Gå til innhold

Hva tenker du om å lage matretter av kylling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest BrienneOfTarth
Skrevet

Spiser nesten aldri kylling og hvis jeg gjør det så er litt "snillere" kylling fra Stange foreksempel.

Har aldri forstått hvorfor kylling er så godt uansett, men det er greit en gang iblant.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ingen som spiser rå kylling? De fleste har vel fått opplæring i at kylling skal gjennomstekes og skjærebrett, kniver osv skal holdes separat- altså vanlig, god kjøkkenhygiene. Tar ikke det knekken på bakteriene?

Skrevet

Men jeg har aldri tenkt på at det kan være farlig å ta i rå kylling med hendene...

Jeg blir betenkt.

• Liker 2
Skrevet

Kjøper aldri kylling fra Prior lenger, og ikke kjøtt hos andre produsenter som er å finne i vanlige dagligvarebutikker heller.

At kosten de til stakkars industridyrene er skadelig for oss mennesker i lengden er da ingen hemmelighet.

Kjøper kylling hos en bonde som driver økologisk, de går ut og inn som de selv vil og spiser godt. Jeg skal fortsette med dette :) Hadde jeg vært en av dem som kjøper kylling fra Prior, Solvinge ++ så ville jeg helt klart vært bekymret.

• Liker 3
Skrevet

Det er vel ingen som spiser rå kylling? De fleste har vel fått opplæring i at kylling skal gjennomstekes og skjærebrett, kniver osv skal holdes separat- altså vanlig, god kjøkkenhygiene. Tar ikke det knekken på bakteriene?

Indirekte fremgår det jo av artikkelen at det er rå kylling som er problemet. Jeg har vært klar over problemet med antibiotikaresistente bakterier i kylling, og delvis svin også for den saks skyld lenge. Spiser det likevel.

Generelt er jeg egentlig skepti. til matvareindustrien. Går du den etter i sømmene er matvarene vi spiser fulle av sprøytestoffer, div. e-stoffer med ulike funksjoner, konserveringsmidler m.m. Jeg ønsker å spise mest mulig rent uten alt dette, men det er problematisk. Nå har plutselig media satt fokus på kylling, men problemet er hele industrien.

Er man redd for antibiotikaresistens bør man også se på overforbruket av antibiotika rundt forbi på sykehus i verden og i det hele tatt la være å reise til ulike land.

Til ts: ja, jeg lager fortsatt mat med kylling, jeg et skeptisk til hele industrien, prøver å spise så rent som mulig, men noe av all maten må vi spise. Stek kyllingen ordentlig.

For øvrig er det ikke gitt at du unngår problemet ved å kjøpe fra økologisk bonde. Nesten all kylling i norge stammer fra samme leverandør. Kyllingen Kan derfor ha arvet bakteriene.

• Liker 2
Skrevet

HYSTERI!

Har holdt i rå kyllingfilet hundrevis av ganger. Aldri blitt syk av det, er så å si aldri syk.

Det er farlig å leve.

Anonymous poster hash: 1de6b...cae
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid hørt at man ikke skal ta i rå kylling, og generelt så lite som mulig i rått kjøtt.

Jeg har alltid brukt engangshansker når jeg tar på kjøtt/kylling, og vi spiser jo selvsagt bare kjøtt som er riktig varmebehandlet. Er det da farlig? Er kyllingen fortsatt farlig når den er tilberedt?

Anonymous poster hash: 2b7aa...1ff

Skrevet

De aller fleste av oss vasker vel hendene etter å ha tatt i rått kjøtt uansett? Jeg vasker alltid hendene med såpe etter å ha tatt i kjøtt eller fisk, før jeg tar i andre råvarer. Trodde det var vanlig jeg...? Og nei, jeg bruker ikke antibakteriell såpe, det får være grenser for hysteri.

• Liker 5
Skrevet

Jeg både tar på kylling og spiser den. Vasker hendene etter å ha tatt i rått kjøtt, da.

Skrevet

Jeg kommer til å fortsette å spise kylling, så lenge myndighetene ikke trekker all kyllingen eller går ut å advarer sterkt mot å spise det.

Vasker meg på hendene etter jeg har tatt i kyllingen og vasker kniv og kjærefjøl. Tror det skal gå bra, jeg!

Skrevet

For meg er dette hysteri. Vanlig sunn fornuft angående hygiene da man lager mat får holde lenge.

Det farligste er å leve. Det er 100% dødelighet.

• Liker 5
Skrevet

Å proppe kyllingen full av antibiotika er galskap, og burde ikke vært lovlig i det hele tatt. Det som er bekymringsfullt, er jo at man ikke vet hva som absorberes av huden vår når vi tar i rått kjøtt. Å vaske hender eller ikke er ikke diskusjonen, det er det å i det hele tatt være i kontakt med rått kjøtt som potensielt er fullt av antibiotikaresistente bakterier.

For meg ble dette bare enda et spark bak for å realisere det jeg har tenkt på lenge: gå over til vegetarkost. Men det er mange grunner til å gå inn for vegetarisk, altså. Kjøttforbruket generelt må ned: http://www.dagbladet.no/2014/09/05/nyheter/forskning/miljo/klima/klimaendringer/35148961/

Anonymous poster hash: da244...d67
  • Liker 3
Skrevet

De aller fleste av oss vasker vel hendene etter å ha tatt i rått kjøtt uansett? Jeg vasker alltid hendene med såpe etter å ha tatt i kjøtt eller fisk, før jeg tar i andre råvarer. Trodde det var vanlig jeg...? Og nei, jeg bruker ikke antibakteriell såpe, det får være grenser for hysteri.

Det hadde ikke gjort noen forskjell.

Anonymous poster hash: b85e7...644

Skrevet

Å proppe kyllingen full av antibiotika er galskap, og burde ikke vært lovlig i det hele tatt. Det som er bekymringsfullt, er jo at man ikke vet hva som absorberes av huden vår når vi tar i rått kjøtt. Å vaske hender eller ikke er ikke diskusjonen, det er det å i det hele tatt være i kontakt med rått kjøtt som potensielt er fullt av antibiotikaresistente bakterier.

For meg ble dette bare enda et spark bak for å realisere det jeg har tenkt på lenge: gå over til vegetarkost. Men det er mange grunner til å gå inn for vegetarisk, altså. Kjøttforbruket generelt må ned: http://www.dagbladet.no/2014/09/05/nyheter/forskning/miljo/klima/klimaendringer/35148961/

Og du vil ikke angre! :)

Jeg gikk over til vegetar for tre år siden, og har aldri angret på det valget. Nå hadde jeg et høyt kjøttforbruk da, og alle har ikke det. Men jeg spiste kjøtt stort sett hver dag enten i form av middag eller pålegg. For min del var det enklere å kutte det helt ut enn å kutte ned på det.

Skrevet

Det hadde ikke gjort noen forskjell. Anonymous poster hash: b85e7...644

Nettopp. Og det er derfor jeg ikke gidder bruke penger på sånn såpe. Er jo som regel dyrere enn vanlig såpe.

Skrevet

Og du vil ikke angre! :)

Jeg gikk over til vegetar for tre år siden, og har aldri angret på det valget. Nå hadde jeg et høyt kjøttforbruk da, og alle har ikke det. Men jeg spiste kjøtt stort sett hver dag enten i form av middag eller pålegg. For min del var det enklere å kutte det helt ut enn å kutte ned på det.

Nei, jeg tror det kan bli bra! Jeg har kuttet ned mye på kjøtt, og oppdaget at det finnes så vanvittig mye bra vegetarmat! Og mye av det man er vant til å spise kan jo erstattes med vegetariske produkter, som f.eks vegetarisk farse isteden for kjøttdeig på pizza eller til taco. Smaker ingen forskjell, jeg. :)

Jeg har oppdaget mange spennende retter jeg kan lage selv, og det finnes haugevis av nettsider med tips og oppskrifter, så det er ikke verre enn å bare gå igjang, egentlig. Eneste som bekymrer meg litt, er om jeg får i meg det jeg trenger av næringsstoffer uten å ta noe tilskudd.

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg tror det kan bli bra! Jeg har kuttet ned mye på kjøtt, og oppdaget at det finnes så vanvittig mye bra vegetarmat! Og mye av det man er vant til å spise kan jo erstattes med vegetariske produkter, som f.eks vegetarisk farse isteden for kjøttdeig på pizza eller til taco. Smaker ingen forskjell, jeg. :)

Jeg har oppdaget mange spennende retter jeg kan lage selv, og det finnes haugevis av nettsider med tips og oppskrifter, så det er ikke verre enn å bare gå igjang, egentlig. Eneste som bekymrer meg litt, er om jeg får i meg det jeg trenger av næringsstoffer uten å ta noe tilskudd.

Slik var det for meg også! :) Vi prøvde å lage litt vegetarisk innimellom, men visste liksom aldri hva vi skulle lage, så vi måtte gjøre en ordentlig omlegging. Jeg synes jeg spiser bedre og mer spennende mat nå enn tidligere. :) Så lenge du spiser variert, skal det ikke være noe problem som lakto-ovo-vegetarianer. Jeg har i alle fall fine prøver og er blodgiver. Jeg tar noe tilskudd på vinterstid, men det gjorde jeg før også. Tok tran da, og nå tar jeg D-vitamin og algeolje i stedet.

• Liker 1
Skrevet

Slik var det for meg også! :) Vi prøvde å lage litt vegetarisk innimellom, men visste liksom aldri hva vi skulle lage, så vi måtte gjøre en ordentlig omlegging. Jeg synes jeg spiser bedre og mer spennende mat nå enn tidligere. :) Så lenge du spiser variert, skal det ikke være noe problem som lakto-ovo-vegetarianer. Jeg har i alle fall fine prøver og er blodgiver. Jeg tar noe tilskudd på vinterstid, men det gjorde jeg før også. Tok tran da, og nå tar jeg D-vitamin og algeolje i stedet.

Tusen takk for tips! :)

Skrevet

Hvor får man tak i vegetarisk farse?

Anonymous poster hash: 91d52...7ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...