Gå til innhold

Underslag. Ikke norsk statsborger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite uvanlig spørsmål men håper å få svar likevel.

For snart 6 år siden, da jeg var 20 år gjorde jeg en tabbe på min tidligere arbeidsplass. Jeg stjal mat, røyk og penger. Til slutt ble jeg og noen andre heldigvis tatt og det ble slutten på galskapen og naturligvis min arbeid hos den kjeden. Jeg ble ikke anmeldt, men fikk streng beskjed om å lage en nedbetalings plan som skulle følges. Siden jeg på den tiden hadde kun midlertidig opphold i Norge, kunne jeg ikke ta noen sjanser. Til slutt betalte jeg alt tilbake og total sum kom på ca 40 tusen (!).

Nå har jeg permanent opphold og skal søke om norsk statsborgerskap om ikke så lenge. (Jeg kommer fra Russland hvis det er noen som lurer).

Gjennom felles bekjente har jeg hørt at min tidligere kollega ble likevel anmeldt. Det jeg lurer på da: Hvis jeg skulle være så uheldig å bli anmeldt, hva risikerer jeg da? Kan de kaste meg ut av landet siden det jeg gjorde var før jeg fikk permanent opphold? Og kommer min tidligere arbeidsgiver til å komme noe vei med denne saken egentlig? Siden det er så lenge siden. Takk for deres svar.

Anonymous poster hash: 3d2f9...bec

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vet du om din kollega gjennomførte nedbetalingen? Hvis ikke kan det være som konsekvens for dette han ble anmeldt?

Jeg hadde trodd at enten anmeldte din arbeidsgiver deg for 6 år siden (og da hadde jeg trodd at du visste om det) eller så er det ingen grunn til at han skal gjøre det nå plutselig.

Om arbeidsgiver skulle trøble:

A) Kan han bevise overslaget 6 år tilbake i tid?

B) Har du noe som viser at du ahr inngått en avtale og gjort opp for deg?

Endret av ekkoet
Skrevet

Ts her.

Vet ikke hvordan det gikk med min kollega, men jeg går ut i fra at han sluttet å betale. Jeg har en skriftlig bekreftelse på kun halvparten av beløpet, altså på 20 tusen. Men resten av bekreftelsen sendte sjefen min til meg på Facebook (!) selv om jeg ba om skriftlig på papiret. Men det teller vel? Han er en travel mann og har ikke ork å sende brev om slikt. Og nå siden det har gått så lang tid så blir det vel teit å spørre han om det igjen. Jeg har jo melding fra han på Facebook så det burde vel holde? En annen ting jeg tenkte på var at saken er kanskje foreldet eller noe? Men vet ikke helt sikkert.

Skrevet

På hvilket grunnlag har du i dag opphold i Norge?

Anonymous poster hash: 3546c...567

Skrevet

Familiegjenforening med min mor som har vært gift med en norsk mann. Har bodd i Norge i snart 13 år.

Ts

Skrevet

Handlingen er ikke alvorlig nok til at du kan nektes opphold etter fsmiliegjennforening. Det er noen handlinger som rammes og det mange ryker på er brudd på innreise-/oppholdstillatelser.

En anmeldelse er uansett ikke nok. Hvem som helst kan anmelde. Betyr ikke at den som er anmeldt har gjort noe som helst.

Anonymous poster hash: 886eb...ddc

Skrevet

Strafferammen for det jeg gjorde er inntil 3 år i fengsel og oppholdstillatelsen min kan ryke dersom jeg blir dømt. Men nå er jo det lenge siden og jeg gjorde opp for meg. Kan man bli dømt fordi om? Er ikke saken foreldet etter 5 år? Ts

Skrevet

Reis tilbake til Russland. De er vel ikke så nøye på uærlighet der. Her er mer enn nok kriminelle fra østeuropa her.

Anonymous poster hash: fb120...c72

• Liker 3
Skrevet

Så usaklig og barnslig.

Ts

Skrevet

Så usaklig og barnslig.

Ts

Det er ingen av delene.

Jeg ønsker ikke østeuropeere her i mitt land. Vertfall ikke kriminelle østeuropeere.

• Liker 4
Skrevet

Det er ingen av delene.

Jeg ønsker ikke østeuropeere her i mitt land. Vertfall ikke kriminelle østeuropeere.

Hva du ønsker og hva loven sier, er heldigvis to forskjellige ting.

Jeg skulle ønske at det ikke fantes mediumer som ikke gav idioter mulighet til å spy ut eder og galle på internett.

Hva jeg ønsker og ytringsfrihet, er heldigvis - for deg - ho forskjellige ting.

Skrevet

Reis hjem. Ta med deg skammen.

Anonymous poster hash: 42fd1...aaf
  • Liker 3
Skrevet

reis tilbake du. er nok av kriminelle øst europeere her. og du er vel sikkert en dum homofob også, siden du er fra Russland.

Anonymous poster hash: 84232...827
  • Liker 2
Skrevet

Her har vi en person som har innsett det gale han har gjort og betalt tilbake beløpet han stjal for! Og så skal han få masse oppgulp etter seg om at han er kriminell og dum og aldri bør komme hit?

Synes TS har lært av sine feil og rettet opp i de (det hadde vært noe annet om "gjelden" ikke ble nedbetalt. Sålenge du har nebetalt alt, TS og har denne avtalen skriftlig med butikken regner jeg med at dette ikke er noe problem, om det så er anmeldt.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke hva jeg har gjort folk her inne. Jeg har aldri skadet noen. Har kun gjort dum ting som jeg gjorde opp for. Fortjener ikke alle en sjanse om de er fra Russland eller hvor de måtte komme fra? Jeg har oppvokst i Norge, hvorfor skal jeg reise tilbake? Jeg er ikke en gal pakistaner som voldtar norske kvinner og lever på NAV. Og jeg er faktisk en jente! Siden dere skriver "han". Og ingen dum homofob. Jeg støtter ikke Russland på noe som helst møter. Det er her mitt hjem er. Men jeg er enig i at det er mange kriminelle her og er enig i at de bare kan reise hjem til sitt eget land. Men jeg ser ikke på meg som en russer, jeg er norsk. Dessverre ikke på papiret men det blir jeg om ikke så lenge. Dere som ber meg reise hvor jeg kommer fra vet absolutt ingenting om meg som person. Det er dere som bør skamme dere. Har aldri opplevd så mye hat på samme sted. Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...