AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Hvis jeg selger en katt som jeg kun har hatt noen dager, for at nye eier så finner ut at den er syk eller den dør. Kan den nye eieren kreve tilbake pengene da, sålenge første eier ikke hadde noen anelse om dette og det ikke ble skrevet noen kontrakt.Anonymous poster hash: 4a667...677
Sphynx Skrevet 10. september 2014 #2 Skrevet 10. september 2014 Hvilken katt er det snakk om? Hvor har du fått tak i den? Man skriver kontrakt når man selger dyr, og i kontrakten er det vanlig å si at selger ikke er ansvarlig for skjulte sykdommer osv. Aner du misstankte om dyret er syk eller har symptomer er DU pliktig til å ta den til dyrlege! Trenger litt mer infor her!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 Hvilken katt er det snakk om? Hvor har du fått tak i den? Man skriver kontrakt når man selger dyr, og i kontrakten er det vanlig å si at selger ikke er ansvarlig for skjulte sykdommer osv. Aner du misstankte om dyret er syk eller har symptomer er DU pliktig til å ta den til dyrlege! Trenger litt mer infor her! Har kjøpt en rasekatt som kosekatt, dvs under halv pris og uten stamtavle og vi skrev ingen kontrakt. Funnet ut at den er syk og dette sier selger at den ikke visste om da den solgte videre pga allergi etter bare noen dager. Kan jeg kreve kjøpet hevet eller penger tilbake?Anonymous poster hash: 4a667...677
Sphynx Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Har kjøpt en rasekatt som kosekatt, dvs under halv pris og uten stamtavle og vi skrev ingen kontrakt. Funnet ut at den er syk og dette sier selger at den ikke visste om da den solgte videre pga allergi etter bare noen dager. Kan jeg kreve kjøpet hevet eller penger tilbake?Anonymous poster hash: 4a667...677 Det var jæææææææææævlig dumt å ikke skrive kontrakt da... Hvordan syk er pusen? 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 Det var jæææææææææævlig dumt å ikke skrive kontrakt da... Hvordan syk er pusen? ja ja.. poenget er, gjelder angrerett/kjøpslov el.l.....?Anonymous poster hash: 4a667...677
TrickyCicci Skrevet 10. september 2014 #6 Skrevet 10. september 2014 Rasekatt som kosekatt uten stamtavle? Høres suspekt ut i mine ører. Jeg har en rasekatt som jeg kjøpte til kos (dvs. ikke avl eller utstilling), men fikk da fortsatt stamtavla med! På den står jo diverse info fra veterinær, inkl. chipnummer. Dersom den ikke er chippet kommer den ikke fra en seriøs oppdretter, og er sannsynligvis ikke noen rasekatt, men en eller annen blanding. Som ikke er noe galt, men kan ikke se for meg at den da kan koste særlig mye til halv pris?? Tror forøvig ikke du har noen angrerett her dessverre, så du får heller satse på at katten kan bli frisk, eller leve kontrollert med sykdommen, og kose deg med den
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #7 Skrevet 10. september 2014 Så du har ikke hatt helsesjekk på katten før du kjøpte den? Uten kontrakt? SMART. Du er selv ansvarlig for at katten er helsesjekket med attest fra vet og du får med kjøpskontrakt. Dette er noe DU må kreve, ellers står du i smørja. Men er du glad i katten din så tar du den selvfølgelig med til vet og får den sjekket ut, uansett. Dyr er ikke bruk og kast gjenstand, men en levende sjel Anonymous poster hash: 05001...240 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #8 Skrevet 10. september 2014 Dyr er (dessverre) kategorisert dom en gjenstand og kjøpsloven gjelder da også med tanke på reklamasjon/angrerett og heving av kjøp/retur av "varen" og få kjøpesummen eller tilnærmet verdi igjen. Anonymous poster hash: 1e3c0...fa6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #9 Skrevet 10. september 2014 Desverre så er kattekjøp lite regulert. Men i den kontrakten jeg hadde med sist katt sto det at forbrukerkjøpsloven regulerte utover det kontrakten definerte. Så dersom jeg ikke hadde fått tilbake penger på forsikringen ville jeg stilt et krav til selger. Så ja, selger kan kreve penger tilbake, vi har bare ikke rettspraksis på det enda men det vil komme. Anonymous poster hash: e62bd...8bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå