AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #1 Skrevet 11. september 2014 Mange foreldre mener at om barnet er feberfri, så kan dem få gå i barnehagen. Men er det ikke allmenn tilstanden som avgjør? Holder dere dem hjemme om dem er forkjølet, og pga dette ikke sover godt på natten? Når dem virker plaget av noe, og er veldig sutrete men du ikke finner ut av hva som er galt annet enn forkjølet og snørrete?(ingen tydelige tegn på sykdom) Når barna er for små til å fortelle hva som plager dem? Hva da? Går dere etter allmenntilstanden? Anonymous poster hash: 9f073...cb7
Gjest Olivia Benson Skrevet 11. september 2014 #2 Skrevet 11. september 2014 Ser an formen, ja. Å være i barnehagen er slitsomt. Hvis de er sliten, trøtte, slapp og sutrete blir de hjemme. Sykdom er mer enn bare feber og oppkast. 5
Lou Salome Skrevet 11. september 2014 #3 Skrevet 11. september 2014 Allmenntilstanden, og hva som er praktisk mulig. Har vi sovet dårlig, forkjølelelse og sutring, og det er mulig å være hjemme/mormor kan komme, er vi det. Men som regel må vi på jobb, da forsøker vi levere sent og hente tidlig, sier ifra til de ansatte og ser det an. En dårlig natt, eller kun blankt snørr er ikke hjemmegrunn, da hadde hun ikke vært mye i barnehagen. Er barnet tydelig plaget, holder vi henne hjemme og tar henne med til legen, da er det nesten alltid hals- eller ørebetennelse er vår erfaring (har "ørebarn"). 3
netpuppy Skrevet 11. september 2014 #4 Skrevet 11. september 2014 Jeg jobbet i barnehage en stund der regelen var at barn skulle holdes hjemme til de hadde vært feberfrie i minst 24 timer og kan opplyse at det var mange som likevel sendte ungen i barnehagen ved det minste tegn til forbedring. Dette resulterte ofte i at barnet fikk feber eller ble dårligere utover dagen og vi måtte ringe og be foreldre komme fra jobb og hente. For ikke å snakke om smittefaren blant de andre barna. 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #5 Skrevet 11. september 2014 Har fått barn i bhg, og foreldrene forteller at barnet hadde hoste og gulpet om natten. Men så sier storesøster at mamma og pappa måtte skifte på alt i sengen til lillesøster for hun hadde kastet opp. Har og hørt om de som har funnet rester etter stikkpille som barnet har fått på morgenkvisten. Har og sett barn komme dagen etter at de ble sendt hjem, for det kastet opp. Ble sendt hjem igjen, men dagen etter er de tilbake. Litt ut på dagen så kaster ungen opp utover bordet. I dag har vi sendt hjem to barn med feber. Er spent på om det ene barnet kommer i morgen? De andre skulle ha langhelg. Anonymous poster hash: 7c0f0...054
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #6 Skrevet 11. september 2014 Jeg ser an almenntilstanden. Det er ingen regel på feberfri dag i vår barnehage, men er hun slapp og sliten etter dager med feber så blir hun selvsagt hjemme. Lite søvn etter en natt med hoste gir også hjemmedag. Litt snørr og litt hoste, men fin ellers gir barnehagedag. Jeg vurderer og bruker sunn fornuft. Har hun feber og har oppkast / diare så er hun hjemme uansett. Resten vurderer jeg etter tilstanden hennes. Anonymous poster hash: 999b1...9e0
fruBeist Skrevet 11. september 2014 #7 Skrevet 11. september 2014 (endret) 48 symptomfrie timer etter oppkast/diaré, og helst 24 feberfrie timer. Utover dette tenker jeg at barnet er for sykt til å være i barnehagen om han/hun ikke er frisk nok til å delta i dagen i barnehagen. Jeg har noen ganger opplevd at foreldre har levert barn med beskjed om at de ikke skal være ute fordi de har øreverk/forkjølelse/vondt i halsen/etc. Dette ser jeg på som en uting. Vi kan ikke binde opp en voksen inne med et barn når resten er ute, og barnet skal jo heller ikke være alene inne. Da holder man barnet hjemme. (Det er jo selvfølgelig unntak der jeg ikke nødvendigvis mener barnet må være hjemme selv om de bør være inne. Astma som forverres i kulde f.eks.) Endret 11. september 2014 av fruBeist
Gjest Magdalene Skrevet 11. september 2014 #8 Skrevet 11. september 2014 Er de i dårlig form så blir de hjemme, uavhengig av om de har feber eller ikke. Om formen ikke er på topp, har de ingen ting i bhg å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #9 Skrevet 11. september 2014 Jeg er så glad jeg er hjemmeværende og slipper og måtte levere småsyke barn til bgh. Har ettåringer min hjemme istedet for bgh og det er den beste avgjørelsen jeg har tatt selvom mange syntes jeg er rar! Får helt vondt imaget om jeg hadde måtte sende henne i bgh om hun ikke var i form. Hun har en storebror på 4 som tar med seg litt baselusker hjem så hun er ofte litt hanglete og det ville vært verre om hun faktisk gikk i bgh selv. Jobbet i bgh i mange år og det var så vondt å se disse små som egentlig burde ligge på mammas varme fang og kose seg fremfor i en masete bgh. Det er synd på mange barn. Men til saken: jeg syntes barn bør holdes hjemme hvis de har hatt våkennatt og de er merkbart trøtte eller om de viser tegn til slapphet utenom det vanlige. Men nå er ikke jeg i jobb så jeg har nok lavere terskel enn andre! Anonymous poster hash: 59afe...5ca
Me* Skrevet 11. september 2014 #10 Skrevet 11. september 2014 Allmenn tilstanden har alt og si.. Men det mange ikke tenker over er jo at det er helt to Forskjellig ting og være hjemme og i barnehagen. Det er mye mere krevende, mye flere barn, mye mer som skjer, Og barna slites helt ut hvis dem er småsjuke.. Dem er jo slitene etter en sag i barnehagen på dager uten sjukdom. Har jobba i barnehage hvor foreldre har levert sjuke barn og sagt allmenntilstanden var helt fin hjemme.. Men klart det, det mye roligere hjemme.. Veldig mange som ikke tenker over det.. Så er jo en bit og ta med seg...
Amarinda Skrevet 11. september 2014 #11 Skrevet 11. september 2014 Ser stort sett an allmenntilstanden. Denne uken har vi hatt en gutt som ikke har hatt feber, ikke har vært spesielt snørrete, men som hadde tannpine og ikke klarte å spise når han fikk noe i munnen uten å gråte hysterisk. Har holdt han hjemme 2/3 dager, og nå er han i fin form igjen.
Stellamor Skrevet 11. september 2014 #12 Skrevet 11. september 2014 Må se an allmentilstanden som mange sier her. Og husk på at selv om de virker OK form hjemme i ro og fred, så er det mye mer slitsomt å være i barnehagen med mange barn og voksne rundt seg. Hvis man synes det er i grenseland så kan de kanskje få en kortere dag i det minste?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #13 Skrevet 11. september 2014 Jeg ble tvunget til å levere 1,5 åringen min i barnehagen en dag han ikke hadde hatt feber på ca 17 timer pga jobbsituasjonen akkurat den dagen og en pappa som satt fast i trafikken på vei til meg (han var på vei for å være hjemme med barnet hos meg, mens jeg var på jobb). Er ikke alltid like enkelt for alle å bare bli hjemme fra jobb dag etter dag etter dag, flere ganger i måneden desverre:/ han ble hentet igjen så fort pappaen kom seg til barnehagen, men vet at de ansatte syntes det var ganske krise å ha han der i 1,5 time. Men de som jobber i barnehage bør noenganger tenke seg om litt og prøve å forstå at mange av oss har arbeidsgivere som forventer visse ting av oss og det er ikke alltid man har mulighet til å være hjemme når barnet t.o.m er oppegående, men må være hjemme pga feberfridag regelen. Anonymous poster hash: ebc98...708
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #14 Skrevet 11. september 2014 Om de ansatte syntes det var krise og ha han i barnehagen, ja da var han ikke frisk nok til å være der da. Ingen synes det er gøy med syke barn, men de går foran jobb sånn er det bare. Den lille timen er nok til at han smitter andre barn .......Har ingen forståelse får at folk leverer syke barn i barnehage.....Anonymous poster hash: 6e5c9...f16 4
sunSpring Skrevet 11. september 2014 #15 Skrevet 11. september 2014 Jeg jobbet i barnehage en stund der regelen var at barn skulle holdes hjemme til de hadde vært feberfrie i minst 24 timer og kan opplyse at det var mange som likevel sendte ungen i barnehagen ved det minste tegn til forbedring. Dette resulterte ofte i at barnet fikk feber eller ble dårligere utover dagen og vi måtte ringe og be foreldre komme fra jobb og hente. For ikke å snakke om smittefaren blant de andre barna. Og smittefaren for de som jobber der. Jeg holdt puddingene hjemme når de ikke var i form. Så enkelt er det. Jeg hadde en alliert som stilte opp som dagmamma i nødsfall, og det burde alle ha.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #16 Skrevet 11. september 2014 Jeg syns en annen bruker skrev det veldig godt for en stund siden, så jeg tillater meg å skrive det igjen: Et barn skal ikke være sykt nok til å få være hjemme, men friskt nok til å være i barnehagen. Min unge går foran jobb uansett, er hun syk så er jeg eller pappaen hjemme. Har ingenting til overs for folk som leverer syke unger i barnehagen. Krav på jobb er en dårlig unnskyldning. At du leverer halvsjuk unge i barnehagen for å spare én sykedag gjør at vi andre kanskje må bruke en eller to av våre fordi din unge smitter flere andre. Anonymous poster hash: bfb69...195 5
Lillemini Skrevet 12. september 2014 #17 Skrevet 12. september 2014 Jeg ble tvunget til å levere 1,5 åringen min i barnehagen en dag han ikke hadde hatt feber på ca 17 timer pga jobbsituasjonen akkurat den dagen og en pappa som satt fast i trafikken på vei til meg (han var på vei for å være hjemme med barnet hos meg, mens jeg var på jobb). Er ikke alltid like enkelt for alle å bare bli hjemme fra jobb dag etter dag etter dag, flere ganger i måneden desverre:/ han ble hentet igjen så fort pappaen kom seg til barnehagen, men vet at de ansatte syntes det var ganske krise å ha han der i 1,5 time. Men de som jobber i barnehage bør noenganger tenke seg om litt og prøve å forstå at mange av oss har arbeidsgivere som forventer visse ting av oss og det er ikke alltid man har mulighet til å være hjemme når barnet t.o.m er oppegående, men må være hjemme pga feberfridag regelen. Anonymous poster hash: ebc98...708 Selvfølgelig syntes de det var krise. Har i tenkt på at dette er deres arbeidsplass? Du syns det er vanskelig å være borte fra din jobb i 1,5 time, men hva med de barnehageansatte som potensielt må være borte fra sin jobb i flere dager fordi de blir smittet av ditt syke barn? For ikke å snakke om alle de andre foreldrene som må være hjemme fra sin jobb med syke barn, igjen smittet av ditt barn. Jeg synes du har en utrolig egoistisk holding! 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #18 Skrevet 12. september 2014 Ser stort sett an allmenntilstanden. Denne uken har vi hatt en gutt som ikke har hatt feber, ikke har vært spesielt snørrete, men som hadde tannpine og ikke klarte å spise når han fikk noe i munnen uten å gråte hysterisk. Har holdt han hjemme 2/3 dager, og nå er han i fin form igjen. Hvis barnet har tannpine bestiller du akuttime hos tannlegen for å fikse problemet. Ikke holde ham hjemme til det går over! Stakkars unge:(Anonymous poster hash: 53d99...eaa 1
^^Belle^^ Skrevet 12. september 2014 #19 Skrevet 12. september 2014 Vi ser an allmenntilstanden, til en viss grad. Mine jenter kan fint ha 39,5 i feber og være helt i topp form. Så vi må jo bruke andre vurderings''kriterier'' også. Dårlig søvn som medfører sutrete barn er dog ikke ett av de kriteriene, da vi har barn som stort sett aldri sover natten gjennom. Nå ser jeg at det kan se ut som om jeg sender ungene mine i barnehagen med 39,5 i feber...vi gjør ikke det altså!
Harlekin Skrevet 12. september 2014 #20 Skrevet 12. september 2014 Jeg ble tvunget til å levere 1,5 åringen min i barnehagen en dag han ikke hadde hatt feber på ca 17 timer pga jobbsituasjonen akkurat den dagen og en pappa som satt fast i trafikken på vei til meg (han var på vei for å være hjemme med barnet hos meg, mens jeg var på jobb). Er ikke alltid like enkelt for alle å bare bli hjemme fra jobb dag etter dag etter dag, flere ganger i måneden desverre:/ han ble hentet igjen så fort pappaen kom seg til barnehagen, men vet at de ansatte syntes det var ganske krise å ha han der i 1,5 time. Men de som jobber i barnehage bør noenganger tenke seg om litt og prøve å forstå at mange av oss har arbeidsgivere som forventer visse ting av oss og det er ikke alltid man har mulighet til å være hjemme når barnet t.o.m er oppegående, men må være hjemme pga feberfridag regelen.Anonymous poster hash: ebc98...708 Spørsmålet er, var barnet fortsatt smittsomt? Det er jo derfor barnet ikke skal være i barnehagen. Legene mener at medisinsk sett er det ingen grunn til å holde barnet hjemme i 24 timer etter "endt feber", kun dersom almenntilstanden deres sier at barnet fortsatt ikke kan gå i barnehagen. Så hvorfor synes de ansatte det var krise? Hadde hun hatt diare/oppkast? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå