Gå til innhold

Mareritt som sliter :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 10 år sliter noe forferdelig med mareritt, så å si hver natt....har prøvd å fokusere på noe positivt for eksempel ei gladbok el en munter historie rett før hun sovner men nei, mareritt kommer...vet snart ikke min arme råd, derfor letter jeg trykket til dere lesere i håp om noen erfaringer som kan hjelpe meg....hun bruker å gå over til sin søster som er 2 år gamlere og sover resten av natta der....problemet er at hennes stefar overhodet ikke liker at de skal dele soverom da han mener at nå er de så store at de skal sove på egne rom, men jeg sier meg uenig med han da jeg har selv opplevd en fase i livet med det samme, mareritt, også i den alderen og da søkte jeg trøst hos min eldre bror...og jeg vokste det av meg etter hvert...han sjekker bestandig om morgenen hvor hun sover og sover hun hos søsteren så vet jeg hvordan det blir, dessverre..sier ofte at han kunne brukt hennes rom til noe annet enn soverom til henne hvis det er slik at hun ikke vil sove alene...dessverre sier han et slik at jentene hører og er redd det utarter seg og forverrer hele situasjonen:/....

Anonymous poster hash: 14139...2d5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Unnskyld meg, men for en real dust mannen din er!!

Hvis det å legge seg sammen med storesøster er det som hjelper minstejenta med marerittene, og det er i orden for storesøster, så ser jeg virkelig ikke problemet. Jenta begynner jo å sove hver natt på rommet sitt selv..

Har ei som selv har slitt mye med mareritt opp igjennom årene, og nå i en alder av 11 så kommer marerittene fortsatt. Heldigvis ikke like hyppig. Hun bruker faktisk å gå å legge seg på et gjesterom som ligger rett ved rommet vi sover på (hennes rom ligger et lite stykke unna vårt rom) hvis hun våkner opp med mareritt. Da hun var mindre så hadde vi en ferdig oppredd madrass på rommet vårt som hun kom å la seg på hvis hun hadde mareritt.

Det som kan hjelpe litt er at hun ikke ser så mye skummelt på tv, likedan være obs på hva hun leser. Mange i den alderen der og oppover elsker skumle ting (og gjerne skrekkfilmer når de blir enda eldre..). Snakk om marerittene, hva er hun redd for? Å snakke om det kan ufarliggjøre det.

En annen ting er trygghet. For datteren din gir det tydeligvis trygghet å legge seg innmed storesøsteren. Det at faren kjefter og smeller over det tror jeg bare forverrer marerittene. Hvis jenta legger seg om kvelden og er redd for å få mareritt og er fokusert på at hun ikke får lov til å legge seg innmed søsteren så kan du nesten skrive under på at hun vil få mareritt.

Og du, sett ned foten ovenfor mannen din. Si til han i klare ordlag at jenta skal få lov å legge til i samme seng som søsteren hvis hun får fæle drømmer.

Endret av skruf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...