Gå til innhold

Panelplater - hvordan får man hjørnene fine uten å sparkle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et rart spørsmål, men jeg er skikkelig dårlig til alt som handler om oppussing...

Vi har et kjellerom som vi skal innrede som lekerom/kjellerstue men uten å legge mye tid og penger i det. Jeg har derfor sett for meg å slenge opp noen panelplater på veggene for enkelhets skyld. Jeg antok at jeg uansett måtte sparkle i hjørnene, men så så jeg her

http://maxbo.digitalkampanje.no/fremtidens-vegg-er-her/

at de skriver at man ikke trenger å sparkle?

Hva gjør man da med hjørnene? Greier alle andre å skjære platene så rett og nøyaktig på millimeteren at det blir pent uansett? Eller er det noen smart løsning på det?

Ja, jeg ser at det følger med en instruksjonsvideo som sikkert svarer på dette, men den fikk jeg ikke opp.

Skrevet

Tja, noen er vel flinke. Andre bruker list i hjørnet for eksempel. Lurer litt på hvordan du skulle sparkle hjørnene?

Skrevet

Jeg måtte gå å sjekke i det rommet vi har panelplater, og hos oss ser det ut som det har blitt brukt sånn silikon(?) som man har på tube. Bare en tynn stripe nedover i sprekken som er strøket ut. Dog, vet ikke om det er dette som er vanlig å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er vanlig å gjøre det slik det er gjort hos Bababing.

Anonymous poster hash: 2b1ee...833
Skrevet

Lurer litt på hvordan du skulle sparkle hjørnene?

Tja, godt spørsmål. Jeg sa jo at jeg ikke hadde peiling på slik :laugh:

Men det høres bedre ut med silikon, ja. Er det blankt nok til at det ikke synes noe særlig?

Skrevet

Hos oss er det brukt hjørnelister. Panalplatene våre er ikke slette, så det rotes ikke noe til inntrykket.

Skrevet

Men det høres bedre ut med silikon, ja. Er det blankt nok til at det ikke synes noe særlig?

Det var ikke kritikk altså, jeg bare lurte på hvordan det gikk an og om det var noe jeg kunne lære meg :P vi brukte hjørnelister, fordi veggene i seg selv er så vannvittig skjeve og vi kunne ikke lekte for mye ut. Silikon høres ut som et bedre alternativ :)

Skrevet

Jeg måtte gå å sjekke i det rommet vi har panelplater, og hos oss ser det ut som det har blitt brukt sånn silikon(?) som man har på tube. Bare en tynn stripe nedover i sprekken som er strøket ut. Dog, vet ikke om det er dette som er vanlig å gjøre.

Akryl. Helt vanlig i hjørner.

Anonymous poster hash: 18021...bf1

Skrevet

Jeg mener å huske at man får kjøpt dem i ulike farger, i alle fall de vanligste. Skal man male platene, kan man vel male silikonen også. Men dobbeltsjekk at den kan males for sikkerhets skyld.

Skrevet

Akryl. Helt vanlig i hjørner.

Anonymous poster hash: 18021...bf1

Takk, det var det det het, ja :P

Skrevet

Det var ikke kritikk altså, jeg bare lurte på hvordan det gikk an og om det var noe jeg kunne lære meg :P vi brukte hjørnelister, fordi veggene i seg selv er så vannvittig skjeve og vi kunne ikke lekte for mye ut. Silikon høres ut som et bedre alternativ :)

Neida, jeg tok det ikke slik :) Jeg har sparklet et par hjørner faktisk, men det er neppe slik det skal gjøres, og dermed ikke noe behov for å lære seg det :)

Men om du er nysgjerrig, så tok jeg bittelitt vann i sparkelen slik at den ble mykere og så strøk jeg den utover med fingeren. Måtte slipe til slutt for å få det jevnt. Men som sagt, det er nok riktigere med akryl eller rett og slett lister :)

Skrevet

Man bruker hvit akryl eller hjørnelist. Dersom huset er i vater og man er flink til å kappe holder der med akryl. Men de fleste må bruke hjørnelist.

Anonymous poster hash: 0219b...6ea

Skrevet

Vi brukte hjørnelister som vi malte i samme farge som panelplatene . Huset vårt er ikke helt i vater, så det ble penest slik.

Skrevet

De fleste bruker overmalbar akrylmasse. Patron og fugepistol.

Legg en stripe nedover hele og dupp fingeren i et glass med vann med litt oppvaskmiddel oppi og dra nedover så du får en glatt og fin fuge. Er fugen stor så kan det gjentas ved behov.

Evt fukt fingeren i munnen, men mange syns det er litt ekkelt :).

Anonymous poster hash: c42dd...ed6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...