Gå til innhold

Den evinnelige salamien..!Spise eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holdt meg helt unna salami ved forrige svangerskap etter råd fra helsedirektoratet.

Men hvorfor sier svenske Livsmedelverket dette når det gjelder gravide og salami?

Toxoplasma kan även finnas i lufttorkat, kallrökt och marinerat kött, till

exempel parmaskinka, och i rökta eller fermenterade korvar, till exempel salami.

Eventuella parasiter dör dock om produkten fryses i minst tre dygn.

Råd:

-Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

-Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka

eller salami, frys det i tre dygn innan du äter.

Ergo: fryser man salamien, er det trygt etter drøyt 3 dager. Er det da listeria-fare som da er problemet, som gjør salamien "skummel"??

Fant også dette:"Salami- TJATAKK!" http://altformamma.no/artikler/141/article/item#/

publisert 01.06.14.

Hva tenker dere andre gravide om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at jeg holder meg unna alt norske myndigheter forteller meg at jeg skal holde meg unna.

Anonymous poster hash: 1e9e8...8d8
Skrevet

Faren er egentlig utrolig liten. Toksoplasmosen kan man fryse bort. Og Listeria trives dårlig i saltet og tørket mat.

Men jeg holder meg allikevel unna, har ingen grunn til å ta sjanser. Jeg spiser ikke så mye spekemat til vanlig, så jeg klarer meg uten de få mnd det gjelder. Kommer til å savne fenalår til jul, men det får nå så være.

Jeg har lyst på vin også innimellom, men jeg må nå bare klare meg uten. Det er snakk om litt viljestyrke. Også finner jeg meg heller noe annet godt(og trygt) å drikke og spise.

Anonymous poster hash: 1a569...100
Skrevet

Du klarer deg uten salami i 40 uker.

Eventuelt kan du jo lagte pizza med salami etc.

Anonymous poster hash: 802d4...4db
  • Liker 3
Skrevet

Min lege sa det var greit å spise salami (det var "overhysterisk" å la være, sa hun) så jeg spiste det.

Anonymous poster hash: f707b...4e8
  • Liker 2
Skrevet

Jeg var innlagt på sykehuset pga. svangerskapsforgiftning. Fikk servert salami til frokost og spekemat til lørdagsgrøten. Med beskjed om å ikke spise så alt for mye av den. Selfølgeli tenkte jeg..etterfulgt av at det er ikke bra at du spiser så mye salt pga. vannet i kroppen...

Anonymous poster hash: d81c6...5ff

Skrevet

Kan noen fortelle meg hvorfor dette er farlig å spise i svangerskapet og ikke ellers? Hva kan skje med barnet?

Anonymous poster hash: 3fe1d...740

Skrevet

Kan noen fortelle meg hvorfor dette er farlig å spise i svangerskapet og ikke ellers? Hva kan skje med barnet? Anonymous poster hash: 3fe1d...740

For oss som er gravide er det ikke så farlig, men fosteret kan det være fatalt for. Her er noen setninger ifht toxoplamosesmitte hos nyfødte, kopiert fra helsedirektoratet:

Rundt 90 prosent av smittede spedbarn virker friske rett etter fødsel, mens de resterende 10 prosentene har tydelige tegn på infeksjon. De har ofte øyeinfeksjon, forstørret lever og milt, gulsott og lungebetennelse. Hardt rammede barn står i fare for å bli blinde og døve, og de kan også få epilepsi. Noen har hjerneskader. Dessverre er noen av barna dødfødte eller dør noen dager etter fødselen.

Opptil 80 prosent av de smittede spedbarna kan få helseproblemer når det har gått noen måneder, til og med år.Disse problemene kan være en spesiell øyeinfeksjon (chorioretinitt) som gir arr på netthinnen, hørselsproblemer og lærevansker

Infeksjonen kan også komme tilbake igjen, og føre til en svekkelse av immunforsvaret frem til barnet er om lag 20 år gammelt.

Øyeinfeksjonen chorioretinitt er den vanligste langvarige komplikasjonen av toksoplasmose. Den kan skade barnets syn permanent. Hvis barnet får øye​problemer, må det behandles av en øyelege. Barnet bør kontrolleres hver tredje måned hos øyelege til hun eller han er 18 måneder gammel på grunn av risiko for ny infeksjon.​​

Du kan amme selv om du har toksoplasmose. Leger mener det er usannsynlig med smitte på denne måten. Parasitten er aldri funnet i morsmelk.

(https://helsenorge.no/gravid/toksoplasmose)

Skrevet

Kan noen fortelle meg hvorfor dette er farlig å spise i svangerskapet og ikke ellers? Hva kan skje med barnet?

Anonymous poster hash: 3fe1d...740

Spekemat kan inneholde en parasitt som kalles Toksoplasmose og en bakterie som heter Listeria. Disse kan gi skader på fosteret eller forårsake spontanabort.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Skrevet (endret)

Jeg spiste Grilstad sin salami i forrige svangerskap etter at jeg hadde lest mye om det. Det var en kort periode hvor jeg var kvalm og ikke hadde lyst på noe annet. Ble testet for toxoplasmose i forrige svangeskap og da var jeg positiv, altså har gjennomgått en infeksjon tidligere, så da var toxo ikke noe å bry seg om for min del. Listeria vokser dårlig i spekemat. Jeg tok sjansen. Synes ikke det kan sammenlignes med å ta seg et glass vin fordi man vet at små mengder alkohol er skadelig, mens det er svært lite sannsynlig at akkurat min salamiskive er infisert med listeria.

Edit: Ellers forholder jeg meg til kostholdsrådene fra helsedirektoratet.

Edit igjen...: Og nå har jeg lest artikkelen som du linket til. Ja, dette stoler jeg fullt og helt på. Da skal jeg ta meg en skive salami igjen ved neste anledning. :biggrin:

Endret av Mohair
Skrevet

Dette er jo ganske klar tale (jfr. link i startinnlegget mitt) når det kommer til listeria-fare, eller mangel på sådan:

" Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter"

Spørs om det blir innkjøp av salami som skal fryses først for min del etter hvert. Det er det beste som finnes på brødskiva, og savnet er stort.

Skrevet

Dette er jo ganske klar tale (jfr. link i startinnlegget mitt) når det kommer til listeria-fare, eller mangel på sådan:

" Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter"

Spørs om det blir innkjøp av salami som skal fryses først for min del etter hvert. Det er det beste som finnes på brødskiva, og savnet er stort.

Ja, men så står det dette en annen plass: Listeria monocytogenes er spesiell sidan han kan vekse ved høgt saltinnhold, låge temperaturar og utan tilgang til oksygen.

http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/produksjon_av_mat/Lokalmat/lokalmat__innlandsfisk.13057

Ikke til å bli klok på akkurat. Om den da ikke oppfører seg annerledes i fisk enn i kjøtt. Men hvorfor er da røkelaks ok å spise og ikke spekemat?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har utdanning innen mattrygghet (veterinær) og er selv gravid. Basert på hva vi lærte ved Norges veterinærhøgskole spiser jeg ikke salami under svangerskapet. Det er selvsagt lav risiko for listeriavekst (som mange artikler påpeker), men det er en risiko der som jeg aldri selv ville ha tatt. Og jeg har hatt veldig lyst på salami ;)

For noen år siden eksisterte det en kokt salami på markedet, denne solgte dessverre ikke tilstrekkelig og ble trukket fra markedet.

Anonymous poster hash: db319...2f8

Gjest Solstråla88
Skrevet

Jeg er en av de som savner spekematen sårt, har forhørt meg med lege og jordmor og ingen av de vil anbefale meg å spise dette, nettopp pga toxo og listeria. Toxo dør ved frysing, men ikke listeria, den dør først ved varmebehandling. Så her består helge maten av hjemmelaget pizza med spekeskinke og salami, samt litt pepperoni

Skrevet

DU SKAL IKKE SPISE SALAMI UNDER SVANGERSKAPET. ER DET SÅ FORBASKA VANSKELIG Å LIGGE UNNA I NI MND? Da har du problemer i huet.

Anonymous poster hash: 8f9d5...d5e

Skrevet

Jeg er toxopositiv og ringte alle de store kjøttprodusentene, samt mattilsynet for å høre om det stemte at listeria ikke trivdes i salami og spekemat. Ingen av dem kunne støtte påstandene i artiklene jeg refererte til om at salami var ok.

Skrevet

Jeg har stekt spekemat i ovnen på rist. Blir jo ikke helt det samme, men i nøden spiser fanden fluer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...