Gå til innhold

TomKrus

Golosa

Anbefalte innlegg

Hei du!

Jeg gidder ikke aa starte en ny traad om nordmenn er ville eller ikke, men jeg har lyst til aa svare deg uten aa odelegge traaden om hvem som betaler paa foerste date.

Du reagerer paa at nordmenn blir sett paa som huleboere i USA og ville av syd europeere, svarer at man maa lete lenge etter en amerikaner som mener det kun om nordmenn og at i syden blir vi kalt ville pga vaar oppfoersel. Og saa skjoenner du ikke hvorfor slike betrakninger blir tatt opp i denne traaden og maa lufte deg litt i Poirots generaliserings traad.

Jeg vil tro slikt blir tatt opp i denne traaden nettopp fordi man kan ofte kan sette et likhetstegn mellom aa vaere galant/gentleman og det aa spandere. Og saa kan du sette et er-ikke-likhetstegn mellom galant/gentle og vill/huleboer.

Nordmenn i seg selv blir nok sett paa som huleboere og ville i mange land. Baade pga av maaten vi fester paa paa ferie, men mest av alt pga maaten vi kler oss, oppfoerer oss, spiser og hygienen vaar.

Saerlig sydeuropeere karaktiserer oss som ville. Jeg snakker ikke om typiske feriebyer naa, saa det har ikke noe med "partystilen" vaar aa gjoere, men fordi vi i forhold til dem er uhygieniske og uordentlige. Vi er roeffere. Det stemmer. Men saa skal det ogsaa sies at de er paa grensen til det hysteriske naar det gjelder baade hygiene og utseendet.. kanskje du kjenner til uttrykket "La bella figura". Hvis ikke, sjekk det opp!

Jeg hadde ikke giddet aa svare hvis ikke du diskret hintet om at jeg passet inn blant de "dumme" i poirots traad.. men etter aa ha lest den og skjoent hintet ditt, klarte jeg bare ikke aa la vaere. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...