Gå til innhold

Hva ville du handlet en gang per mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gang bodde jeg øde og måtte lage handleliste for en mnd. ad. gangen.

Vi var to.

Man har fryser og kjøleskap, men alt av grønnsaker og pålegg holder seg ikke like lenge og økonomien var midt på treet, slik at man handler bare inn det viktigste og de mest nærings fylte tingene.

Hva ville du handlet inn? (Jeg har lista og budsjettet i en perm fra den tiden, men lurer på hvordan andre ville løst dette, altså at man bare kommer seg på butikken en gang i mnd og må handle inn for de neste fire ukene)???

Jeg spør av ren nysgjerrighet. Man kan ta taxi tilbake, og sjokoladen går som regel først når man er hjemme etter en mnd. Hva ville du valgt å kjøpe inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde trengt mye fryseplass. Har jeg godt med fryseplass er det jo null problem. Det aller meste kan jo fryses.

- Nok kjøtt/fisk. Vi har kylling to ganger i uka, fisk tre og kjøtt to. Alt kan jo fryses.

- 4 pakker skinke, 4 oster, leverpostei, syltetøy (2 stk).

- Melk (10 store), matfløte (8), kremfløte (2)

- Ferske grønnsaker og frukt til første uka.

- Fryste grønnsaker, ca 20 pakker

- Fryste bær

- 8 brød

- Pasta, ris, poteter, linser, bønner

- Hermetiserte tomater (10 bokser)

- Tomatpuré (4)

- Gulrot, brokkoli, blomkål (hver for seg) ferake som jeg hadde kappa opp og fryst ned

- Juice (4)

- Havregrøt, knekkebrød

- Erter

- Toalettpapir, sjampo, balsam, zalo, oppvaskmiddel, vaskepulver, tøymykner, tørkeruller, antibac, deo, tannkrem, håndsåpe

- 4 nutrilettbarer (så fine å ha med når vi går lange skogsturer)

- Fun Light (iste)

- Kaffe (4 poser)

Sikkert litt mer.

Anonymous poster hash: e1106...f28

• Liker 1
Skrevet

Hadde trengt mye fryseplass. Har jeg godt med fryseplass er det jo null problem. Det aller meste kan jo fryses.

- Nok kjøtt/fisk. Vi har kylling to ganger i uka, fisk tre og kjøtt to. Alt kan jo fryses.

- 4 pakker skinke, 4 oster, leverpostei, syltetøy (2 stk).

- Melk (10 store), matfløte (8), kremfløte (2)

- Ferske grønnsaker og frukt til første uka.

- Fryste grønnsaker, ca 20 pakker

- Fryste bær

- 8 brød

- Pasta, ris, poteter, linser, bønner

- Hermetiserte tomater (10 bokser)

- Tomatpuré (4)

- Gulrot, brokkoli, blomkål (hver for seg) ferake som jeg hadde kappa opp og fryst ned

- Juice (4)

- Havregrøt, knekkebrød

- Erter

- Toalettpapir, sjampo, balsam, zalo, oppvaskmiddel, vaskepulver, tøymykner, tørkeruller, antibac, deo, tannkrem, håndsåpe

- 4 nutrilettbarer (så fine å ha med når vi går lange skogsturer)

- Fun Light (iste)

- Kaffe (4 poser)

Sikkert litt mer.

Anonymous poster hash: e1106...f28

Melk er ikke så holdbar. Matfløte og kaffefløte er jo det.

Jeg har en liste, og det var selvsagt lavkost-budsjett.

valgte å kjøpe mel og bake brød.

Løk og rotgrønnsaker holder seg lenge.

Jeg kjøpte ofte sånn saltet sild, vannet den ut og kokte poteter og med løk og kålrabistappe og syltet røbeter, det var luksusmiddag nummer en (for meg). Når ungdommene kom på besøk sa jeg at det blir sushi til middag når de spurte, men jeg hadde selvsagt pizza de kunne få, uten at de visste det. De plukket bare på maten.

Vi bodde da i pakt med naturen mest mulig, så hadde jordbær, fisk og vilt i fryseren fra før.

Men vi sparte mye på å handle inn en gang i mnd. Vi var nødt. Det var øde. Det var et forsøk på å tja, leve spartansk. (det var ikke det, vi ble tvunget iom der vi bodde osv).

Men vi spiste middag hver dag, med grønnsaker, brød, frukt og bær. Det var jeg som hadde kontrollen over hva som måtte handles inn.

Og når jeg serverte sild og syltede rødbeter, potet og kålrabistappe, da tullet jeg bare med ungdommene, de slet virkelig med å få det ned, så jeg sa ok, jeg setter på en pizza.

Jeg forventet ikke at de skulle elske sild. Men jeg krevde at de smakte.

(jeg hadde ikke gjort det i dag, de er voksne, og da ville det være ondskapsfullt)

Skrevet

Melk kan fryses. Har ikke prøvd selv, men kjenner noen som gjør det. De sier det går helt greit.

• Liker 1
Skrevet

Min bestemor handler som regel for en måned i gangen, hun må det ikke, men gjør det for å ikke være til 'bry' som hun sier. Hun fryser ned melken, og det er ikke noe problem, smaker det samme. :)

Skrevet

Jeg ville bedt butikken ta inn langtidsholdbar melk.

Skrevet

Da jeg hadde hjemmehjelp fikk jeg kun handle inn en gang i måneden. Kjøpte soyamelk fordi det holder seg lenge. Mye frosne grønnsaker, kjøtt, fisk og bær. Fryste banan og annen oppskåret frukt. Oppbevarte rotgrønnsaker i en bod. Fryste brød, skinke, leverpostei, ost osv. Det gikk helt fint. Nå har jeg BPA og får handlet to ganger i måneden, og det er liten forskjell.

Anonymous poster hash: d6286...041

Skrevet

Jeg ville bedt butikken ta inn langtidsholdbar melk.

Evt kan man kjøpe laktosefri/laktoseredusert melk, de har lang holdbarhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...