AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Sliter utrolig mye med klesvasken, det tar lang tid før det blir tørt (henger ute) og klærne hoper seg opp. I tillegg lukter de litt surt (ikke alle, men de fleste). Oppdaget også noen svarte prikker på klær som ligger å venter på å bli vasket, hva er dette ?? Gikk ikke bort i vask.. Anonymous poster hash: af239...ba3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #2 Skrevet 10. september 2014 Jeg har klestørk på badet med døra åpen. Tar en dag å tørke klærne. De svarte prikkene høres ut som sopp.Anonymous poster hash: e4d8d...5b8
Jade Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 (endret) Venter du lenge før du vasker klærne? Det beste er å ta det så fort du har nok til en maskin. Ikke la det hope seg opp, spesielt ikke hvis klærne eller rommet er fuktig. Hvor høy temperatur vasker du klærne på? Har hørt at om en har problemer med lukt i maskinen, så bør man vaske noen maskiner jevnlig på minst 60 grader. Du vasker vel håndklær og sengetøy på det, regner jeg med? Får du det ikke vekk, ville jeg hevet klærne i søpla. Og tørketrommel er veldig kjekt å ha! Endret 10. september 2014 av Jade
sunflower Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Vask klær når du har nok skitne klær til én vask, og ta dem ut av maskinen med en gang. Ikke heng klærne for tett på stativet, og heng dem et sted hvor det er luftig. Kjør gjerne en kokvask eller to med eddik i skyllemiddelskuffen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 Sliter utrolig mye med klesvasken, det tar lang tid før det blir tørt (henger ute) og klærne hoper seg opp. I tillegg lukter de litt surt (ikke alle, men de fleste). Oppdaget også noen svarte prikker på klær som ligger å venter på å bli vasket, hva er dette ?? Gikk ikke bort i vask.. Anonymous poster hash: af239...ba3 Svarte prikker er jordslag en form for mugg fordi klærne oppbevares for fuktig. Dårlig lukt kommer og av at klærne "surner" før de blir vasket. Når du først har fått dette problemet i klærne får du det ikke bort. Kjøp tørketrommel eller som andre her inne anbefaler avfukter for bruk på bad. Vil og hjelpe på å bruke ovn el. Varmekabler på badet/vaskerommet.Anonymous poster hash: b5803...25f
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #6 Skrevet 10. september 2014 Vask klær når du har nok skitne klær til én vask, og ta dem ut av maskinen med en gang. Ikke heng klærne for tett på stativet, og heng dem et sted hvor det er luftig. Kjør gjerne en kokvask eller to med eddik i skyllemiddelskuffen. Nå er det to andre i forumet som har fått ødelagt vaskemaskinene sine med eddik, og det bør vel holde? Vaskemaskinrepratøren spurte den ene om hun hadde brukt eddik fordi selv repratøren hadde hatt mange den siste tida med ødelagte maskiner som hadde brukt eddik. Men kokvask skader ikke klær som tåler koking.Anonymous poster hash: b5803...25f
Gjest Blondie65 Skrevet 10. september 2014 #7 Skrevet 10. september 2014 Klær med sorte prikker tyder på at de er utsatt for fukt. Legg aldri skitne våte klær i kleskurven - sørg for at tørker først. Dersom du har ekstra sentrifugering så bruk denne - det har stor betydning for tørkingen.
Elnaa Skrevet 10. september 2014 #8 Skrevet 10. september 2014 Bor i en liten kjellerleilihet, så vi henger alt ute (blir enda verre lukt hvis det henger inne) Hvorfor oppstår sopp på klesvasken? Tror det er veldig fuktig/rått inne her. Prøver å vaske så fort som mulig, men hvis klærne ute ikke er tørre må jeg vente, hvis ikke blir de liggende lenge i vaskemaskina etter at den er ferdig. Hender jeg må vaske klærne flere ganger, fordi jeg har trodd at det vil bli tørt, men så er de ikke tørre nok til å tas inn og jeg har ikke plass. Skal ihvertfall gå til innkjøp av flere klesstativ. Kan klærne henges ute om vinteren også? Jeg vasket på lavest mulig temperatur, men i det siste har jeg vasket på helst 60. Bruker også anerkjent vaskemiddel og tøymykner som skal få god lukt til å vare lengre. Har kastet tøyet med svarte prikker på, etter at jeg vasket det to ganger. Tørketrommel er en stor drøm, men vi har rett og slett ikke plass! Bruker Omo maskinrens 1 gang i mnd også + vaskemaskina er relativt ny, eller ihvertfall ikke tatt i bruk så mye før det siste halvåret. Tusen takk for svar
Leini Skrevet 10. september 2014 #9 Skrevet 10. september 2014 Lukter det i maskina di? Hvis du ikke får satt på maskin med en gang og har (skitne) våte klær, heng de opp så de ikke ligger i en ball når de er fuktige. Ellers har du fått en del gode tips allerede. Ikke bruk eddik Du kanfå tak i rensemiddel på butikken som fjerner vond lukt og bakterier i maskina.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #10 Skrevet 10. september 2014 Mugg finnes naturlig i luften. Den "leiter etter" plasser å slå seg ned for å vokse til mugg slik vi ofte ser mugg på matvarer eller i et halvfullt glass med melk som står på kjøkkenbenken. Mugg vokser alle steder der det er organiske materialer, mørkt og en fuktprosent over 70%. Når klærne dine blir liggende våte i vaskemaskina så vokser det mugg i maskina og den er på god vei til å bli ubrukelig/uegnet til klesvask. Å vaske en til to ganger pr, mnd med 95 grader skal være like så godt som å bruke maskinrens. Husk at maskinrens er en nyere oppfinnelse, og de som lager ønsker å selge. Du har laget deg et aldri så lite problem mht. Klesvask, rutinene dine må du endre for å få et bedre resultat. Husk og på at nå på høsten så er det mye fuktigere i luften på kvelden og natta slik at det du har oppnådd av tørk på dagtid forsvinner i fukt på kvelds og nattestid. Det er veldig synd at utleiere av kjellerleiligheter rar så lite hensyn til at de som bor der skal kunne fungere mht. Klesvask og tørk!Anonymous poster hash: b5803...25f
sunflower Skrevet 10. september 2014 #11 Skrevet 10. september 2014 Nå er det to andre i forumet som har fått ødelagt vaskemaskinene sine med eddik, og det bør vel holde? Vaskemaskinrepratøren spurte den ene om hun hadde brukt eddik fordi selv repratøren hadde hatt mange den siste tida med ødelagte maskiner som hadde brukt eddik. Men kokvask skader ikke klær som tåler koking.Anonymous poster hash: b5803...25f Dette var jeg ikke klar over! Jeg har "alltid" hørt at eddik hjelper på slike ting, men aldri benyttet meg av tipset selv. Takk for advarselen
Gjest Blondie65 Skrevet 10. september 2014 #12 Skrevet 10. september 2014 Vond lukt i maskinen ville jeg forsøkt å få bort ved å kjøre maskinen tom uten vaskemiddel på 95 grader på lengst mulig program. Våte klær kan ikke ligge og vente på ledig tørkesnor - da blir det lukt. Planlegg vasking slik at du har en blanding av store og små plagg på snorene og heng disse skikkelig ut. Et stort plagg, et lite plagg - fortsett - på neste snor skal lite plagg foran stort plagg. Jakker, bluser og gensere henges på kleshengere i et varmt rom - f.eks. badet (bruk et kosteskaft på kryss av dusjkabinettet f.eks). Ta ned de tørre klærne med en gang slik at det blir mer luft for de klærne som fortsatt ikke er tørre.
Jade Skrevet 10. september 2014 #13 Skrevet 10. september 2014 Vi har stablet vaskemaskin og tørketrommel oppå hverandre. Dere har ikke mulighet til det? Ser ikke helt for meg hvordan dere skal få tørket klær i vinter... Noen har også vaskemaskin/tørketrommel på kjøkkenet eller badet.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #14 Skrevet 10. september 2014 Takk for alle tips. Tror vi må skaffe en Tørketrommel, men hele leiligheten er under 30 kvm. Over vaskemaskinen kan den ikke stå da det er montert hyller på veggen. Men kanskje ved siden av hvis jeg fjerner kommoden Anonymous poster hash: af239...ba3
skruf Skrevet 10. september 2014 #15 Skrevet 10. september 2014 Tips for å få klærne raskere tørre er å ikke henge de så tett på tørkestativet. Henger de for tett så tar det lengre tid å tørke, og da kan det bli sur lukt i klærne. Jeg bruker å henge annenhver, også har jeg heller to tørkestativ. Sjekk at vaskemaskinen har sentrifugeringen på max innstilling. Tørketrommel er gull verdt, så finner du plass til den så kommer du ikke til å angre! (jeg bruker ikke å tromle egne klær, men tromler alt av håndklær, undertøy, sengeklær). De sorte prikkene på klærne høres ut som om det har gått råte i plaggene. Blir plaggene liggende ei stund i en haug mens de er fuktige så skjer dette. Heng f.eks håndklær til tørk over dusjkabinettet før du putter de i skittentøykurven. Når du ikke bruker vaskemaskinen så er det lurt å ikke lukke den helt, men la døren stå på en gløtt.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #16 Skrevet 11. september 2014 Klær kan begynne å lukte surt om de ligger skitne/våte sammenkrøllet i en pose. Det er best å henge de opp til tørk så snart som mulig om du ikke får vasket de med det samme. Anonymous poster hash: 3de3c...15c
Gjest Riskjeks Skrevet 11. september 2014 #17 Skrevet 11. september 2014 Sorte prikker er jordslag, det er vel en form for sopp? Eller mugg? Uansett kommer det av for mye fuktighet/at klærne har være fuktige/våte i for lang tid. Det går som regel ikke bort. Ikke bruk eddik i vaskemaskinen, kjøp heller sånn maskinrens, det får du i vanlig dagligvarebutikk. Og som nevnt over - ikke heng klærne så tett, ha heller flere tørkestativ! Her henger det klær overalt når jeg tørker klær inne... Ser ikke så fint ut med tørkestativ i stua, men bedre enn å få vond lukt i klærne.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #18 Skrevet 11. september 2014 Kjøp en luftavfukter, for eksempel på Clas Ohlson. Da blir du kvitt fuktproblemer på badet, og du slipper å ødelegge klærne i en tørketrommel. Anonymous poster hash: d8381...edf 1
Gjest Riskjeks Skrevet 11. september 2014 #19 Skrevet 11. september 2014 Avfukter er veldig lurt, ja!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #20 Skrevet 11. september 2014 Sorte prikker er jordslag, det er vel en form for sopp? Eller mugg? Uansett kommer det av for mye fuktighet/at klærne har være fuktige/våte i for lang tid. Det går som regel ikke bort. Ikke bruk eddik i vaskemaskinen, kjøp heller sånn maskinrens, det får du i vanlig dagligvarebutikk. Og som nevnt over - ikke heng klærne så tett, ha heller flere tørkestativ! Her henger det klær overalt når jeg tørker klær inne... Ser ikke så fint ut med tørkestativ i stua, men bedre enn å få vond lukt i klærne. En anne skriver at "det har gått råte i klærne". Mugg, sopp, råte, jordslag, råtesopp, alt er samme prosess. Ved for mye fukt vokser muggsopper opp, ved oppvekst i trevirke kaller fafolk dette råtesopper eller bare råte. Jordslag ser ut som sorte prikker, mugg er muggsopper som vokser opp gjerne på matvarer. Muggsopp sporer har vi i små mengder rundt oss som ennaturlig del av lufta. Finner muggsoppsporene ("frøene"), et egnet sted for dem å slå seg ned og å vokse, så gjør de det, uten å be om lov!Anonymous poster hash: b5803...25f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå