AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Har begynt å trene på mellomdistanse og har et treningsopplegg hvor jeg har 2 dager med intervall og 3 dager med langkjøring, treningsprogrammet er visst et godt for å gjøre det bra på 3000m løping. Men jeg har egentlig 2 mål. Jeg ønsker å gjøre det best mulig på 3000m og gjøre det bra på intervallene for jeg konkurrerer mot de jeg løper intervaller med. Vil jeg bli bedre på intervaller ved å ha langkjøring på samme måte som jeg blir bedre på 3000m av langkjøring eller er det null overføringsverdi? Antall meter på intervallene er lengre enn de 3000meterne jeg trener til Anonymous poster hash: 76f0c...63b
Wiggins Skrevet 11. september 2014 #2 Skrevet 11. september 2014 For bli best mulig skal du ikke trene det samme hver uke. Særlig intervalltrening skal du ikke trene hver uke. Intervalltrening er optimalt for å toppe formen fram mot konkurranser eller tester. F. eks. langrennsløperne trener nesten bare rolig langkjøring i sommerhalvåret for å ha et solid grunnlag når sesongen begynner. Hvor mye langkjøring du har som grunnlag bestemmer hvor bra utbytte du får av intervalltreningen. Med lite grunnlag vil du stabilisere deg på et lavere nivå, og formtoppen til vare kortere.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #3 Skrevet 12. september 2014 Takk, så du ville kuttet ut alle intervallene? Og ikke tatt intervaller før mot slutten? Skal konkurrere i mai så har litt tid. Trener ikke det samme hver uke, men har hatt 2 dager intervall og 3 dager langkjøring hver uke. Anonymous poster hash: 76f0c...63b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #4 Skrevet 12. september 2014 Nytt spørsmål, gir det å løpe i oppoverbakker noen treningseffekt som er overførbar til 3000m på relativt flatt område? Anonymous poster hash: 76f0c...63b
Wiggins Skrevet 12. september 2014 #5 Skrevet 12. september 2014 Hvis konkurransen ikke er før i mai ville jeg trent lite eller ingen intervalltrening før jul. Nå er tida for å bygge grunnlag. Ved rolig langkjøring bygger du ut de fine kapilærene slik at du bedrer oksygentransporten til musklene. En ting du må innse først som sist: For å bli god på 3000 m må du løpe treningsturer som er mye lenger enn det. Ta for eksempel roerne. Konkurransene der er 1500 meter hvis jeg ikke husker feil, det bruker de i underkant av sju minutter på tror jeg. Når de trener er det økter på mange timer med rolig langkjøring. Varier lengden og intensiteten på turene, men nå før jul kan du holde deg stort sett i sone 1 og 2 og litegrann 3, ref. Olympiatoppens fem intensitetssoner. Å løpe i motbakke har kanskje ikke så mye overføringsgevinst til 3000 m på bane, men det er greit for å få litt variasjon, både kroppslig og mentalt.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #6 Skrevet 12. september 2014 Tusen takk, fant et treningsprogram nå, men det har 7 treningsdager: For as long as possible:Monday - Long aerobic running, 1 hourTuesday - Long aerobic running, 1 to 1.5 hoursWednesday - Time trails, 5,000 metersThursday - Long aerobic running, 1 to 1.5 hoursFriday - Easy fartlek running, 30 minutes to 45 minutesSaturday - Time trials, 10,000 metersSunday - Long aerobic running, 1.25 to 1.5 hours http://thehighschoolrunner.com/2008/01/lydiards-3000-meter-training.html Ville du kuttet ut onsdagen og fredagen siden det er de korteste distansene, eller er det lurt med onsdag hvor man løper kontinuerlig, men raskt og kort? Anonymous poster hash: 76f0c...63b
Wiggins Skrevet 12. september 2014 #7 Skrevet 12. september 2014 En som ikke er profesjonell idrettsutøver burde ha minst to hviledager i uka. Det er bra både for kroppen og hodet å ha noen dager uten trening. Det er lenge siden jeg drev med løping, og da var det atskillig lengre distanser (halvmaraton), så jeg vil ikke komme med noe forslag til treningsprogram. Det du må huske på er å tilpasse programmet til deg, ikke omvendt. Du vet best hvor god form du er i og kjenner hvor mye trening du tåler. Det er mulig å oppnå bedre resultater ved å presse seg på noen treningsøkter, selv de proffe presser seg bare maks på trening i korte perioder. Disse har mange års erfaring med å trene, og vet hvordan kroppen responderer på mye trening. Hvis ikke du har tilsvarende erfaring er det bedre å holde litt igjen, og la kroppen få hvile helt ut minst en gang i uka. Da kan du være rimelig sikker på at du unngår overtrening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå