man gir bort. Det står i finn.no sine regler

• Liker 1
Skrevet

Tror dette ble brukt før da det kostet penger på torget, ser ingen grunn til å gjøre dette lenger. Eneste for økt antall treff kanskje, men tviler på man får det heller.

Skrevet

Jeg vil tenke at det er bindende etter at selger har bekreftet.

Skrevet

Nei ingenting er bindene på torget. Uansett om du sier at du ønsker å kjøpe varen, gir bud eller selger. Før det foregår en betaling så kan begge parter trekke seg. Jeg har kjøpt og solgt mye på finn og har aldri vært borti noe tidsfrist og styr.Eks: Hvis jeg selger noe og en person ønsker å kjøpe og kan komme i morgen, men så tar en annen person kontakt og etter jeg har sagt at noen kommer i morgen, så byr han 100 kr over og kan hente samme dag, så sier jeg selvfølgelig ja til det. Jeg har opplevd mange ganger at noen sier de skal komme å kjøpe noe, men så hører jeg aldri noe mer fra de, så jeg operer med førstemann til riktig pris.Det samme er hvis jeg skal kjøpe noe og sier at jeg vil ha varen, men så finner jeg den varen en annen plass eller jeg bare ombestemmer meg, så har jeg selvfølgelig full rett til det.Det er som jeg syns er viktig er å ikke faktisk love at man skal kjøpe varen og be selger om å holde av varen hvis man ikke er helt sikker. Og hvis man skulle ombestemme seg så gir man beskjed så fort som mulig.

Jeg håper du da isåfall har nevnt for første personen som tok kontakt, at han bare får varen med mindre noen ingen andre kan hente før/byr mer? Hvis jeg hadde avtalt et kjøp, men selger plutselig selger til noen andre hadde jeg blitt riktig forbanna.

Det samme gjelder andre veien, hvis en kjøper har sagt at han/hun skal ha varen og man har avtalt pris, blir jeg også oppgitt hvis kjøper ombestemmer seg. Dårlig skikk.

Hvis man er usikker, ikke vet hvor varen er etc, så legger man ikke inn et bud. Enkelt og greit. Vil man ha mer for varen man selger enn budet som har kommet inn, takker man nei. Enkelt og greit.

Skrevet

Kjæresten min skulle selge noe på finn for en tid tilbake. En mann tok kontakt og de avtalte pris. Kjæresten min hørte ikke noe mer på flere uker og fikk hverken kontakt med vedkommende eller svar på noen henvendelser. Han valgte dermed å selge til noen andre.

Det som utrolig nok skjer, er at den første interessenten, mannen, tar kontakt etter noen uker og ble sint for at varen da var solgt. Han kjøpte inn en vare av nyere type, og krevde at kjæresten min skulle dekke mellomlegget, på ca. 15.000kr. Da dette var uaktuelt, ble det dratt advokater inn i prosessen.

Et enkelt salg på finn og en vrang/frekk kjøper endte med advokatregning på flere titals tusen kroner. Så vær litt obs, ha klare avtaler!

Skrevet

Altså, avtaleloven gjelder faktisk på Internett også, selv om kjøpere og selgere flest prøver å late som den ikke eksisterer.

Det mest ryddige er å legge inn bud med frist, gjerne med forbehold om at budet ikke er gyldig før det er bekreftet av selger.

• Liker 1
Skrevet

Tror dette ble brukt før da det kostet penger på torget, ser ingen grunn til å gjøre dette lenger. Eneste for økt antall treff kanskje, men tviler på man får det heller. Anonymous poster hash: 98bf1...b83

Gies bort på finn.no har vært gratis så lengen jeg har brukt gies bort.

Torget kjøp og salg kostet penger å annonsere på tidligere.

Skrevet

Og hjemmel for din tolkning er?

Nei ingenting er bindene på torget. Uansett om du sier at du ønsker å kjøpe varen, gir bud eller selger. Før det foregår en betaling så kan begge parter trekke seg.

Om vi har en avtale om at du skal kjøpe en gjenstand og meg og det ender med at jeg må selge den billigere til en annen så kan jeg faktisk gå på deg for å få resten.

Siden beløpene ofte er små så vil de fleste sjelden gjøre det, men lovgrunnlaget er klart.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...