Gå til innhold

Mor som turer fram som hun selv vil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, jeg er bonusmor og får sikkert høre at jeg skal holde meg unna og at jeg er urimelig. Men nå begynner både far og jeg å bli lei. I alle ferier har vi barnet halve hver. Nå er det julen som står for tur. I år skal egentlig barnet være hos mor julaften og til oss nyttårsaften. (Bytter hvert år) Forslaget fra mor er som følger: barnet kommer til oss 1.juledag og blir til 3.januar. Hvorfor skal hun ha "fri" HELE julen? Misforstå meg rett, barnet er velkomment til oss, men det blir så feil at mor får fri både jul og nyttår. Far er også lei av at hun bestemmer fars samvær hele tiden, men han er selvfølgelig snill og ønsker ikke å være vanskelig. Nok at eksen hans er det. Han har ikke tatt opp julen med henne ennå, men han er ikke enig i denne fordelingen.

Sånn har det vært i alle ferier. Mor "bestemmer" når far skal ha samvær, og hun får da be beste feriedagene selv. Noe som fører til at far ikke har hatt ferie, i den forstand man kan kalle det ferie (uten barn), siden det ble slutt mellom dem for 5 år siden. Mor derimot, har hatt barnefri ferie i alle ferier.

Og nei, når man har barn kan man ikke bare sette de unna som det passer seg, men det gjør mor. De har 50/50.

Hvordan fordeler dere ferier? Og spesielt julen? Noen andre som har vrange ekser? Har dere noen gode råd?

Og før noen sier at jeg får gjøre det slutt og finne meg noen uten barn: ikke aktuelt, det er ikke barnet som er problemet. Vi har det veldig fint sammen. Det er mors holdninger som er problemet, noe både jeg og far mener. Men han er som sagt, veldig snill. Altfor snill mot henne. Om det er relevant så ble mor værre når det gjelder samvær etter at jeg og far ble sammen. Som nå er snart 3 år siden.

Anonymous poster hash: 9bbfc...5f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

urk, beklager så mye, men etter å ha lest første linjene må jeg bare få dette ut:

blir så innmari kvalm av folk som snakker om barna sine som en jobb.

urettferdig at hun skal få ha fri fra barnet hele jula?! seriøst, mora høres ut som ei drittkjærring om det er slik hun ser på det og.... vel. jeg må vel si det samme om dere.

stakkars barn som vokser opp og føler seg som en belastning for foreldrene sine.

og ellers: innkall mora til møte på familievernkontoret om ting ikke fungerer.

Sett grenser, ta ansvar, vær voksne.

• Liker 17
Skrevet (endret)

Har han ikke en samværsavtale fra meklingen når han og barnets mor gikk fra hverandre? Hvis hun stadig bryter den, så hadde jeg tatt kontakt med en advokat og fått en kontrakt som var mer solid, eller en rettslig kontrakt!

Jeg hadde problemet med at far stadig leverte sønnen min for sent eller for tidlig til samvær, leverte han flere dager etter han egentlig skulle osv...

Dette gjorde at det ble vanskelig for meg å planlegge og gi barnet forutsigbare hverdager, noe som er mer viktig enn det dere fokuserer på! Som det ble nevnt her, barn er ingen jobb, virker som barnet er en belastning for deg/dere?

Endret av Toolose
  • Liker 1
Skrevet

Det er vel vanlig ang annenhver jul at ene foreldreren har halve julen, dvs fra 23 des til 1. Eller 2. Juledag og skal til andre forelderen frem til 3 januar eller når skolen, bhg starter. Annenhver vinter og høstferie og vi har delt påsken i 2. Vi har vært 2 runder i retten og har en kontrakt som skal følges på timen, ingen unntak, og ja, en meget vrang eks. Forskjellen mellom oss 2 er at jeg og barnefaren vil ha sønnen vår mest mulig!!

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde vært glad om jeg fikk ha barnet mitt fra 1. juledag til 3. januar. :(

Anonymous poster hash: 95c50...431
  • Liker 8
Skrevet

Jeg hadde vært glad om jeg fikk ha barnet mitt fra 1. juledag til 3. januar. :(

Anonymous poster hash: 95c50...431

Ja det tenkte jeg og! Det bør være en glede å få barnet hele julen!

• Liker 2
Skrevet

Synest også det høres litt trist ut at man kjemper for at den andre parten skal ha barnet mer, for å ha "fri" selv. Nå kan det jo være at det ligger mer bak en man får med seg her, men alikevel... :jolie:

Anonymous poster hash: 966e8...c55
  • Liker 1
Skrevet

Stiller meg bak det Toolose sier: grav frem samværsavtalen.

Hos oss er alle ferier og høytider nøye regulert i samværsavtalen – nettopp i tilfelle slike tilfeller som du beskriver her, TS.

Og: jeg føler med deg. Det er slitsomt med en invaderende eks/barnemor som styrer livet ditt. Det har ikke med barnet, men med forutsigbarhet og kontroll over eget liv, å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Stiller meg bak det Toolose sier: grav frem samværsavtalen.

Hos oss er alle ferier og høytider nøye regulert i samværsavtalen – nettopp i tilfelle slike tilfeller som du beskriver her, TS.

Og: jeg føler med deg. Det er slitsomt med en invaderende eks/barnemor som styrer livet ditt. Det har ikke med barnet, men med forutsigbarhet og kontroll over eget liv, å gjøre.

Kontroll over eget liv mistet man den dagen man fikk barn eller som her- flytter sammen med en som allerede har barn... er vel ikke verre enn å eventuelt ta med barnet?

Burde jo vært super glad over å få ha barnet så mye som mulig... og det blir vel ikke hele julen fra 1 juledag til 3 januar, har ikke barna ferie fra 19/20 desember?

Anonymous poster hash: ac81a...9ef

• Liker 2
Skrevet

Stakkars unge som vokser opp med foreldre som krangler om hvem som er så heldige å ha ungen minst. Klart det er slitsomt å være alene(her er dere jo to da) med barn MEN jeg kjenner ikke en eneste aleneforelder som ikke ville jublet over å få så mye tid med ungen i jula. Tror dere ikke barn får med seg dette? De oppfatter mye mer enn voksne ofte tror. Både mannen din og barnemoren er begge like ille

Anonymous poster hash: d329c...522

• Liker 3
Skrevet

Kan jeg spørre hvor lenge dere har vært sammen og hvor gammelt barnet er?

Virker som det ligger noe mer bak enn det du skriver her.. Du sier jo at barnet er hjertelig velkommen, men føler barnet dette?

Ønsker du kanskje mer alenetid med kjæresten din?

Er barnefaren like "oppgitt" som deg og vil ha mer barnefri?

Må bare spørre litt..

• Liker 2
Skrevet

Kan jeg spørre hvor lenge dere har vært sammen og hvor gammelt barnet er?

Virker som det ligger noe mer bak enn det du skriver her.. Du sier jo at barnet er hjertelig velkommen, men føler barnet dette?

Ønsker du kanskje mer alenetid med kjæresten din?

Er barnefaren like "oppgitt" som deg og vil ha mer barnefri?

Må bare spørre litt..

Skrevet (endret)

Kontroll over eget liv mistet man den dagen man fikk barn eller som her- flytter sammen med en som allerede har barn... er vel ikke verre enn å eventuelt ta med barnet?

Burde jo vært super glad over å få ha barnet så mye som mulig... og det blir vel ikke hele julen fra 1 juledag til 3 januar, har ikke barna ferie fra 19/20 desember?

Anonymous poster hash: ac81a...9ef

Hvorfor skal hun være superglad for å ha barnet så mye som mulig, egentlig? Når avtalen er 50/50, er det det hun har gått inn i. Jeg regner med at hun stiller opp og er glad for og i barnet i den tiden de har det. Men utover den avtalte tiden er hun faktisk et voksent menneske som ikke har valgt å få barn. og tiden hennes bør respekteres.

Endret av Euphemia
  • Liker 3
Skrevet

Takk for svar.

Barnet er 8 år. Har vært sammen med barnefar i 3 år. Ja, jeg skal innrømme at jeg har lyst på mer alenetid med kjæresten, men vil ikke at det skal gå utover barnets samvær med far. Kjæresten og jeg har ikke hatt ferie alene de to siste årene. Bortsett fra en weekend i Oslo i fjor høst.. Det er ikke om å gjøre å ikke ha barnet, men det blir feil at mor skal ha fri i absolutt alle feriene. Hun er generelt veldig krevende.

Og ja, far er enig i at hun er krevende og urimelig når det gjelder samvær, men hvem nekter vel å ha barnet sitt?! Jeg opplever at mor godt kan ha barnet i ukedagene, men så fort det blir ferie og helg, da er det greit med en far til barnet.

Uansett, skal ta det opp med kjæresten og finne ut av det. Koselig å ha barnet i julen, men siden det er sånn i alle ferier så har det vel brygget seg opp til irritasjon og frustrasjon.

TS

Anonymous poster hash: 9bbfc...5f9

• Liker 2
Skrevet

En ting er at eksen til mannen din overkjører han litt og bestemmer når hvem skal ha samvær. Men når man har barn, så skal man ikke ha lov til å syte og klage over at stakkars meg som ikke kan reise på ferie uten barn. Og hvis du har så store problemer med at han har barn i fra før, som tar opp hans tid fra deg og deres aleneferier, så finn deg en singel mann uten barn.

Anonymous poster hash: 4bf4c...951
  • Liker 6
Skrevet

Det eneste som er feil her er tankegangen deres.
Tror du foreldre som bor sammen klager over at de ikke får "fri" fra barnet i ferier?

• Liker 8
Skrevet

En ting er at eksen til mannen din overkjører han litt og bestemmer når hvem skal ha samvær. Men når man har barn, så skal man ikke ha lov til å syte og klage over at stakkars meg som ikke kan reise på ferie uten barn. Og hvis du har så store problemer med at han har barn i fra før, som tar opp hans tid fra deg og deres aleneferier, så finn deg en singel mann uten barn.

Anonymous poster hash: 4bf4c...951

Joda, det kan man :) Ingen får meg til å tro at par som har barn sammen, ikke klager over det samme i blant.

• Liker 1
Skrevet

Det eneste som er feil her er tankegangen deres.

Tror du foreldre som bor sammen klager over at de ikke får "fri" fra barnet i ferier?

Ja, eller nei. Jeg tror de ønsker seg å kunne dra på ferie alene, uten barn.

Og når man har delt omsorg, har man nettopp muligheten til det. Det er vel den eneste positive siden ved å ikke ha barnet sitt hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Aleneferier vil komme med tiden!

Og å ta med en 8 åring på ferie må jo bare være koselig!

Mannen min har aldri klaget en eneste gang om at vi ikke enda har hatt ferie uten barn.

Barnefaren har dog "vanlig" pappasamvær. Eksen min er svært vrang, men det hjelper å ha en kontrakt!! Da har dere noe å forholde seg til og da skal også mor ha barnet annenhver høst og vinterferie samt påskeferie. Da har dere fint mulighet til å ha en ferie uten barn.

En samværskontrakt er svært viktig å ha, spesielt for barnet!!

Skrevet

Jeg hadde ikke funnet frem samværsavtalen eller stått på krava for å få mer fri. Ønsker virkelig far at barnet skal være hos en mor som ikke ønsker å tilbringe tid med barnet sitt?

En far og en mor som kjegler over å ha barnefri og hvem som får mest barnefri er bare trist.... Noen burde ta imot dette barnet med åpne armer.

Anonymous poster hash: ff361...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...