Gå til innhold

Lammestek - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine kokkekunnskaper er... begrenset:P Men det er masse lam i butikkene nå og jeg lot meg friste av en sånn surret lammestek på tilbud(ikke kjøpt den enda altså). Men hvordan tilbereder man noe sånt? Når jeg har fått den hjem på benken, hva gjør jeg da? :P Har spist sånt før, men aldri liksom fått være med på å faktisk lage det. Tilbehøret skal jeg fikse(men kom gjerne med anbefalinger), men selve steken? Har et steketermometer(neppe av kvalitet men det er aldri brukt).

Hjelp er dere snill :)

Anonymous poster hash: 2e35f...f8a
Skrevet

Er lammesteika krydret? Hvis den ikke er det kan du lage en olje med hvitløk, rosmarin og litt salt og pepper som du kan la den ligge i noen timer, gjerne over natten.

Deretter kan du steke den kort på pannen for å få en stekeskorpe utenpå. Da unngår du at kjøttsaften renner ut, og du vil få en saftig og god stek.

Sett den i ovnen på 100-120 grader, og stek den med termometeret i. Når det viser ca 68-70 grader kan du ta ut steken og la den hvile på benken i et kvarter. Klar til å skjæres opp og serveres!

Det er nydelig med fløtepoteter og litt kokt grønnsaker til!

Kos deg på kjøkkenet :D

Skrevet

Er lammesteika krydret? Hvis den ikke er det kan du lage en olje med hvitløk, rosmarin og litt salt og pepper som du kan la den ligge i noen timer, gjerne over natten.

Deretter kan du steke den kort på pannen for å få en stekeskorpe utenpå. Da unngår du at kjøttsaften renner ut, og du vil få en saftig og god stek.

Sett den i ovnen på 100-120 grader, og stek den med termometeret i. Når det viser ca 68-70 grader kan du ta ut steken og la den hvile på benken i et kvarter. Klar til å skjæres opp og serveres!

Ta ut på 60 - 65 grader og la hvile dersom du ønsker det rosa - 68-70 vil være gjennomstekt. I tillegg stiger temperaturen når den hviler dersom du pakker den inn (og det bør du for å holde på varmen og saften mens den hviler).

Alternativt hvis du har tid og ønsker en supermør stek følger du fremgangsmåte som angitt over, men setter ovnen på 65 grader på morgningen og lar steken så til når tilsvarende kjernetemp. Tar ca 10 timer avhengig av størrelsen.

Lykke til!

Skrevet

Takk for tips!:) Tror den er krydret for den ligger i litt sånn lake-greier, men står vel på pakken det da. Hvis ikke får jeg krydre den litt.

Men når jeg skal ha den i stekovnen; hva legger jeg den på/oppi?:P Føles litt rart å bare legge den direkte på bakepapir på et stekebrett liksom.

Vil helst ikke stole på oppskrifter på nettet, brent meg en gang for mye dessverre:\

Ta ut på 60 - 65 grader og la hvile dersom du ønsker det rosa - 68-70 vil være gjennomstekt. I tillegg stiger temperaturen når den hviler dersom du pakker den inn (og det bør du for å holde på varmen og saften mens den hviler).

Alternativt hvis du har tid og ønsker en supermør stek følger du fremgangsmåte som angitt over, men setter ovnen på 65 grader på morgningen og lar steken så til når tilsvarende kjernetemp. Tar ca 10 timer avhengig av størrelsen.

Lykke til!

Kult, kanskje jeg prøver på langtidssteking en annen gang, ikke bite over for mye:P Tror ikke faren min pleide å gjøre det, og steken hans var helt fin den:)

Men usikker på om jeg ønsker den rosa i midten eller ikke, har liksom bare spist fårikål jeg, og den har aldri vært rosa i alle fall.

Skrevet

Takk for tips! :) Tror den er krydret for den ligger i litt sånn lake-greier, men står vel på pakken det da. Hvis ikke får jeg krydre den litt.

Men når jeg skal ha den i stekovnen; hva legger jeg den på/oppi? :P Føles litt rart å bare legge den direkte på bakepapir på et stekebrett liksom.

Vil helst ikke stole på oppskrifter på nettet, brent meg en gang for mye dessverre:\

Kult, kanskje jeg prøver på langtidssteking en annen gang, ikke bite over for mye:P Tror ikke faren min pleide å gjøre det, og steken hans var helt fin den:)

Men usikker på om jeg ønsker den rosa i midten eller ikke, har liksom bare spist fårikål jeg, og den har aldri vært rosa i alle fall.

Fårikål skal ikke være rosa heller. Alle kokker og de som "kan" mat anbefaler rosa lammestek. Men folk har selvfølgelig ulik smak. Rosa blir mer saftig, gjennomstekt blir lett tørrere. Forresten finnes det grader av rosa. 70 er gjennomstekt, 55 er nesten rå. Personlig synes jeg perfekt rosa er 62-65.

Skrevet

Takk for tips! :) Tror den er krydret for den ligger i litt sånn lake-greier, men står vel på pakken det da. Hvis ikke får jeg krydre den litt.

Men når jeg skal ha den i stekovnen; hva legger jeg den på/oppi? :P Føles litt rart å bare legge den direkte på bakepapir på et stekebrett liksom.

Hvis den ligger i lake, kan du helle av laken i en kaserolle og bruke dette når du skal lage saus.

Har du en ildfast form? Da kan du legge steken i denne. kutt opp litt gulrot, sellerirot og løk som du legger i bunnen, også har du pittelitt vann over og legger steken oppå der. Slik får du grønnsaker med mye god smak også.

Men du sier det er rart å legge den på et stekebrett, det er det ikke. bare leg den rett på brettet om du ikke vil gjøre det med grønnsakene. Ikke bruk bakepapiret under.

Den væsken som kommer ut av steken og legger seg underveis i stekingen kan du ta vare på og bruke til sausen det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...