Gå til innhold

Kvalme etter trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av og til blir jeg skikkelig kvalm en times tid etter trening. Klarer ikke helt å finne noe system på når det skjer, men det skjer nok som regel når jeg har trent med lav/middels intensitet i mer enn 50 minutter. Har faktisk aldri opplevd kvalme etter en kortere økt med høy intensitet, f.eks 45 minutter intervalltrening der pulsen nærmer seg maks i flere intervaller.

Som i går, da jeg gikk på tredemølla i ca en time, i 6-6,5 km/t og med 4 % incline. Hadde ikke pulsklokke, men vil tro pulsen lå på maks 140-150 (maxpuls oppimot 200). Spiste et knekkebrød en time før trening (gikk rett etter jobb) og drakk ca 4-5 dl vann i løpet av treningsøkten. Spiste middag ganske raskt etter jeg kom hjem, og etter en time var jeg så kvalm at jeg satt på badegulvet og bare ventet på at jeg skulle kaste opp.

All logikk tilsier jo at det er mer logisk å bli kvalm når man har blitt skikkelig sliten enn når man bare har en veldig rolig økt? Noen som har noen forklaring på hvorfor det kan være sånn, og hva jeg evt kan gjøre for å unngå det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis skikkelig før trening! Et knekkebrød før trening er alt, alt for lite!!!!

Anonymous poster hash: 5340d...9f4
Skrevet (endret)

Spis skikkelig før trening! Et knekkebrød før trening er alt, alt for lite!!!!

Anonymous poster hash: 5340d...9f4

Tror absolutt ikke det er grunnen, et knekkebrød med masse pålegg burde være mer enn nok når det bare er to timer siden en solid lunsj, og jeg spiser middag maks 30 minutter etter trening. Spiser ikke noe mer når jeg trener f.eks intervall etter jobb.

Endret av juliane
Skrevet

Jeg blir gjerne svimmel og uvel etter lengre tid på tredemølle. Kan det ha noe med tredemølla å gjøre, eller oppstår det ved jogging ute eller annen trening også?

Skrevet

Jeg blir gjerne svimmel og uvel etter lengre tid på tredemølle. Kan det ha noe med tredemølla å gjøre, eller oppstår det ved jogging ute eller annen trening også?

Hmm, det skal jeg forsøke å tenke over. Vet jeg har blitt kvalm etter en lengre økt på ellipsemaskinen, men det er jo også inne. Jogger sjelden mer enn 40 min, men lurer på om jeg kan ha blitt kvalm etter å ha gått tre runder rundt Sognsvann i relativt kjapt tempo for noen uker siden. Er vanskelig å huske akkurat når det har kommet, kanskje jeg skal begynne å skrive ned detaljene for økta hver gang kvalmen kommer, så kanskje jeg etter hvert ser et mønster. :)

Skrevet

Uten at jeg er noen ekspert, vil jeg også tro at hva du spiser før treningsøkta kan ha noe med kvalmen å gjøre. Om du spiser middag 4,5 timer etter lunch, med kun et knekkebrød med pålegg i mellomtiden synes jeg ikke det er rart om kroppen reagerer på det. Ville iallefall testet om du merker en forbedring ved å spise litt mer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...