AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Nå for tiden er det så "inn" med legalisering av marihuana. Men hvordan er det med risikoen for lungekreft? Røyking (tobakk) er jo "ut" pga. Hvor ekstremt skadelig det er for lungene(og kroppen ellers), men er det ikke skadelig med hasj/marihuana også?Anonymous poster hash: e4ba5...99b 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 Nå for tiden er det så "inn" med legalisering av marihuana. Men hvordan er det med risikoen for lungekreft? Røyking (tobakk) er jo "ut" pga. Hvor ekstremt skadelig det er for lungene(og kroppen ellers), men er det ikke skadelig med hasj/marihuana også?Anonymous poster hash: e4ba5...99b Ja, det er øket risiko for lungekreft ved marijuanarøyking. Foruten at én enkelt joint inneholder nesten 20 ganger så mye tjære som en sigarett, er også innholdet av enkelte karsinogene (kreftfremkallende) stoffer høyere, primært benzoapyren. Det er også økt risiko for utvikling av astma, kronisk bronkitt, emfysem og kols, samt at lungene fort blir en innfallsport for infeksjonssykdommer. At cannabisrøykere ofte tar dype drag og holder røyken i lungene lenger øker risikoen betydelig. De aller fleste blander med tobakk, og det er komplekse samvirkninger her.Anonymous poster hash: 3971f...dd5 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Ja, det er øket risiko for lungekreft ved marijuanarøyking. Foruten at én enkelt joint inneholder nesten 20 ganger så mye tjære som en sigarett, er også innholdet av enkelte karsinogene (kreftfremkallende) stoffer høyere, primært benzoapyren. Det er også økt risiko for utvikling av astma, kronisk bronkitt, emfysem og kols, samt at lungene fort blir en innfallsport for infeksjonssykdommer. At cannabisrøykere ofte tar dype drag og holder røyken i lungene lenger øker risikoen betydelig. De aller fleste blander med tobakk, og det er komplekse samvirkninger her.Anonymous poster hash: 3971f...dd5 Merkelig at dette nesten ikke blir nevnt i debatten. Tobakkrøyk er jo bannlyst "overalt", så skal man innføre enda mer? Ikke alt jeg forstår...Anonymous poster hash: e4ba5...99b 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #5 Skrevet 11. september 2014 Merkelig at dette nesten ikke blir nevnt i debatten. Tobakkrøyk er jo bannlyst "overalt", så skal man innføre enda mer? Ikke alt jeg forstår...Anonymous poster hash: e4ba5...99b Det er en del paradokser i debatten, ja..... Bare det at det er veldig vanlig å blande dette med tobakk er jo et vektig argument mot legalisering, da man uavhengig av cannabisens virkninger ikke ønsker å promotere tobakksbruk. Det er mye som ikke går helt redelig for seg i debatten.Anonymous poster hash: 3971f...dd5 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #6 Skrevet 11. september 2014 Ja, det er øket risiko for lungekreft ved marijuanarøyking. Foruten at én enkelt joint inneholder nesten 20 ganger så mye tjære som en sigarett, er også innholdet av enkelte karsinogene (kreftfremkallende) stoffer høyere, primært benzoapyren. Det er også økt risiko for utvikling av astma, kronisk bronkitt, emfysem og kols, samt at lungene fort blir en innfallsport for infeksjonssykdommer. At cannabisrøykere ofte tar dype drag og holder røyken i lungene lenger øker risikoen betydelig. De aller fleste blander med tobakk, og det er komplekse samvirkninger her.Anonymous poster hash: 3971f...dd5 Tjære i en joint? Fortell meg gjerne hvordan tjæren kommer inn i den grønne planta......Anonymous poster hash: ce112...d40 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #7 Skrevet 11. september 2014 Tjære i en joint? Fortell meg gjerne hvordan tjæren kommer inn i den grønne planta......Anonymous poster hash: ce112...d40 Si det, du? Hvordan kommer den seg inn i den grønne planten tobakk? Jeg skal forøvrig korrigere meg selv, og si at det er ikke 20 ganger så mye tjære i cannabis som i tobakk, men "bare" 4-5 ganger så mye, jeg husket feil. Her er noen referanser du kan lese: -Tashkin DP Effects of marijuana smoking profile on respiratory deposition of tar and absorption of CO and D-9 tetrahydrocannabinol Pulmonary pathophysiology and immune consequences of smoked substance abuse FESEB Summer Research Conference July 18-23 Copper Mountain CO 1999. -Tashkin DP Is frequent marijuana smoking harmful to health? Western J Medicine 158:635-637 1993. -Tashkin DP Baldwin GC Sarafian T Dubinett S Roth MD Respiratory and immunologic consequencies of marijuana smoking J. Clinical Pharmacology 42 (11 supple): 715-781 2002. -Tashkin DP Smoked marijuana as a cause of lung injury Monaldi Arch Chest Dis June 2005; 63(2): 93-100. -Taylor FM Marijuana as a potential respiratory tract carcinogen: a retrospective analysis of a community hospital population Southern Medical Journal 81:1213-1216 1988. -Tennant FS Histopathologic and clinical abnormalities of the respiratory system in chronic hashish smokers in Harris LS (ed) Problems of Drug Dependence 27:309-315 1979 NIDA Rockville MD 1980. Du kan få flere referanser om du vil.Anonymous poster hash: 3971f...dd5 2
Druid Skrevet 11. september 2014 #8 Skrevet 11. september 2014 Merkelig at dette nesten ikke blir nevnt i debatten. Tobakkrøyk er jo bannlyst "overalt", så skal man innføre enda mer? Ikke alt jeg forstår...Anonymous poster hash: e4ba5...99b Legaliseringsdebatten handler primært om å avkriminalisere noe som så mange gjør, at det er rettsforståelsesmessig vanskelig å opprettholde forbud på. Det er nemlig slik at hvis mange nok bryter den samme loven, er det nødvenig å fjerne loven. Litt på samme måte at selv om vi ØNSKER å forby alkohol og tobakk, nøyer vi oss med å legge strenge reguleringer på det. Derfor er det ikke en vesentlig del av diskusjonen. Dessuten vil en slik diskusjon fort ende opp med avsporinger siden rusmessig må ikke marijuana røykes. Det viktigste argumentet mot legalisering er derfor fortsatt at bruken synker og færre og færre unge regner det som ett naturlig rusmiddel.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #9 Skrevet 11. september 2014 Man kan få lungekreft uansett om man røyker eller ikke. Anonymous poster hash: 346f3...56b 1
Druid Skrevet 11. september 2014 #10 Skrevet 11. september 2014 Man kan få lungekreft uansett om man røyker eller ikke. Anonymous poster hash: 346f3...56b Spennede forskning jeg sliter med å ta helt på alvor. Bare det å finne en statistisk representativ gruppe burde være en utfordring. Spesielt med tanke på at kreft i utgangspunktet er en sykdom vi sliter tungt med å dekomponere.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #11 Skrevet 11. september 2014 Man kan få lungekreft uansett om man røyker eller ikke. Anonymous poster hash: 346f3...56b wkal ting settes på kanten, så kan man få lungekreft av radongass og. Man kan skade lungene av alt av forurensinger som pustes inn, noen tåler mer enn andre, men hvem som tåler hva er noe ingen av oss vet på forhånd. Hvorfor gamble med ting som kan være en risikofaktor? Å dø av lungekreft med spredning er ikke noe å trakte etter, jeg har vært pårørende til en med lungekreft som langsomt ble "pint" til døde etterhvert som tumorene vokste og klemte lufttilførselsesveien i luftrøret. Var med og så både røntgenbilder og var tilstede da det ble tatt biopsi av lungen. Anonymous poster hash: 72426...457 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #12 Skrevet 11. september 2014 Si det, du? Hvordan kommer den seg inn i den grønne planten tobakk? Jeg skal forøvrig korrigere meg selv, og si at det er ikke 20 ganger så mye tjære i cannabis som i tobakk, men "bare" 4-5 ganger så mye, jeg husket feil. Her er noen referanser du kan lese: -Tashkin DP Effects of marijuana smoking profile on respiratory deposition of tar and absorption of CO and D-9 tetrahydrocannabinol Pulmonary pathophysiology and immune consequences of smoked substance abuse FESEB Summer Research Conference July 18-23 Copper Mountain CO 1999. -Tashkin DP Is frequent marijuana smoking harmful to health? Western J Medicine 158:635-637 1993. -Tashkin DP Baldwin GC Sarafian T Dubinett S Roth MD Respiratory and immunologic consequencies of marijuana smoking J. Clinical Pharmacology 42 (11 supple): 715-781 2002. -Tashkin DP Smoked marijuana as a cause of lung injury Monaldi Arch Chest Dis June 2005; 63(2): 93-100. -Taylor FM Marijuana as a potential respiratory tract carcinogen: a retrospective analysis of a community hospital population Southern Medical Journal 81:1213-1216 1988. -Tennant FS Histopathologic and clinical abnormalities of the respiratory system in chronic hashish smokers in Harris LS (ed) Problems of Drug Dependence 27:309-315 1979 NIDA Rockville MD 1980. Du kan få flere referanser om du vil.Anonymous poster hash: 3971f...dd5 men hva slags marihuana røyking er det snakk om, blandet med tobakk, røyket rent eller med en vaporiser? Finnes flere måter å røyke på.Anonymous poster hash: c51e9...111
Druid Skrevet 11. september 2014 #13 Skrevet 11. september 2014 (endret) Hvorfor gamble med ting som kan være en risikofaktor?... Anonymous poster hash: 72426...457 Fordi hvis man skal tenke slik vil man ikke kunne leve. Man mått sette seg inn i en liten boble med renset luft og fokusere på å optimalisere alle funksjonelle livsoperasjoner. Og siden vi EGENTLIG ikke kan noe om kreft, risikerer du å få lungekreft ed spredning av det og. Livet ER ett spill og cashouten er kontinuerlig i form av opplevelser og livskvalitet. Døden er sikker; og hvordan den kommer har du uansett lite direkte kontroll over uansett hvor fokusert du er på risikobilder. (Ja, jeg røyker tobakk :-) ) Endret 11. september 2014 av Druid
Trygve81 Skrevet 11. september 2014 #14 Skrevet 11. september 2014 Tjære i en joint? Fortell meg gjerne hvordan tjæren kommer inn i den grønne planta......Anonymous poster hash: ce112...d40 Alt plantemateriale omdannes til tjære dersom det blir brent på den riktige måten. Du trodde vel ikke at tjæren i tobakk var tilsatt av tobakkselskapene? 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #15 Skrevet 11. september 2014 Man kan få lungekreft uansett om man røyker eller ikke. Anonymous poster hash: 346f3...56b Men lungekreft blant ikkerøykere er utgjør en forsvinnende liten prosent av lungekreftdiagnosene. Så lite at det knapt er verdt å nevne.Anonymous poster hash: 3971f...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #16 Skrevet 11. september 2014 Spennede forskning jeg sliter med å ta helt på alvor. Bare det å finne en statistisk representativ gruppe burde være en utfordring. Spesielt med tanke på at kreft i utgangspunktet er en sykdom vi sliter tungt med å dekomponere. Fordi hvis man skal tenke slik vil man ikke kunne leve. Man mått sette seg inn i en liten boble med renset luft og fokusere på å optimalisere alle funksjonelle livsoperasjoner. Og siden vi EGENTLIG ikke kan noe om kreft, risikerer du å få lungekreft ed spredning av det og. Livet ER ett spill og cashouten er kontinuerlig i form av opplevelser og livskvalitet. Døden er sikker; og hvordan den kommer har du uansett lite direkte kontroll over uansett hvor fokusert du er på risikobilder. (Ja, jeg røyker tobakk :-) ) Vi vet veldig mye om kreft, både fra et genetisk og fysiologisk utgangspunkt, og vi har ganske god behandling, selv om det er en del kreftformer vi sliter med å klare å behandle effektivt. Vi vet godt hvordan kreft oppstår, hvilke molekylære og genetiske mekanismer som spiller inn, og hvor man kan intervenere i cellesyklusen til en cellepopulasjon som har undergått malign transformasjon. Det vi ikke vet like mye om er hvorfor en karsinogen stimulus fører til en slik transformasjon i x tilfeller men ikke i y, selv om vi har god forståelse for hvilke gener og genetiske loci de påvirker, og hvilke transkripsjonsfaktorer som tar del i transformasjonen. Vi har også en del manglende forståelse for hvordan vi best kan eliminere noen former for maligne celler. Småcellet lungecarcinom er en av de formene vi har begrensede behandlingsmuligheter for, og som har svært dårlige prognoser.Anonymous poster hash: 3971f...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #17 Skrevet 11. september 2014 men hva slags marihuana røyking er det snakk om, blandet med tobakk, røyket rent eller med en vaporiser? Finnes flere måter å røyke på.Anonymous poster hash: c51e9...111 Det er mange variabler som påvirker resultatet, og administrasjonsmåte er definitivt en av de store spillerne her. Les rapportene, så finner du svaret på det du spør om. Generelt er røyking med eller uten tobakk en relativt stor risiko. Ved bruk av vaporizer eliminerer du nok en del av problematikken, men de karsinogene substansene vil fortsatt være der. Lungekreft i denne sammenhengen er som oftest på grunn av adaptiv respons fra cellene i lungene.Anonymous poster hash: 3971f...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #18 Skrevet 11. september 2014 Fordi hvis man skal tenke slik vil man ikke kunne leve. Man mått sette seg inn i en liten boble med renset luft og fokusere på å optimalisere alle funksjonelle livsoperasjoner. Og siden vi EGENTLIG ikke kan noe om kreft, risikerer du å få lungekreft ed spredning av det og. Livet ER ett spill og cashouten er kontinuerlig i form av opplevelser og livskvalitet. Døden er sikker; og hvordan den kommer har du uansett lite direkte kontroll over uansett hvor fokusert du er på risikobilder. (Ja, jeg røyker tobakk :-) ) Ja, livet er et usikkert prosjekt. Men når vi med sikkerhet vet om hvor ekstremt skadelig røyk er, spesielt for lungene, og hvor mye penger og ressurser dette koster samfunnet, så bør man tenke seg meget godt om. Alt i alt vil jo ca. halvparten av dem som røyker dø av det. Ressurser brukt på mennesker som får sykdommer knyttet til røyk kunne ha blitt brukt på andre kreftformer (evt. andre sykdommer). Derfor syns jeg det er helt meningsløst å (på mange måter) innføre enda en måte folk kan skade seg på. Flere personlige tragedier og enda mer press på et allerede hardt presset helsevesen. Anonymous poster hash: e4ba5...99b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå